سایه حادثه بر بازار وکیل شیراز/ کفش تبریز لنگ لنگان می‌رود/ خشک‌ترین استان کشور میزبان ۵ هزار پرنده مهاجر
سایه حادثه بر بازار وکیل شیراز/ کفش تبریز لنگ لنگان می‌رود/ خشک‌ترین استان کشور میزبان ۵ هزار پرنده مهاجر

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، سایه حادثه بر بازار وکیل شیراز، کفش تبریز لنگ لنگان می‌رود، خشک‌ترین استان کشور میزبان ۵۰۰۰ پرنده مهاجر و … را در بسته خبری «در استان ها چه خبر» دنبال کنید. سایه حادثه بر بازار وکیل شیراز ایرنا: از میان حوادث […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، سایه حادثه بر بازار وکیل شیراز، کفش تبریز لنگ لنگان می‌رود، خشک‌ترین استان کشور میزبان ۵۰۰۰ پرنده مهاجر و … را در بسته خبری «در استان ها چه خبر» دنبال کنید.

سایه حادثه بر بازار وکیل شیراز

ایرنا: از میان حوادث غیرمترقبه آنچه بیش از همه ذهن بازاریان و دیگر دست اندرکاران امور خدماتی شهر شیراز را درباره این میراث برجا مانده از کریم خان زند به خود مشغول داشته، امکان وقوع آتش سوزی و سانحه به دلیل فرسودگی تاسیسات و نوسازی نشدن بنای این بازار است. هرساله با فرارسیدن فصل بارندگی این خطرات افزایش می یابد و عملا زمینه رقم خوردن فاجعه ای تاریخی و انسانی فراهم می شود. رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز وضعیت بازار روح الله و وکیل شیراز را به لحاظ ایمنی در مقابل حوادث آتش سوزی بحرانی می داند و می گوید: چنانچه اتفاقی در این بازارها رخ دهد بی شک میراث فرهنگی مقصر خواهد بود. بازارهای قدیمی از جمله بازار وکیل، اردو بازار به دلیل ساختارهای قدیمی و وجود مشکلات تاسیسات برقی، سیستم های گرمایی نامناسب، سازه های قابل اشتعال و مشکل تردد خودروهای اطفایی امدادی در هنگام بروز حادثه ناایمن هستند. اما روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس درپی انتشار این خبر و صحبت های رئیس آتش نشانی شیراز نیز اطلاعیه ای صادر کرد و گفت: این مقام آتش نشانی گفته که میراث فرهنگی مجوز زدن یک میخ برای نصب کپسول آتش نشانی را نمی دهد، به اطلاع می رساند در سال ۹۱ میراث فرهنگی فارس طرح احداث کانال تاسیسات و کف سازی کف فرش و مرمت بام بازار وکیل به منظور ایمن سازی بازار و رفع آسیب های بصری در دستور کار قرار داد و علیرغم تعهد دستگاه های اجرایی مانند آتش نشانی، اداره برق و مخابرات، این اداره کل از محل اعتبارت تخصیص یافته، اقدام به احداث کانال تاسیسات و کف سازی سنگ فرش دو راسته علاقه بندها و ترکش دوزها و چهار سوق بازار وکیل جنوبی نمود. اداره کل میراث فرهنگی فارس هم نوشت که ‌در خصوص پیشگیری در برابر آتش سوزی در آثار و ابنیه تاریخی همچون بازار وکیل در شهری تاریخی مانند شیراز، انتظار می‌رود که سازمان آتش ‌نشانی به جای رفع مسئولیت از خود، اقدامات و تجهیزات متناسب با این گونه مجموعه‌ها را پیش‌بینی و تامین کند و با اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم در این زمینه، با این گونه بناها مانند مجتمع‌های تجاری مدرن برخورد نکند.لذا انتشار مطالبی مبنی بر عدم‌ صدور مجوز توسط میراث فرهنگی برای نصب کپسول آتش نشانی جدا تکذیب شده و خلاف واقع است.

