مقابله با چاه های غیر مجاز به فصل آغاز کار کشاورزی موکول نشود
مقابله با چاه های غیر مجاز به فصل آغاز کار کشاورزی موکول نشود

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، اسدالله درویش امیری روز شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان زنجان افزود: موضوع جداسازی آب خام برای آبیاری فضای سبز شهری از آب شرب با جدیت دنبال شود.وی یادآورشد: انتظار می رود هر آنچه به عنوان آب خام استفاده می شود از آب […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، اسدالله درویش امیری روز شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان زنجان افزود: موضوع جداسازی آب خام برای آبیاری فضای سبز شهری از آب شرب با جدیت دنبال شود.
وی یادآورشد: انتظار می رود هر آنچه به عنوان آب خام استفاده می شود از آب شرب شهری جدا شود.
استاندار زنجان بر لزوم پیگیری جدی هوشمندسازی چاه های آب کشاورزی تاکید کرد و گفت: برای بهره برداری از ۳۵ سد خاکی حاشیه روستاها، اولویت با تامین آب شرب است و پس از آن دیگر بخش ها مد نظر قرار گیرد.
مدیرعامل آب منطقه ای زنجان هم در این زمینه خاطرنشان کرد: امسال بیشترین فعالیت را در زمینه مقابله با چاه های غیر مجاز به ثبت خواهیم رساند.
یوسف رضاپور ادامه داد: با همکاری گسترده ای که میان دستگاه قضایی و شرکت آب منطقه ای برای مقابله با برداشت غیر مجاز از منابع آبی ایجاد شده است، پیش بینی می شود امسال به شکل گسترده تری بتوان برای ساماندهی این چاه ها اقدام کرد.
وی اضافه کرد: طی پنج سال گذشته یک هزار و ۳۱۲ چاه غیر مجاز مسدود، از اضافه برداشت ۳۷۲ چاه جلوگیری و ۸۶۷ چاه فاقد پروانه پلمپ شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای زنجان گفت: با این اقدامات در مجموع از اضافه برداشت ۱۰۹ میلیون مترمعکب آب از منابع زیر زمینی این استان جلوگیری شده است.
رضاپور تصریح کرد: میزان برداشت ایران و استان زنجان از منابع زیر زمینی ۲٫۵ تا سه برابر متوسط جهانی است و این موضوع زنگ هشدار را به صدا درآورده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه این جلسه گفت: در صورتی که اقدام جدی برای مقابله با چاه های غیر مجاز انجام نشود، به حتم در آینده نزدیک با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
حسین جعفری تاکید کرد: ۳۰۰ میلیون مترمکعب کمبود آب این استان معادل همان فعالیت اضافه برداشت و چاه های غیر مجاز است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان هم در این جلسه افزود: منابع خوبی در قانون بودجه برای هوشمند سازی چاه ها یپیش بینی شده است که سهم استانی ندارد و بهترین فرصت برای جذب و بهره برداری از این اعتبار است.
شهرام طهماسبی اظهار کرد: پیش از این صحبت بر سر حفاظت از منابع برای آیندگان بود اما باید هم اکنون به فکر تامین نیاز نسل کنونی بود.
وی تاکید کرد: در صورتی که هدف تمام نهادهای مرتبط با موضوع کمبود منابع آبی، یکی باشد به حتم به جای گسترش مساله به دنبال بهره وری حرکت می کنند و اقدامات متناقض به حداقل می رسد.
مجموع چاه های آب این استان ۱۶ هزار و ۳۸۸ حلقه، شامل چاه های مجاز ۹ هزار و ۱۹ حلقه و چاه های غیر مجاز هفت هزار و ۳۶۹ حلقه است.
برنامه شرکت آب منطقه ای زنجان برای سال ۹۶ در زمینه جلوگیری از برداشت آب از چاه های غیر مجاز مسدود کردن ۵۲۷ حلقه چاه با ۱۶ میلیون مترمکعب آب است.
۶۰۸۵/۳۰۰۱
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی