کتاب، رونق بساط اندیشه بشر
کتاب، رونق بساط اندیشه بشر

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و … به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد. گروه اطلاع […]

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و … به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

**کتاب و کتابخوانی و تاثیر آن در غنای اندیشه
کتاب خواندن یک فرصت به شمار می رود تا در مجال ذهن سپاری به یک انتخاب خوب، بتوان روح و روان خود را تسلیم کلمه هایی کرد که هریک قدرتی شگرف دارند. هفته کتاب وکتابخوانی فرصتی مغتنم است تا بتوان ارتباط با بهترین خوراک فکری انسان را افزایش داد.

روزنامه«شهروند» در گزارشی با عنوان « یک هفته «یاد» ۵۱ هفته «خاطره»» نوشت: هفته کتاب هر چند فرصتی است برای یادآوری نام و یاد کتاب و کتابخوانی اما به نظر و مطابق آماری که از سرانه مطالعه وجود دارد و بارها و بارها منتشر شده، بیشتر در حد همان «یاد» باقی مانده است. یک هفته از کتاب «یاد» می‌کنیم و برایش برنامه می‌گذاریم و ۵۱ هفته دیگر ‌سال را با «خاطرات» این هفته سر می‌کنیم و هر جا که می‌نشینیم در تمام ‌سال از خاطرات آن یک هفته صحبت می‌کنیم!

در ادامه این گزارش می خوانیم: داستان کتاب نخواندن همه ما یک بخش‌اش مرهون وقت‌گذرانی در فضای مجازی و عرصه دیجیتال است. هر چند قبل از آنی که این فضا پررونق شود هم آمار کتابخوانی چنگی به دل نمی‌زد، اما حالا بی‌شک عرصه دیجیتال و فضای سایبری نه‌تنها رقیب عرصه مکتوب و کتابخوانی است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بر آن تأکید کرده بلکه گویا در عالم سیاست‌گذاری هم فضای سایبری، رقابت جدی با عرصه مکتوب دارد. یکی از این نشانه‌ها برگزاری همزمان «نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال» و «هفته کتاب» است. نمایشگاه دیجیتال که وزیر فرهنگ برای افتتاحش سنگ تمام گذاشت و رسانه‌های دیجیتال را بر صدر فرهنگ این مرز و بوم قرار داد.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «رونق جشنواره های کتاب در شهرستان‌ها» با اشاره به پیام محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد نوشت: کتاب را می‌توان پایه و اساس پیشرفت دانست و میزان توجه به آن را معیاری برای توسعه‌یافتگی یک جامعه برشمرد. از این روی تعریف هفته‌ کتاب در تقویم ایرانی قابل توجه و موجب خُرسندی است. بویژه اینکه نام ایران همیشه با نام کتاب‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز جهانی مانند «قانون» و «شفا»، ابن سینا و… پیوند خورده است.»

درادامه این گزارش می خوانیم: طی برگزاری ویژه برنامه‌های هفته کتاب شاهد اجرایی شدن جشنواره‌ها و رویدادهای مختلفی در سراسر کشور هستیم که از جمله آنها می‌توان به کتابگردی، جشنواره‌ کتاب سال دانشجویی، نمایشگاه کتاب دانشگاهی، مراسم تجلیل از کتابداران برگزیده، جشنواره کتاب و رسانه، جشنواره تقدیر از مروجان کتاب، زنگ کتاب در مدارس، برپایی نمایشگاه‌های کتاب در مدارس، نذر کتاب و نشست‌های هم‌اندیشی اصحاب نشر و کتاب اشاره کرد.

روزنامه«حمایت» در یادداشتی با عنوان«کتابخوانی نوین در کتابخانه ها» نوشت: در عصر و دورانی زندگی می کنیم که روش های مطالعه و کسب دانش بسیار متنوع ومتفاوت از سالهای گذشته شده است ، امروزه علاوه بر این که با افت سرانه مطالعاتی (کتابخوانی) مواجه هستیم با روشهای نوین مطالعه نیز روبروییم همچون استفاده از بوک ریدرها به عنوان یک کتابخانه همراه، استفاده از تبلت ها و گوشی های موجب شده کتاب همیشه وهمه جا در اشکال مختلف با ما همراه باشد و این امر سبب می شود که کارشناسان این امر باز تعریفی دراین خصوص داشته باشند. هنر مطالعه مهارتی است که امروزه هر انسان با سوادی باید از آن برخوردار باشد واگر نسبت به این امر مهم دوری گزینیم آفت ها وخطرات زیادی دامنگیرمان خواهد شد وبرای اینکه از این حجم پیشرفت علم به دور نمانیم به روش های جدید مطالعه آشنا و در جهت دستیابی به آن تلاش کنیم.