سایه حادثه بر بازار وکیل شیراز/ کفش تبریز لنگ لنگان می‌رود/ خشک‌ترین استان کشور میزبان ۵۰۰۰ پرنده مهاجر

خشک‌ترین استان کشور میزبان ۵۰۰۰ پرنده مهاجر

ایسنا: استان یزد با داشتن کمترین تالاب‌ها یکی از استان‌هایی است که پذیرای کمترین پرندگان مهاجر است اما در مسیر پرندگان مهاجری که راهی مسیر جنوب هستند قرار دارد به طوری که در سال گذشته میزبان پنج هزار قطعه پرنده مهاجر بوده است .یکی از محل‌های اتراق پرندگان مهاجر در محدوده استان یزد تالاب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد است؛ البته برخی از اراضی کشاورزی از جمله در شهرستان‌های ابرکوه، خاتم و اشکذر که همچنان به صورت غرقابی نسبت به آبیاری آن ها اقدام می‌شود نیز بسته به نوع گونه و شرایط هوایی در پاره‌ای از اوقات مامنی برای اتراق برخی از پرندگان مهاجر در طول مهاجرتشان است. اردک، اردک سر سبز، انواع سلیم‌ها و آبچریک‌ها از شاخص‌ترین گونه‌هایی هستند که در زمان مهاجرت، میهمان استان یزد می‌شوند .

جاده‌های مرگ‌آفرین در اردبیل

در حالی جاده های شمال استان اردبیل نسبت به جاده های مرکز و جنوب این استان و نیز شرق و غرب هر روز حادثه آفرین است که در کنار همه بی احتیاطی رانندگان به نظر می رسد این جاده ها چندان استاندارد لازم و کافی را ندارند که ضرورت دارد نسبت به دو بانده کردن و تعریض این محورها به عنوان جاده ترانزیتی در اتصال به گمرک بیله سوار اقدامی عملی و اولویت دار انجام شود. ناقص اجرا شدن بزرگراه معروف به قفقاز در محور اردبیل – مغان زمینه نارضایتی و همچنین اعتراض رانندگان، مسافران و حتی گردشگران را فراهم کرده به طوری که با اجرای کامل این پروژه تا حد زیادی می توان به کاهش بار ترافیکی و تصادف محور مواصلاتی ترانزیتی استان اردبیل کمک کرد. رئیس پلیس راه استان اردبیل با اعلام خطر نسبت به نامناسب بودن راه ها و شریان های ارتباطی شمال استان اردبیل گفته که ۳۸ تا ۴۰ درصد تصادفات فوتی استان اردبیل در محور اردبیل – مغان رخ می دهد که این خود نشانگر وضعیت نامناسب این جاده ارتباطی و ترانزیتی است. ۶۰ درصد تصادفات در جاده های استان به دلیل سرعت غیرمجاز و سبقت‌های بی مورد بوده است. در جاده‌های استان اردبیل در طول یک سال ۸۲ نفر جان باخته اند که این میزان کشته به نسبت یک سال ماقبل آن ۱۲ درصد کاهش نشان می دهد. عجله و شتاب و بی احتیاطی رانندگان هم از دیگر دلایل تصادفات فوتی در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان اردبیل است. یکشنبه خونین ترین روز هفته در جاده های استان و سه شنبه نیز کم حادثه ترین روز هفته در محورهای مواصلاتی بوده است.

