صد چاقوی بی‌دسته متولیان میراث فرهنگی/ تولیدکننده‌ها غلاف کنند
صد چاقوی بی‌دسته متولیان میراث فرهنگی/ تولیدکننده‌ها غلاف کنند

خبرگزاری مهر – گروه استانها: اینروزها برخلاف وعده های چند ماه قبل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه برای ثبت ملی برخی صنایع دستی استان به نام مبدا و خواستگاه آنها در شهرهای این دیار، یکی یکی شاهد ثبت این آثار با نامی به غیر از شهرستانهای کرمانشاه هستیم… از گلیم […]

خبرگزاری مهر – گروه استانها: اینروزها برخلاف وعده های چند ماه قبل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه برای ثبت ملی برخی صنایع دستی استان به نام مبدا و خواستگاه آنها در شهرهای این دیار، یکی یکی شاهد ثبت این آثار با نامی به غیر از شهرستانهای کرمانشاه هستیم… از گلیم هرسین تا گیوه پاوه و نوسود و این روزها چاقو و صنایع فلزی کرند غرب… که گویی چاقوی وعده های مدیران میراث فرهنگی اینبار هم دسته نداشته است.

نبرد با پولاد سرد پیشه آبا و اجدادیشان بوده، دالاهونشینانی که صنعتگرانی چیره دست دارند در این حرفه و از قدیم در ساخت زره های جنگی و شمشیر زبانزد بوده اند.

قدمت و پیشینه سه هزار ساله صنعت چاقوسازی در کرندغرب نام و آوازه بلند مهارت استادکارانش را به همراه داشته است، آنچنان که یک برند در کشور است و صنعتگران این رشته در رقابت با زنجانی ها به عنوان تنها رقیبشان در کشور و البته کم فروغ تر از گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند و روز به روز بی رغبت تر برای ادامه کار می شوند.

حال و روز این صنعت دیرینه این روزها چندان تعریفی ندارد و تعداد کارگاه های فعال در این رشته روندی کاهشی را در پیش گرفته و با این روند تا چند سال آتی شاید دیگر خبری از این صنعت یدی در کرند غرب نباشد.

پر واضح است صنعتی که در دنیای مدرن با تولیدات سنتی برای تدوام فعالیتش دست و پا می زند فرصت چندانی برای عرض اندام و یارای رقابت با همتایی که همه جوره حمایت می شود را ندارد.

اما برای ادامه حیات این صنعت که تنوع چندانی در تولیدات خود ندارد چه کرده ایم، برای تجاری سازی و تبلیغات آن چه کرده ایم، برای تولید محصولات منطبق با نیاز روز که می تواند وضعیت این صنعت را زیر و رو کند چه کرده ایم و…

حالا صنعتگرانی ماهر مانده اند و بازاری که از سکه افتاده است، بازاری که زمانی نام دالاهونشینان را حک کرد بر صنعت چاقوسازی و چاقوی کرند را به عنوان یک برند در کشور شناساند.

ثبت ملی و جهانی این صنایع دستی در بازارسازی و شناساندن آنها به دنیا یک گام بزرگ برای احیای این صنعت رو به فراموشی است، اما سریال ناکامی صنایع دستی این دیار در ثبت جهانی آنها به نام مردمانش همچنان ادامه دارد و هر بار شاهدیم که یکی از صنایع دستی استان به نام دیگر استانها به ثبت می رسد و این بار نیز قرعه به نام چاقوسازی کرند افتاده است. صنعتی که تلاشگران آن با وجود تمام ناملایمات و در کورسوی امید هنوز چراغ آن را روشن نگه داشته اند.

کرندغرب قابلیت تبدیل به قطب تجاری غرب کشور را دارد

مدیرکل سابق فنی و حرفه ای استان کرمانشاه طی هفته‌های اخیر در صحبتهایی اظهار داشته است: شهرستان کرندغرب با حمایت از صنعت چاقوسازی ظرفیت تبدیل شدن به یک قطب تجاری را در غرب کشور را دارد.

داوود ناصری امید با تاکید بر ضرورت حفظ، نگهداری و احیای صنعت چاقوی دالاهو گفت: برای جلوگیری از مغفول ماندن این صنعت دیرینه باید این هنرصنعت را به نسل جدید آموزش داد و در این زمینه اداره کل فنی و حرفه ای استان اقدام به برگزاری کارگاه آموزش آهنگری و چاقوسازی در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان دالاهو کرده است.

وی با بیان اینکه با حمایت از این صنعت دیرپا در استان کرمانشاه می توان برای صادرات در این بخش اقدامات مناسب و مطلوب داشته باشیم، افزود: فعالان صنعت چاقوسازی در کرندغرب دارای مهارت و تخصص بالایی هستند و اگر به این صنعت توجه شود به قطب صنعتی غرب کشور تبدیل می شود.