مهدی کیان مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز، در ادامه این یادداشت می نویسد: بطور کلی میتوان گفت نقش کلیدی اطلاعات بعنوان ابزار اقتدار و یکی از عناصر بنیادی توسعه در عصر دانش بر هیچکس پوشیده نیست ولذا بشر امروزی در تمامی عرصه ها متکی به اطلاعات است و کتابخانه هم نیز بعنوان سازمان اجتماعی و محیطی امن مسیری بسوی دانش را در پرورش اندیشه های خلاق دارند،با ترویج وتشویق همگان در حضور در کتابخانه ها واستفاده بهینه از این فضا می توان بستر لازم را برای یادگیری مستمر و توسعه پایدار فرهنگی در افراد جامعه ایجاد کرد،یکی از راه های ایجاد چنین فضایی توسعه کتابخانه ها می باشد که امید است در جهت پیشبرد اهداف عالی نظام مقدس که در گرو رشد و توسعه آگاهی می باشد و پیشگری بسیاری از آسیب های اجتماعی ، شاهد رشد روز افزون فضای کتابخانه ها باشیم.

**زنان و مطالبه گری در زمینه های اجتماعی
زنان با حضور فعال خود در جامعه، سعی می کنند تا حقوق خود را به دست آورند چرا که این حضور اجتماعی که توام با مشارکت در هزینه های اقتصادی زندگی است، برای آنها نوعی مطالبه گری را به همراه خواهد داشت.

روزنامه« ابتکار» در مطلبی با عنوان« تلاش برای رفع نابرابری جنسیتی» نوشت: حسن روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بیش از دوره قبل نسبت به جلب رای و نظر زنان و گشایش فضای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آنان سخن به میان آورد و به اصطلاح شعارهای حقوق شهروندی و عدالت جنسیتی داد. او در این باره کوشید با همراه کردن زنان و وعده های انتخاباتی برابری جنسیتی و به کار گیری ۳۰ درصدی زنان در کابینه، جامعه زنان را به آینده سیاسی خود امیدوارتر کند. البته پس از پیروزی در انتخابات و به دست آوردن آرای ۲۴ میلیونی، قبل ازاینکه رئیس جمهوری کابینه خود را به مجلس معرفی کند، این امید وجود داشت که روحانی به وعده‌هایش عمل کند و حداقل ۳ وزیر زن را در کابینه خود بگنجاند.

در ادامه این مطلب گفت وگو با شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور حقوقی و شهروندی را می خوانیم: دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شعار حمایت از زنان را داد و کوشیده است به این مهم توجه داشته باشد و آن وعده را محقق کند. در حال حاضر ۳ زن را در کابینه به عنوان معاونان رئیس جمهوری داریم که شروع خوبی است. جایگاه معاونان زنان حرکت خوبی داشتیم که نویدبخش آینده روشنی است و امیدواریم زنان به اتکای این تجربه و مهارتی که در این دوره پیدا می کنند، بتوانند در آینده در جایگاه بالاتری قرار بگیرند و من به این آینده امیدوارم.

روزنامه« ایران» در گفت و گو با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و با عنوان «سیاست انکار آسیب‌های اجتماعی زنان شکست خورده است» آورد: متأسفانه در مورد بیماری‌های رفتاری در کشور بخصوص بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی زنان آمار رسمی و ملی نداریم اما در گفت‌و‌گوهایی که با کارشناسان و پزشکان انجام می‌دهیم متوجه می‌شویم که وضعیت آسیب‌های اجتماعی در جامعه زنان مناسب نیست. وی گفت: قبول داریم که نباید سیاه نمایی کنیم و اجازه دهیم دشمنان، سوء‌استفاده کنند اما سیاست انکار در ۴۰ سال گذشته موفق نبوده و با اجرای این سیاست،وضعیت آسیب‌های اجتماعی بهتر نشده است.

