احداث دروازه تاریخی عالی‌ قاپوی اردبیل تا سال آینده
احداث دروازه تاریخی عالی‌ قاپوی اردبیل تا سال آینده

کریم حاجی زاده در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح ساماندهی ملی عالی‌قاپو و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از سال ۷۹ آغاز شده و بخش مهمی از این پروژه تاکنون اجرایی ولی همچنان راه و شهرسازی به بخشی از تعهدات خود عمل نکرده است. وی ضرورت عقب نشینی در محلات منصوریه و زینال با […]

کریم حاجی زاده در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح ساماندهی ملی عالی‌قاپو و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از سال ۷۹ آغاز شده و بخش مهمی از این پروژه تاکنون اجرایی ولی همچنان راه و شهرسازی به بخشی از تعهدات خود عمل نکرده است.

وی ضرورت عقب نشینی در محلات منصوریه و زینال با هدف احداث میدان مستطیل شکل در مقیاس کوچک نقش جهان اصفهان را در عالی‌قاپوی اردبیل یادآور شد و خاطرنشان کرد: این پروژه مصوب بخش جدایی ناپذیر طرح ساماندهی ملی است که وظیفه راه و شهرسازی است تا این میدان را اجرایی کند تا این پروژه ناتمام تکمیل و ماهیت واقعی خود را پیدا کند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: دروازه اول میدان عالی‌قاپوی اردبیل در دوره رضاشاه خراب شده که ما در حفاری‌ها آثار آن را بیرون آوردیم تا در یک طراحی مناسب این دروازه احداث شود که ما در حال خرید مصالح آن هستیم که بعد از فصل زمستان عملیات احداث این دروازه در حیات موجود و با بستن بازارچه صنایع دستی انجام شده تا به عنوان حیات اول مجموعه تاریخی محسوب شود. 

حاجی‌زاده ادامه داد: مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی که نمادی از عرفان و تشیع است باید بر اساس الزامات یونسکو و بررسی‌های تاریخی کشورمان دارای هفت درب یا دروازه‌ گذر باشد تا نماد هفت مرحله تکامل صوفیانه تجلی پیدا کند که در این مرحله قطعا باید دروازه اول در تکامل این سیر تکمیل شود.

وی گفت: با اجرایی شدن این طرح میراث فرهنگی به ۱۰۰ درصد تعهدات خود در قالب طرح ملی ساماندهی عالی‌قاپو عمل خواهد کرد. 

عضو شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل تصریح کرد: در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین ساماندهی محوطه حد فاصل بقعه شیخ صفی الدین تا مصلی نیز مدنظر است که شهرداری اردبیل در این زمینه با خرید املاک کار را شروع کرده و ما در این فضا برای سر و سامان دادن به اطراف اثر تاریخی بقعه شیخ صفی الدین سه ماهی است که مشاور گرفتیم تا در این زمینه نقشه مناسبی را تهیه کند که این نقشه باید در ابتدا به تصویب شورای عالی فنی میراث فرهنگی سپس در تابستان سال آینده به تائید کمیته فنی یونسکو برسد. 

حاجی‌ زاده بیان کرد: هر گونه مداخله در عرصه و حریم اثر جهانی باید با مجوز یونسکو باشد و ما خارج از مجوز یونسکو نمی‌توانیم طرح یا پروژه‌ای را اجرا کنیم که در حریم بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیز ما ملزم هستیم تا قوانین یونسکو را به دقت اجرایی و عملیاتی کنیم. 

وی در مورد مناقشه به وجود آمده در سطح شهر و طرح برخی از مسایل حاشیه‌ای در باب پروژه‌های اجرایی در حریم بقعه شیخ صفی الدین تصریح کرد: باید همه بدانند که ما براساس قوانین جهانی اجازه نمی‌دهیم تا عده‌ای در این محدوده طرح‌های غیرمصوبی را اجرا کرده و یا با مداخله‌های بی‌مورد خارج از مصوبه سازمان جهانی یونسکو اقداماتی را انجام دهند. 

دبیر کارگروه میراث فرهنگی استان اردبیل در پایان گفت: امیدواریم با مصوبه کمیته فنی میراث فرهنگی کشور و یونسکو طرح مصوب در محوطه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی توسط شهرداری اردبیل اجرایی شود تا حیثیت جمهوری اسلامی ایران و تعهدات جهانی آن به خاطر اجرای برخی طرح‌های خودسرانه زیر سوال نرود که ما نیز در این زمینه به هیچ وجه از قوانین جهانی کوتاه نمی‌آییم.

انتهای پیام