فعالیت ۱۰۰ صنعتگر کرندغربی در رشته ابزارآلات فلزی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر،  اظهار داشت: چاقوسازی یا همان ساخت ابزارآلات فلزی از رشته های قدیمی است که در شهر کرندغرب حدود ۱۰۰ نفر در آن فعالیت می کنند.

پروانه حیدری این رشته را جزئی از تاریخچه قدیمی شهر کرندغرب عنوان کرد و افزود: چاقوسازی از رشته هایی است که خاص و بومی شهر کرندغرب بوده و صنعتگری متخصص دارد و حتی از این راه هم ارتزاق می کنند.

وی افزود: متاسفانه به خاطر عدم به روزرسانی این رشته و خیلی از موارد، چاقوسازی جزو رشته هایی است که کم کم بازار خودش را از دست می دهد و تعداد کارگاه ها نیز رو به کاهش است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در کرندغرب ۱۵ غرفه چاقوسازی از بهترین چاقوسازان استان دایر است، خاطرنشان کرد: در این غرفه ها ۳۰ نفر از ۱۰۰ صنعتگر فعال این شهرستان مستقر هستند که این غرفه ها از طرف میراث فرهنگی در اختیار آنها گذاشته شده است.

حیدری انتقال رفت و آمد به جاده کمربندی شهر کرندغرب را یکی از دلایل افت بازار فعالان این رشته برشمرد و تصریح کرد: به دنبال راه اندازی یک بازارچه صنایع دستی مجلل  برای این صنعتگران هستیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: بسیاری از فعالان این حوزه دارای مجوز از میراث فرهنگی هستند و تنها محصولاتی با توجه به سفارش تهیه می کنند و وارد تولید انبوه نشدند.

حیدری با بیان اینکه برای ورود این صنعتگران به مرحله تولید انبوه برنامه داریم، گفت: ساخت و عرضه محصولات کاربردی و مورد نیاز بازار در قالب این برنامه انجام می شود و حمایت دیگر هم شامل غرفه های واگذار شده به این صنعتگران است که سالهای سال رایگان در این غرفه ها کار می کنند.

مزایده غرفه های واگذار شده به صنعتگران چاقوساز!

وی تصریح کرد: فعلا هم چون شرکت تصفیه صنایع دستی از قبل صاحب املاک و غرفه های واگذار شده بوده این غرفه ها را به مزایده گذاشته ایم و با توجه به برنامه ریزی انجام شده قرار بود صنعتگران مستقر در ان غرفه ها آنها را خریداری کنند  و مالکیتش به آنها واگذار شود که ما برای خرید هر غرفه تسهیلاتی در نظر گرفتیم با این که تعهد که در این واحدها تنها در زمینه چاقوسازی فعالیت کنند.

حیدری با بیان اینکه زنجان در زمینه ابزارآلات فلزی پیشروتر است، ادامه داد: صنعتگران کرندغربی برای به روز کردن مقاومت کرده و به سبک قدیم کار می کنند، در حالی که زنجانی ها تولیدات کاربردی دارند.

وی در پاسخ به اینکه برای ثبت ملی و جهانی این رشته چه اقدامی انجام شده است نیز گفت: باید زیرساختهایی برای ثبت ملی و جهانی فراهم کنیم و این بستگی به شرایط شهرستان و همکاری صنعتگران نیز دارد البته در حال حاضر یک مستند هم برای شبکه دو سیما در دست ساخت داریم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: پرونده چاقوی کرند را برای ثبت ملی و جهانی می فرستیم، اما متاسفانه با وجود اینکه تعداد کارگاه ها خیلی کم شده و بسیای از آنها هم غیرفعال شده اند این کار سخت شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: شهر زنجان تنها در حال مانور دادن روی صنعت چاقوسازی است، اما استان ما متاسفانه خیلی ها کنار کشیدن و طی چندسال رکود داشته است.

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از مهر، یادمان هست که همین چند وقت پیش گیوه، مهمترین برند صنایع دستی استان کرمانشاه که بزرگترین خوشه صنایع دستی کشور با بیش از ۱۰ هزار عضو را داشت با کوتاهی مسئولان میراث فرهنگی به نام شهر مریوان ثبت جهانی شد.

حالا این بار نوبت چاقوسازی کرند است که در رقابت با زنجانی ها گوی و میدان را به آنها بسپارد و یک صنعت دیگر که به نام کرمانشاه معروفیت دارد به کام دیگران تمام شود و ما فقط نظاره گر باشیم.