ظرفیت عشایر برای مدیریت مراتع اردبیل به‌کار گرفته شود
ظرفیت عشایر برای مدیریت مراتع اردبیل به‌کار گرفته شود

قادر هنرمند در گفتگو با خبرنگار مهر با اذعان به مشکلات مراتع استان تصریح کرد: بهترین مدیران مراتع خود عشایر هستند که با تجربیات سینه‌به‌سینه می‌توانند حافظ محیط‌زیست باشند. وی افزود: در واقع عشایر می‌توانند خود مناسب‌ترین محیط بانان طبیعت باشند و لازم است در مدیریت مراتع نیز از این توانمندی استفاده شود. مدیرکل امور […]

قادر هنرمند در گفتگو با خبرنگار مهر با اذعان به مشکلات مراتع استان تصریح کرد: بهترین مدیران مراتع خود عشایر هستند که با تجربیات سینه‌به‌سینه می‌توانند حافظ محیط‌زیست باشند.

وی افزود: در واقع عشایر می‌توانند خود مناسب‌ترین محیط بانان طبیعت باشند و لازم است در مدیریت مراتع نیز از این توانمندی استفاده شود.

مدیرکل امور عشایر استان یکی از مشکلات فعلی مراتع را چرای بی‌رویه دام عنوان و اضافه کرد: به منظور رفع مشکل پیش‌آمده محیط‌زیست  و منابع طبیعی می‌تواند با حمایت عشایر از تجارب آن ها استفاده کند.

هنرمند با تأکید به اینکه کاهش پوشش گیاهی مراتع و یا تخریب آن تأثیر مستقیم در میزان تولیدات عشایر دارد، تأکید کرد: بی‌شک در مدیریت مراتع خود عشایر نیز علاقه‌مند به مشارکت و همکاری هستند.

وی به محدودیت دستگاه‌های متولی در حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست اشاره و تصریح کرد: برای جبران این محدودیت می‌بایست از ظرفیت جوامع بومی محلی استفاده کرد.

مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت عشایر استان ۸۰ هزار نفر است، اضافه کرد: عشایر در پنج شهرستان بیله سوار، گرمی، پارس‌آباد، مشگین شهر و خلخال سکونت دارند و می‌توانند در طرح‌های احیا و مدیریت مراتع مشارکت کنند.