روند صعودی حاشیه نشینی در اردبیل متوقف شده است
روند صعودی حاشیه نشینی در اردبیل متوقف شده است

یوسف خدادادی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: حاشیه نشینی یکی از مشکلات اساسی کشور است که در استان اردبیل به ویژه مرکز این استان یه یک معضل جدی تبدیل شده بطوریکه سیمای شهری را به هم زده و به نابسامانی‌ها و کثرت جرایم دامن زده است.  وی با بیان اینکه ۸۰ درصد جرایم […]

یوسف خدادادی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: حاشیه نشینی یکی از مشکلات اساسی کشور است که در استان اردبیل به ویژه مرکز این استان یه یک معضل جدی تبدیل شده بطوریکه سیمای شهری را به هم زده و به نابسامانی‌ها و کثرت جرایم دامن زده است. 

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد جرایم در اردبیل مربوط به حاشیه نشینی است اضافه کرد: اگر زلزله یا سیلی رخ دهد و حوادث ناگواری در اردبیل اتفاق بیفتد کمک رسانی به حاشیه نشینان امکانپذیر نخواهد بود. 

عضو شورای قضایی استان اردبیل با یادآوری اینکه تا قبل از سال ۹۲ روند حاشیه نشینی یک روند سریع و رو به رشد بود بیان کرد: ما از سال ۹۲ با تشکیل مدیریت واحد پیشگیری از تخلفات شهری با همکاری ۱۶ دستگاه اجرایی سعی کردیم تا روند ساخت و سازهای بی رویه و حاشیه نشینی را متوقف کرده و بخشی از آسیب‌های ناشی از آن را کاهش دهیم. 

خدادادی گفت: قبل از سال ۹۲ در مدت سه سال بیش از ۳ هزار واحد غیرمجاز احداث شده بود که بعد از سال ۹۲ این میزان به کمتر از ۲۰۰ واحد رسیده به طوری که هم‌اکنون ۲۵۰ هزار نفر در اردبیل حاشیه نشین هستند که در یک هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی سکنی گزیدند. 

وی با بیان اینکه به هیچ وجه در این اراضی تغییر کاربری انجام نشده و پروانه‌ای صادر نمی‌شود تصریح کرد: در بحث حاشیه نشینی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی نهادهای مختلف ورود پیدا کرده و سعی در کاهش آسیب‌های ناشی از آن را دارند. 

خشونت‌ها در اردبیل خرد و سبک است 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه همچنان خشونت جرم اول کشور و استان اردبیل است اظهار داشت: بیشترین پرونده قضایی و کیفری مربوط به خشونت آن هم از نوع ضرب و جرح، توهین، اهانت و تهدید است. 

خدادادی به ورود معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به این حوزه اشاره کرد و گفت: هر سال حداقل ۱۰ درصد بعد از این ورود روند افزایشی خشونت کاهش پیدا کرده و از سال ۹۱ تاکنون ما با کاهش خشونت و متوقف شدن نرخ رشد آن روبرو هستیم. 

وی این استان را جزو امن‌ترین استان‌های کشور بیان کرد و افزود: ما در استان اردبیل جرایم خشن نداریم بطوریکه خبری از جرایمی نظیر سرقت مسلحانه، گروگانگیری، آدم‌ربایی، تجاوز به عنف و سرقت به عنف نیست. 

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه این استان امن‌ترین استان کشور است، بستر برای سرمایه‌گذاری در این استان فراهم است و خشونت رخ داده در این استان اغلب از نوع سبک، خرد و پیش پا افتاده است. 

خدادادی با اظهار تاسف از اینکه هر درگیری در اردبیل منجر به خشونت و دعواهای بی‌مورد می‌شود تصریح کرد: باید دیدگاه فرهنگی و کارهای اساسی در این حوزه را تقویت کنیم تا کوچکترین مسائل منجر به خشونت نشود که در این زمینه علاوه بر دستگاه قضایی و انتظامی نهادهای فرهنگی و سایر مجموعه‌ها نیز باید دست به کار شوند؛ چراکه زیبنده استان اردبیل با آن همه سابقه و تمدن نیست که یک سوم جرایم آن حتی تا نصف جرایم مربوط به خشونت باشد. 

ثبت یک طلاق به ازای ۵ ازدواج در اردبیل 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم در استان را طلاق برشمرد و اظهار کرد: سال گذشته از نظر رشد شتابان طلاق رتبه اول را داشتیم. 

خدادادی با بیان اینکه به نسبت سال ۹۴ ما در سال ۹۵ با افزایش طلاق روبرو بودیم گفت: در سال ۹۴، دو هزار و ۷۰۰ مورد طلاق ثبت شد که در سال گذشته با رشد ۵۰۰ موردی به ۳ هزار و ۲۰۰ مورد رسید.

وی با بیان اینکه از هر ۵ ازدواج یک مورد در استان اردبیل منجر به طلاق می‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در دهه ۸۰ از هر ۱۵ ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شد. 

این مسئول آمار ۶ ماهه امسال را در قیاس با ۶ ماهه سال گذشته یادآور شد و افزود: میزان طلاق تا ۳۱ درصد در نیمه اول امسال کاهش یافته است. 

خدادادی از عملیاتی شدن آموزش پیش از ازدواج در اردبیل خبر داد و گفت: در آموزش پیش از ازدواج قرار است زوجین با مسایل حقوقی، دینی، زناشویی و روانشناسی آشنایی پیدا کرده و قبل از ازدواج در این باب آموزش منظمی را بگذرانند.

انتهای پیام