برداشت بیش از ۳ هزار چغندر قند در استان اردبیل
برداشت بیش از ۳ هزار چغندر قند در استان اردبیل

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با هدف تغییر الگوی کشت در استان امسال ۷۰۰ هکتار از اراضی دشت اردبیل به کشت چغندر ریشه ای اختصاص یافته بود و پیش بینی می شود ۳ هزار […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با هدف تغییر الگوی کشت در استان امسال ۷۰۰ هکتار از اراضی دشت اردبیل به کشت چغندر ریشه ای اختصاص یافته بود و پیش بینی می شود ۳ هزار و ۵۰۰ تن محصول برداشت شود.

وی گفت: تاکنون بیش از ۲ هزارتن چغندر برداشت شده جهت استحصال قند به کارخانه قند مغان ارسال شده است و پیش بینی می شود یک هزار و ۵۰۰ تن دیگر نیز از این مزارع برداشت شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه متوسط عملکرد این محصول در دشت اردبیل ۵۰ تن می باشد ، افزود: بر اساس آنالیزهای آزمایشگاهی میزان عیار برداشت شده از چغندر ریشه ای در دشت اردبیل ۱۷ درصد می باشد که ۲ درصد نیز از استاندارد ملی بالاست.

سروی در خصوص نحوه خرید این محصول از چغندر کاران نیز گفت: دولت به ازای هر کیلو گرم چغندر قند ریشه ای با عیار قند ۱۷ درصد مبلغ ۳۳۰۰ ریال به کشاورزان پرداخت می کند.

وی از چغندر کاران ریشه ای استان خواست با شرکت در کلاس های آموزشی وترویجی و بکار بستن توصیه های فنی وراهنمایی های کارشناسان ترویج میزان عملکرد هکتاری خود را با عیار قند بالا افزایش دهند.