ارسال ۳۹۱ اثر ادبی به دبیرخانه کنگره عقیلهالعرب(س) در آذربایجان غربی
ارسال ۳۹۱ اثر ادبی به دبیرخانه کنگره عقیلهالعرب(س) در آذربایجان غربی

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی در نشست خبر بعد از ظهر امروز که در ارومیه برگزار شد، با اشاره به تعداد آثار فرستاده شده به کنگره ادبی سراسری عقیلهالعرب (س) به زبان ترکی آذری، اظهار کرد: امسال در مجموع ۳۹۱ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی در نشست خبر بعد از ظهر امروز که در ارومیه برگزار شد، با اشاره به تعداد آثار فرستاده شده به کنگره ادبی سراسری عقیلهالعرب (س) به زبان ترکی آذری، اظهار کرد: امسال در مجموع ۳۹۱ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال شده‌ است که از این تعداد ۳۲۹ اثر با موضوع فضیلت‌های حضرت زینب (س) و ۶۲ اثر شعری در ارتباط با موضوع شهدای حرم است.

وی با بیان اینکه امسال دومین سال برگزاری این کنگره در ارومیه است، اضافه کرد: با توجه به این موضوع امسال ۲۳۲ شاعر با ارسال اثر در این کنگره شرکت کرده‌اند؛ با توجه به اینکه سال گذشته تعداد شاعران حاضر ۸۳ نفر بود ۲۷۹ درصد مشارکت را نشان می‌دهد و امسال شرکت‌کنندگان از آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، زنجان، قم، اردبیل، تهران و همدان هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: سال گذشته ۱۸ اثر با موضوع مدافعان حرم و ۱۷۲ اثر با موضوع فضایل حضرت زینب(س) در کنگره ادبی سراسری عقیلهالعرب(س) مورد داوری و ارزیابی قرار گرفتند و برخلاف پایین بودن تعداد آثار ولی از نظر محتوایی از سطح بالایی برخوردار بودند.

وی با اشاره به اینکه داوران امسال کنگره سعید سلیمان‌پور، حمید طلعت و محمد میلانی هستند، خاطرنشان کرد: در بخش ادبی جایزه نفرات اول، دوم و سوم به ترتیب هشت میلیون، ۶ میلیون و سه میلیون ریال بوده و جایزه ویژه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار، پنج میلیون و سه میلیون ریال است.

کریمی با بیان اینکه در سال‌های بعد سایر زبان‌ها از جمله فارسی، کردی و … نیز به بخش‌های دیگر این کنگره اضافه خواهد شد، عنوان کرد: هدف از این اقدام گسترش دامنه افراد شرکت‌کننده در کنگره عقیله‌العرب (س) است تا هر کسی با زبان خود در مورد فضایل حضرت زینب (س) و مدافعان حرم شعر بسراید و این خود گامی برای شرکت همه مردم با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف در کنگره است.

وی با اشاره به اینکه سخنران کنگره حجت‌الاسلام برگی است، یادآور شد: بعد از اتمام عاشورا و تاسوعا دیگر عزادارای‌ها به پایان رسیده و کسی از کربلا و فضایل شهدا سخن به میان نمی‌آورد و این امر انگیزه برای برگزاری چنین کنگره‌ای را ایجاد کرد تا در آن بدون آنکه سفارشی از سوی یک نهاد دولتی وجود داشته باشد تنها با یک نیت صادقانه و تکلیف مردمی پایه کنگره عقیلهالعرب(س) گذاشته شد.

این مقام مسئول با اشاره به جایگاه برتر آذربایجان‌غربی در برگزاری کنگره‌های ادبی، بیان کرد: در سطح بین‌المللی هر سال در ارومیه کنگره شعر رضوی به زبان ترکی آذری برگزار می‌شود و سه سال متوالی آذربایجان‌غربی مورد تجلیل وزارت ارشاد برای برگزاری کنگره‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به تعدادی از برنامه‌های این سازمان در ماه‌های آینده ادامه داد: برای برگزاری کنگره شعر ولایت فراخوان داده شد و افراد برای شرکت در این کنگره تا ۱۵ آبان فرصت ارسال اثر دارند که بخش زبان ترکی آن در ارومیه، بخش زبان عربی در خوزستان و بخش زبان فارسی آن در کرمان برگزار می‌شود.

کریمی با بیان اینکه سمینار اقوام و تعامل در روزهای آینده در استان برگزار خواهد شد، گفت: در این استان که رنگین‌کمانی از اقوام و فرهنگ‌های مختلف زندگی می‌کنند رفتار توام با احترام آنان اعم از ترک، کرد، آشوری، ارمنی و … یک الگو و نمونه برای سایر مناطق بوده و این استان یکی از بهترین گزینه‌ها برای برگزاری چنین سمینارهایی است.

حضور چهار رسانه یول پرس، سانا، مکریان و ماهنامه از آذربایجان‌غربی در نمایشگاه مطبوعات

وی در ادامه گریزی به برگزاری نمایشگاه مطبوعات تهران زد و افزود: در این نمایشگاه چهار رسانه از آذربایجان‌غربی از جمله پایگاه خبری یول پرس از ارومیه، موکریان از بوکان، ماهنامه از تکاب و سانا از بوکان در کنار خانه مطبوعات هر کدام یک غرفه در این نمایشگاه داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: هر چهار رسانه با آنکه به دو زبان مختلف مانند یول پرس ترکی آذری و موکریان به زبان کردی فعالیت می‌کنند ولی غرفه آنها با فاصله کمی از هم قرار داشت و هر کسی که بازدیدی از یک غرفه‌ داشت حتما از غرفه دیگر هم بازدید می‌کرد و این نیز یکی دیگر از نمونه‌های زندگی همراه با مسالمت اقوام مختلف در این استان است.

گفتنی است کنگره عقیلهالعرب(س) روز پنج‌ شنبه ساعت ۹ صبح در سالن اجتماعات اداره برق استان کار خود را آغاز می‌کند.