به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، علی وقف‌چی در نشست خبری با اشاره به اینکه شفاف‌سازی مسائل، یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی کشورها است، گفت: در سطح کشور ظرفیت‌های قابل توجهی در بحث صنایع‌دستی و فرش مشاهده می‌شود و به دلیل اینکه کم‌ترین وابستگی مواد اولیه را به کشورهای دیگر دارد و هزینه […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، علی وقف‌چی در نشست خبری با اشاره به اینکه شفاف‌سازی مسائل، یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی کشورها است، گفت: در سطح کشور ظرفیت‌های قابل توجهی در بحث صنایع‌دستی و فرش مشاهده می‌شود و به دلیل اینکه کم‌ترین وابستگی مواد اولیه را به کشورهای دیگر دارد و هزینه پایین اشتغال‌زایی و ظرفیت بالای صادرات در این حوزه مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد با گرایش به این سمت بتوان مشکلات جامعه را تا میزان زیادی برطرف کرد.

 

وی ادامه داد: بخشی از سرمایه ۱٫۵ میلیارد دلاری که در بخش توسعه روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار خانوار هزینه خواهد شد، در این جهت خرج خواهد شد و برنامه‌های نظیر حذف ارزش‌افزوده صادرات این محصولات و بیمه کردن این قشر در جهت بهبود شرایط نیز تصویب شده است.

 

وقف‌چی با اشاره به اینکه با همکاری اتاق بازرگانی و اتحادیه اصناف نیز نمایشگاهی از صنایع‌دستی و فرش ایرانی در ترکیه بر پا خواهد شد، گفت: یکی از مواردی که در این خصوص مورد پیگیری است، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برای عرضه مستقیم این محصولات است.

 

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان زنجان به لحاظ شاخصه‌های راه روستایی وضعیت خوبی ندارد و به ترتیب شهرستان‌های ماه‌نشان، طارم و زنجان دارای مشکلات عدیده در راه روستایی است که بنا شده با آسفالت راه‌ها، مشکلات در این زمینه برطرف شود که می‌توان در این زمینه به یک خبر مسرت‌بخش اشاره کرد و آن این است که به زودی راه ماسوله و زنجان نیز ساخته خواهد شد و این مسیر می‌تواند در جذب گردشگر و سرمایه‌گذار موثر باشد.

 

وی افزود: هر چه راه‌های بین زنجان و طارم بیشتر باشد در زمینه گردشگری و سرمایه‌گذاری بیشتر تاثیر خواهد گذاشت که از جمله این راه‌هایی که قرار است آسفالت شوند می‌توان به راه بین روستای پازوکی و سرخ‌آباد، مسیر بین طارم و ماسوله و مسیر بین آب‌بر و شفت است.

 

این مسئول، یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته را تبدیل مرکز علوم پایه استان زنجان به دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه دانست و گفت: ارتقای این مرکز جای بسی خوشحالی و سرافزاری است.

 

وقف‌چی با بیان اینکه در بحث تجارت خارجی موفق نبوده‌ایم، گفت: وجود دلال‌ها و واسطه‌گری در چرخه تجاری ما موجب بروز مشکلاتی می‌شود که خود واسطه‌گری در فرهنگ ما نیز مورد نکوهش قرار گرفته است و باید رویکردها را در این زمینه تغییر داد. همچنین کشورهای خارجی امروز دیگر به دنیا مدیریت فیزیکی نیستند و حرکت خود را به سمت مدیریت و توسعه نرم‌افزاری سوق داده‌اند که ما نیز باید در این سمت حرکت کنیم و از تجارب کشورهای خارجی در این زمینه بهره ببریم. ضمن اینکه معتقدیم که در کشور سرمایه‌های سرگردان زیادی وجود دارد که می‌توانند در زمینه سرمایه‌گذاری ورود پیدا کنند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در خیلی از مسائل زیرساخت‌ها در کشور فراهم نیست، یکی از رویکردهایی که باید در زمینه بروز خیلی از مشکلات در زمینه مسکن مهر دنبال کنیم این است که از مصالح به روز و ضد زلزله در ساختمان‌سازی استفاده کنیم اگر چه قیاس مسکن مهر در زلزله کرمانشاه قیاس درستی نیست و مقایسه‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود قیاس‌های درستی نیستند.

 

این مسئول افزود: دولت و مجلس در زمینه وظیفه نظارتی خود ضعیف عمل می‌کنند و در این مورد کم‌کاری صورت می‌گیرد و مجلس آن طوری که باید وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام نمی‌دهد.

 

وقف‌چی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که به شدت دنبال می‌شود بحث موسسات مالی است که به طریقی به فریب سرمایه‌گذاران دست می‌زنند و سرمایه آن‌ها را به یغما می‌بردند که با امضای ۱۸۰ نفر از نمایندگان مجلس در پی حل این مسئله هستیم؛ چرا که یکی از شاخصه‌های رشد هر کشور بحث حمایت از سرمایه‌گذاران آن است.

انتهای پیام