در ادامه این گفت و گو آمده است: مهم‌ترین مسأله در کشور ضعف آموزش مهارت‌های زندگی در جامعه زنان است و جهل موجود باعث شده است که دختران و زنان در معرض انواع آسیب‌های مختلف قرار گیرند، باید کارهای زیرساختی مهمی در این زمینه انجام شود، کارهای محدودی انجام شده که در حد پایلوت بوده و کافی نبوده است. در سال‌های گذشته متأسفانه تمایل به خشونت علیه دختران رو به افزایش بوده و سلامت روان دختران و زنان بشدت آسیب دیده است، باید برای برقراری تعادل روانی دختران و پیشگیری از خشونت آموزش‌های گسترده‌ای را از دوران بلوغ شروع کنیم و کارهای گروهی و بین بخشی داشته باشیم، این کار از جمله تکالیف برنامه توسعه نیزاست که کم‌توجهی شده است.

روزنامه «ستاره صبح» عنوان«تلاش وزارت خارجه برای حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی» را آورد و نوشت: مدتی است مساله ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی، به‌ویژه استادیوم یک‌صدهزارنفری آزادی، تبدیل به تیتر نخست روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های فعال این حوزه شده است. بانوان با مطالبه این مهم، ضمن جلوگیری از نشستن گرد فراموشی بر وجه این درخواست یا به‌عبارتی «حق دریغ‌شده»، آن را از مطالبات خود می‌دانند و سعی دارند طیف قابل‌توجهی از فعالان و کنشگران عرصه سیاست را با خود همراه کنند.

در ادامه این مطلب، گفت وگو با فایزه هاشمی را می خوانیم: اینکه می‌گویند رفتن به ورزشگاه مطالبه عمومی زنان نیست، درواقع پاک‌کردن صورت مسئله است. این هم یکی از مطالبات زنان است که باید به آن رسیدگی شود، تنها با گفتن اینکه عده کمی از بانوان خواهان رفتن به استادیوم هستند، نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم. بیایید فرض کنیم که بانوان در این مورد شلوغ کرده و موضوع را بزرگ جلوه داده اند، این حق طبیعی آن‌هاست، امتیاز خاصی نیست که قرار باشد به آن‌ها به‌عنوان نیمی از جامعه بدهیم، بلکه این حق تمام بانوان ایرانی است و در مورد ایجاد آرامش در استودیوها هم می شود با بانوان گفت‌وگو کرد. ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی حق بانوان است، چون بانوان دوست دارند با حضور در استادیوم‌های ورزشی تیم‌های موردعلاقه خود را تشویق کنند. نباید این مسئله را زیاد بزرگ و غیرقابل‌حل جلوه داد.

**حفظ محیط زیست و وظیفه مندی انسان در برابر آن
محیطی که در آن زندگی می کنیم به جهت دستیابی به پیشرفت های صنعتی و مدرن، ناگزیر با تخریب و آلودگی و خشکسالی هایی همراه بوده است. دراین میان، برای استمرار بهره برداری از این حق حیاتی و طبیعی باید با دقت و کوششی توام با تدبیر، در مدیریت استفاده صحیح منابع، سخت تلاش شود.

روزنامه«مردمسالاری» در گزارشی با عنوان«لایروبی راه نجات میانکاله است» می نویسد: ۱۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی میانکاله به دلیل تغییر اقلیم و کاهش ورودی آب و آلودگی ها خشک شده است. خطر جدی خشک‌سالی در میانکاله از سال گذشته شدت گرفت و تاکنون باوجود ارائه راهکارهای مناسب، اقدام عملی مناسب انجام‌نشده است، در این راستا اجرا نشدن طرح‌های پیشگیرانه می‌تواند سرنوشت تلخی همچون دریاچه ارومیه را برای تالاب بین‌المللی میانکاله رقم بزند. اکنون با گذر در میانکاله، شاهد خشک شدن بخشی از عرصه تالاب بین‌المللی میانکاله هستیم و رئیس اداره محیط‌زیست بهشهر هم در این رابطه از خشکی ۱۰ هزار هکتار از تالاب میانکاله خبر داده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: مدیرکل سابق محیط‌زیست مازندران هم در خردادماه سال ۹۵ خشک شدن بخشی از تالاب میانکاله را به دلیل خشک‌سالی‌های مختلف مورد تأیید قرارداد و کاهش میزان آب ورودی به تالاب از طریق رودخانه‌های تأمین‌کننده به‌خصوص نکا رود به دلیل خشک‌سالی و پس‌روی یک متری آب دریای خزر را مهم‌ترین دلیل خشکی این تالاب بین‌المللی عنوان کرد. میانکاله بخشی بکر در کنار ساحل دریای خزر در شمال کشور است که به دلیل بکر و طبیعی و دست‌نخورده بودن از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با تمام توان و با استفاده از توان مدیران، فعالان زیست‌محیطی، مسوولان و مردم برای حفظ این سلامتی طبیعی تلاش کرد.

روزنامه«آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان« نابودی دریاچه ارومیه به بهای رکورد تولید سیب درختی» نوشت: باز هم شرایط دریاچه ارومیه به مرز هشدار رسیده و نگرانی مردم منطقه را هم در پی داشته است. نماینده این خطه می گوید که دریاچه ارومیه آخرین نفس های خود را می‌کشد و کارشناسان معتقدند که با مرگ دریاچه ارومیه شاهد ریزگردهای نمک خواهیم بود که حتی تهران و اراک را هم درگیر مشکلاتی خواهد کرد. شاید این پرسش مطرح باشد که چرا ستاد احیای دریاچه ارومیــه با وجود اختصاص بودجه ای قابل توجه نتوانست به قله موفقیت برسد و حالا مردم ایران زمین دوباره مجبورند برای نجات بخشی از کشورشان دســت به دعا بردارند تا شاید نزولالت آســمانی دریاچه ارومیه را نجــات دهد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در حالی که میزان ریزش های آســمانی بیش از ۳۰درصد کم شده است، تولید سیب حوزه دریاچه ارومیه به یک میلیون و دویست هزار تن رسیده و رکورد شکسته است. این نگرانی ایجاد می‌کند که حتی مدیریت بخش کشــاورزی (که باید بــرای دریاچه ارومیه ساعت ها کار کارشناسی انجام داده باشند) متوجه نیستند که محصول ســیبی که به شدت آب بر است و دست‌کم یک پنجم آن به ضایعات تبدیل می شــود و فروشی ندارد. بخشــی از سیب های برداشت شده به فروش می رود اما قیمت آن حتی کفاف پرداخت حقوق کارگر باغ های سیب را هم نمی دهد.

روزنامه«مستقل» در یادداشتی با عنوان« صنعت در خدمت محیط زیست» می نویسد: در حال حاضر در کشور ایران بخش عظیمی از آلودگی های زیست محیطی ما به تولید و رها ســازی زباله در طبیعت بر میگردد (گویی بخشــی از زندگی ما انســانها، هر روز از صبحگاهان که از بسترخواب بر میخیزیم تا شامگاهان که دوباره به بســتر خواب بر میگردیم فقط برای تولید انواع و اقســام زباله ها می باشد) پس باید سمت و سوی سخن ما در این نوشته بیشتر در جهت کاهش تولید زباله باشد. راســتی اگر فقط برای چند روزی جمع آوری زباله های تولیدی روزانه شهر تهران متوقف شــود و ایــن زباله ها در کنار محل زندگیمــان باقی بمانند چه فاجعه زیســت محیطی برای شهر ما اتفاق خواهد افتاد؟

در ادامه این یادداشت که به قلم حسین عبیری گلپایگانی- فعال محیط زیست نگاشته شده، می خوانیم: بهتریــن و کم هزینه ترین راه حل پیشــنهادی برای کاهش این نوع زباله این اســت که صنعتگــران و متخصصین ایرانی به دنبال ســاخت قطعات با کیفیت و اســتاندارد برونــد. یعنی ما باید بتوانیم ابزار آلات و یا دســتگاه ها و وســایلی بســازیم که با کیفیت و بــا دوام با طول عمر زیاد باشــند. چون ســاخت محصولات معیوب و بی کیفیت, غیر از اینکه باعث میشــوند ما از منابــع خدادادی خود (که به نســل های بعدی نیز تعلــق دارد) بیش از حد برداشــت کنیم، همچنین با صرفه بودجه های هنگفت به اقتصاد مملکت خود ضربــه مهلکی وارد می کنیــم. چون انهدام و بازیافت زبالــه تولیدی صنعتی بسیار گران و سرســام آورتر از زباله های معمولی خواهد بود. لذا صنعتگران، کارخانجــات تولیدی و کارشناســان تولیــدی می توانند با تولیــد قطعات با کیفیت و طبق اســتانداردهای بومی، ملی و جهانی به حفظ محیط زیســت کشور کمک کنند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: عشرت کراری**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**۹۴۲۸**۹۱۳۱
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.