نظارت عملی مهندسان ناظر در ساخت واحدهای مسکونی ضعیف است
نظارت عملی مهندسان ناظر در ساخت واحدهای مسکونی ضعیف است

حمیدرضا حمیدی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون در طراحی یک بنا و روی نقشه در شهر زنجان مشکلی وجود ندارد، اما بررسی ها بیانگر آن است که نبود نظارت های دقیق مهندسان ناظر و از طرفی فعالیت غیرحرفه ای کارگران ساختمانی مشکلاتی را در امر ساخت و ساز […]

حمیدرضا حمیدی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون در طراحی یک بنا و روی نقشه در شهر زنجان مشکلی وجود ندارد، اما بررسی ها بیانگر آن است که نبود نظارت های دقیق مهندسان ناظر و از طرفی فعالیت غیرحرفه ای کارگران ساختمانی مشکلاتی را در امر ساخت و ساز بوجود آورده است.
وی اظهار کرد: برخی مهندسان ناظر بدلیل سختگیری و احساس مسئولیت در نظارت کمتر کار به آنان ارجاع شده این در حالی است که برخی از مهندسان بدون توجه به این مسائل بازار کار بهتری دارند و بیشتر کار به آنان ارجاع می شود.
حمیدی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید ساز و کاری مدون و طراحی شود که ارجاع بیشتری به مهندسان ناظر مسئولیت پذیر و سخت گیر انجام شود و تحقق این مهم به احداث واحد و بناهایی با کیفیت منتهی می شود.
وی بیان کرد: ساخت واحدهای مسکونی در کشورهای دیگر در قالب شرکت های ساختمانی انجام می گیرد و در صورت بروز تخلفی امکان پیگیری قانونی و حتی قضایی آن نیز وجود دارد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: با توجه به ساخت واحد از سوی مالک شخصی در کشورمان و وجود تخلفاتی در این بخش، امکان پیگیری حقوقی وجود نداشته و فقط جریمه ماده ۱۰۰ اعمال می شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون واحدهای مسکونی احداث شده در سال های اخیر شهر زنجان تا حدودی در برابر حوادث مختلف از قبیل زلزله مقاوم بوده اما باید بیش از گذشته نسبت به بکارگیری مصالح سبک و مقاوم توجه کرد.
حمیدی ادامه د اد: موضوع دیگر که باید به آن توجه داشت این است، که در ایران ساختمان هایی با ارتفاع بالا در نبش ساخته شده که اقدامی اشتباه است در صورتی که در کشورهای زلزله خیز باید ساختمانهای واقع در نبش کم ارتفاع باشند تا هنگام ریزش ورودی معبر مسدود نشود.
وی خاطر نشان کرد: این نوع واحدها باید طوری احداث شوند که متناسب با عرض معبر و میزان فضای باز باشد و این مهم امکان عملیات اوار برداری در وقوع حوادثی مانند زلزله را بیش از گذشته تسهیل می کند.
۷۳۲۰/۸۰۶۸
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش