لزوم بیان واقعیت های وضع دریاچه ارومیه برای مردم
لزوم بیان واقعیت های وضع دریاچه ارومیه برای مردم

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛علی عیسی زاده دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد احیای دریاچه ارومیه ،در نشست کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی لزوم بیان واقعیت های وضع دریاچه ارومیه برای مردم افزود : ارائه این آمار غیر واقعی […]

لزوم بیان واقعیت های وضع دریاچه ارومیه برای مردمبه گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛علی عیسی زاده دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد احیای دریاچه ارومیه ،در نشست کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی لزوم بیان واقعیت های وضع دریاچه ارومیه برای مردم افزود : ارائه این آمار غیر واقعی باعث سوءاستفاده برخی افراد فرصت طلب نیز در فضای مجازی شده است.

وی گفت: بهترین اقدام در این زمینه شفاف سازی است وگرنه تبعات آن گریبانگیر خود و خانواده هایمان خواهد شد.

دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود : صدا و سیما در عمل به وظایف خود در زمینه فرهنگ سازی تاکنون عملکرد مثبتی داشته و برای همکاری مستمر در زمینه اطلاع رسانی و تشویق مردم به مدیریت و مصرف بهینه ی آب آماده همکاری و برنامه سازی است.

عیسی زاده خاطرنشان کرد : این روند نیازمند تولید محتوای مفید و کارشناسانه و حضور افراد ذی نفوذ و صاحب نظر در برنامه ها و میزگردهاست.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این نشست با اشاره به خشک شدن ۶۰ درصد دریاچه ارومیه گفت:تراز آبی دریاچه با ۲۷ سانتیمتر کاهش نسبت به پارسال هزار و ۲۷۰متر و ۲۰ سانتیمتر ، وسعت آن با ۳۵۳ کیلومتر کاهش به هزار و ۶۱۲ کیلومتر مربع و حجم آب آن از ۱ میلیارد و ۴۲۰ میلیون متر مکعب به ۹۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

ساعی افزود : برای احیای دریاچه ارومیه به ۳٫۵ تا ۴ میلیارد متر مکعب آب نیاز است که این میزان باتوجه به کل آب تولیدی در کشور که ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است رقم بزرگی است.

وی گفت: احیای دریاچه ی ارومیه نیازمند بارش های مفید ،استفاده از فناوری های نوین و ادامه فعالیت جدی ۵ کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

نماینده امام جمعه تبریز در ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز گفت:در احیای دریاچه نباید فقط به مشارکت مردم تأکید کرد بلکه باید وظایف مسئولان و دولت را نیز ارزیابی کرد که چقدر به وعده هایشان برای احیای دریاچه عمل کرده اند.

موسوی شناس افزود: نبود مدیریت مؤثر در بخش کشاورزی باعث هدر رفت بیش از حد آب شده است.

دبیر کمیته احیای دریاچه ارومیه در شرکت آب منطقه ای نیز گفت:در حوزه دریاچه ۱۴ هزار و ۶۰۰ چاه غیر مجاز وجود دارد که مدام در حال افزایش است و در کنار آن ۲۲ هزار و ۶۰۰ چاه مجاز فعالیت می کند که نصب کنتور هوشمند برای آنها با توجه به قیمت بالای کنتور ها به صرفه ی کشاورزان نیست و فقط هزار حلقه چاه کنتور هوشمند دارد.

فتحی رضایی افزود:صدور حکم قضایی برای مسدود کردن چاه های غیر مجاز هم ۶ ماه تا یک سال طول میکشد که بسیار زمان بر است و باعث کندی کار می شود.

معاون اطلاعات و اخبار صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی هم گفت:دریاچه ارومیه وارد شرایط خاصی شده و برای تهیه خبر و گزارش های مؤثر و مفید نیاز به مسئولان پاسخگو داریم.

صادقی موحد افزود: موضوعاتی مانند هوای ناسالم ،برداشت نمک و بادهای نمکی ،اصلاح الگوی کشت و موضوعات بسیار دیگر در اولویت کاری و خبررسانی ماست که باید به طور واقعی به مردم بیان شود تا برنامه ریزی مؤثری با همکاری مردم در زمینه احیا و مدیریت مصرف صورت گیرد.

در این نشست همچنین اعلام شد احیای دریاچه ارومیه نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی است که از آغاز عملیات اجرا تا کنون از اعتبارات مصوب برای احیای دریاچه فقط ۲۶ درصد تخصیص یافته است.