اصلاح کشت و به زراعی محصول فندق در جهاد کشاورزی اردبیل
اصلاح کشت و به زراعی محصول فندق در جهاد کشاورزی اردبیل

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، محرم عدلی در نشست تخصصی صیانت از فندق های بومی ایران که در دانشکده علوم دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ایران با داشتن ۲۳ هزار هکتار و تولید ۲۳ هزار تن فندق رتبه ۸ جهانی را از نظر تولید این محصول دارد. وی […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، محرم عدلی در نشست تخصصی صیانت از فندق های بومی ایران که در دانشکده علوم دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ایران با داشتن ۲۳ هزار هکتار و تولید ۲۳ هزار تن فندق رتبه ۸ جهانی را از نظر تولید این محصول دارد.

وی خاطرنشان کرد: استان اردبیل علیرغم اینکه در یک میکروتریمای خاص از جمله جنگل فندقلو قرار دارد و ۳۱۵ هکتار را شامل می شود سالانه ۲۵۰ تن محصول فندق استحصال می شود که متوسط هر هکتار ۹۰۰ کیلوگرم است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه این رقم در مقایسه با آمار ۲٫۵ تنی جهانی بسیار ناچیز است تصریح کرد: ضروری است با اصلاح کشت و به زراعی محصول فندق در سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به افزایش این رقم در سال های آینده اقدام کنیم.

عدلی اضافه کرد: در زمینه توسعه و کشت و کار فندق سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سال های گذشته با کمک محققان چندین طرح پایلوت را اجرایی کرده است تا بتوانیم با مکان یابی مناسب و اجرای این طرح های عملیاتی احیای فندق بومی منطقه را شاهد باشیم.

وی سه منطقه آرپاتپه، آلادیزگه و حور را جزو این مکان یابی ها اعلام کرد و گفت: در سال ۸۹ از ارقام متخلف فندق در اردبیل به صورت پایلوت کشت شد اما متاسفانه هر سال قسمت های هوایی فندق هایی که از منطقه فندقلو استحصال شده بود دچار سرمازدگی می شود و سال بعد بازوهای نهال ها رشد می کرد که این امر سبب اندکی دلسردی در ما شد.

این مسئول ادامه داد: اما در سال ۹۴ در سفر معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به اردبیل احیای یک طرح ۱۰ هزار هکتاری فندق ارائه شد که مورد استقبال مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و منابع طبیعی نیز در این راستا با ارائه طرح هایی یاریگر جهاد کشاورزی بودند اما متاسفانه به دلیل نبود اعتبارات این طرح هنوز اجرایی نشده است.

عدلی با ابراز خرسندی از همکاری دانشگاه محقق اردبیلی و جهاد دانشگاهی استان در ارائه طرح های مشترک در این زمینه اظهار امیدواری کرد: ارقامی که در مناطق متعدد کشت فندق معرفی می شود جهاد کشاورزی استان اردبیل بتواند با استفاده از این اقدامات تحقیقاتی نسبت به ترویج کشت و توسعه ارقام ممتاز فندق اقدام کند.

انتهای پیام