رکود و مهمانان ناخوانده در بازار

مهر: کفش صنعتی است که کارگران و تولید کننده‌های زیادی را از زمان های قدیم تا به امروز در شهر تبریز و حومه اش به خود مشغول کرده و نان سر سفره شان آورده است، اما این روزها حال این صنعت و وضعیت اکثر کارگران و تولید کنندشان آن طور که باید خوب نیست و دخل و خرجشان باهم جور در نمی آید. اکثر تولیدی ها به دلیل نبود تقاضا و عدم اطمینان از آینده‌ بازار با ظرفیت کمتر از حد خود کار می کنند و دود این امر در درجه اول به چشم کارگر می رود، چرا که روال دستمزد در این صنعت بر اساس جفت مزدی بوده و مستقیما با میزان تولید ارتباط دارد ، یعنی هرچقدر میزان تولید کم باشد در آمد کارگران نیز کم تر می شود. کارگرانی که اکثرا بدون بیمه و دیگر مزایای پیش بینی شده در قانون کار کشور، با دستمزدهایی حداقلی کار می کنند و طبیعی است که در تامین مایحتاج زندگیشان با چنین وضعیتی به مشکل برمی خورد. یکی از کارگران این کارگاه ها از کم بودن دستمزدها در شهر تبریز گله می کند و می گوید که متاسفانه دستمزدها در تبریز حداقل ۶۰ درصد از تهران، کم تر است، برای مثال پستاهایی (رویه های کفش) که در تهران برای آن هفت هزار تومان دستمزد تعیین می شود، در تبریز همان پستاها را با قیمت سه هزار و ۳۰۰ تومان یا کم تر کار می کنند و با این وجود پرداخت ها به صورت نقدی نیست و کارگران در بیشتر تولیدی ها قسمتی از حقوق خود را دریافت می کنند و بقیه نیز می ماند تا در آخر سال تسویه شود و آن موقع نیز با چک های مدت دار روبرو می شوند. به گفته یکی از تولدی کنندگان تقریبا بیش از نصف تولیدی های کوچک در حالت نیمه تعطیل قرار دارند، یک هفته کار می کنند و یک هفته تعطیل و ما نیز مجبوریم با ظرفیت ۶۰ درصدی کار کنیم، تا تعطیلی های اجباری نداشته باشیم. با وجود اینکه قاچاق کفش از کشور چین تا حدودی کنترل شده، اما تاثیر چندانی در تقاضا و بهبود بازار کفش تبریز نداشته است. بیش از ۹۰ درصد فروش ما به صورت چکی است و پرداخت نقدی برای خرید از تولید کننده مفهوم چندانی ندارد و این باعث شده از لحاظ نقدینگی با مشکل روبرو شویم و جوابگوی نیاز کارگرانمان نباشیم. من نیز مثل اکثر تولیدکنندگان زمانی در شغل کفاشی کارگر بودم و فعالیت خود را با کارگری شروع کردم و خوب می دانم آنها چه مشکلاتی دارند ولی دست ما نیز بنا به شرایط موجود بسته است.

سایه حادثه بر بازار وکیل شیراز/ کفش تبریز لنگ لنگان می‌رود/ خشک‌ترین استان کشور میزبان ۵۰۰۰ پرنده مهاجر

۷۳ هزار نفر از استان‌های فارس و بوشهر برای پیاده‌روی اربعین ثبت‌نام کردند

تسنیم: تاکنون ۷۳هزار نفر در استان فارس برای پیاده‌روی اربعین حسینی ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۵۴ هزار نفر از استان فارس و ۱۹ هزار نفر از استان بوشهر بودند. همچنین ۲۲ هزار روادید در استان فارس صادر شده که شامل روادید زائران بوشهر و فارس بوده است. روادیدهای زائران به صورت انفرادی صادر می‌شود، از علاقه‌مندان تقاضا می‌شود تا برای دریافت روادید دو قطعه عکس به همراه گذرنامه با داشتن حداقل ۶ ماه اعتبار را به دفاتر مجاز زیارتی که آدرس آنان در سایت fars.haj.ir موجود است مراجعه کنند. ثبت‌نام مردم تنها از طریق ۱۴۰ دفتر مجاز زیارتی که توسط حج و زیارت اعلام شده است، انجام می‌شود و نیاز به مراجعه مردمی به کنسولگری نیست.

سایه حادثه بر بازار وکیل شیراز/ کفش تبریز لنگ لنگان می‌رود/ خشک‌ترین استان کشور میزبان ۵۰۰۰ پرنده مهاجر