۷ طرح نیمه تمام هفت ساله زنجان
۷ طرح نیمه تمام هفت ساله زنجان

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا ، بیش از هفت سال است زنجان گرفتار طرح های نیمه تمامی است که تاکنون تزریق قطره چکانی اعتبار مانع بهره برداری بهنگام آنها شده است.تقاطع دلجویی که مرحله نخست آن در شهریور سال ۸۹ به بهره برداری رسید، یکی پروژه های تاریخی این شهر محسوب […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا ، بیش از هفت سال است زنجان گرفتار طرح های نیمه تمامی است که تاکنون تزریق قطره چکانی اعتبار مانع بهره برداری بهنگام آنها شده است.
تقاطع دلجویی که مرحله نخست آن در شهریور سال ۸۹ به بهره برداری رسید، یکی پروژه های تاریخی این شهر محسوب می شود، پروژه ای با عمر بیش از ۳۲ ساله که فقط بخشی از آن کار شده و به گفته مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان روند اجرای آن از خرداد سال ۹۵ با ورود شرکت جهاد نصر زنجان شکل جدی تری به خود گرفته است.
با بازگشایی مسیر دلجویی، بخش قابل توجهی از خانه های واقع در مسیر تملک شد اما اطراف خیابان های یک طرفه دلجویی که از تقاطع زینبیه آغاز می شود و تا دروازه رشت ادامه دارد، به همان شکل مخروبه باقی ماند که ببنا بر اعلام اسرافیل نیازی شرکت جهاد نصر ۹۴ هزار و ۶۸۱ متر مربع زیربنای تجاری، مسکونی، اداری و پارکینگ را در این محوطه احداث می کند.
نیازی کل اعتبار مورد نیاز برای احداث مجموع این پروژه را بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در صورت محاسبه هزینه های جانبی از جمله دریافت مجوزها و طراحی ها، پیش بینی می شود کل اعتبار این پروژه نزدیک به سه هزار میلیارد ریال برسد.
بازگشایی پادگان از دیگر پروژه هایی است که در زنجان قصه طولانی دارد و اجرای همین پروژه پرده از اتفاقات تاریخی بسیاری را برای مردم این شهر برداشته است.
پیش از آغاز اجرای این پروژه، زمین های متعلق به پادگان فاقد هر نوع سندی بود که با پیگیری جمشید انصاری استاندار وقت زنجان، مشخص شد، این زمین ها زمانی از سوی همسر محمود خان ذوالفقاری برای ارتش هبه شده است و در نهایت با تلاش انصاری سند این زمین ها آماده شد.
بنا بود ارتش موافقت خود را با دریافت اسناد این زمین های ۲۲۰ هکتاری اعلام کند تا معابر متصل به پادگان بر اساس طرح تفصیلی شهری بازگشایی شود که این موضوع محقق می شود.
مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان به آخرین وضعیت این پروژه اشاره کرد و گفت: از سمت شرقی این پروژه از مقابل شرکت برق منطقه ای اتوبانی تا دیوار پادگان احداث شده و ادامه عملیات اجرایی منتظر موافقت پادگان ارتش برای تخریب دیوار و ساخت مسیر ۱٫۵ کیلومتری تا تقاطع عاصم زنجانی است.
در سفر رهبر معظم انقلاب به زنجان در سال ۸۲ بود که پروژه ۲ خطه کردن تهران – میانه مطرح و مصوب شد پروژه ای که در عمل، عملیات اجرایی آن از شهریور سال ۹۵ آغاز شد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان هم در اشاره به این پروژه، متوسط پیشرفت فیزیکی آن را در مجموع چهار قطعه حوزه این استان نزدیک ۵۰ درصد اعلام کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار، پیمانکاران این توانایی را دارند که بتوانند در مهلت مقرر تا خرداد سال ۹۷؛ کل این پروژه را به بهره برداری برسانند.
قزوین – قره داغ، قره داغ – زرین دشت، زرین دشت – سلطانیه و سلطانیه – زنجان، چهار قطعه ای هستند که در مجموع اتمام و بهره برداری از آن نیازمند تامین اعتبار پنج هزار میلیارد ریالی است، موضوعی که از جانب نیازی مطرح می شود.
نیازی پل سید الشهدا را از دیگر پروژه های عمرانی پر حاشیه شهر زنجان خواند و علت اصلی حاشیه سازی آن را گره ترافیکی ایجاد شده در جنوب شهر اعلام کرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون تمام عملیات اجرایی این پروژه که بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال صرف ساخت آن شده، به اتمام رسیده و در صورت تکمیل ارزیابی کشش چهار کابل دیگر می توان عملیات برداشت ستونهای موقت را آغاز کرد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان به تصمیم های گرفته شده برای پروژه زنجانرود اشاره کرد و گفت: باید بخشی از مرکزیت گردشگری زنجان از شمال به جنوب شهر منتقل شود و تکمیل و بهره برداری از پروژه زنجانرود می تواند عامل اصلی تحقق این طرح باشد.
نیازی لازمه تکمیل این پروژه را همچون سایر طرح ها تامین مستمر اعتبار مورد نیاز برشمرد و اضافه کرد: تاکنون اقدامات بسیاری از جمله پاک سازی مسیر رودخانه، راه اندازی زباله گیر در مسیر خروج فاضلاب شهری، احداث کانال برای برای هدایت فاضلاب طراحی دروازه ورودی زنجان رود و احداث سیل بند انجام شده است.
خرداد سال ۸۹، مرحله نخست عملیات اجرایی پروژه زنجانرود که از پل سردار تا پل سید محمد ادامه دارد، طی سه ماه احداث در حاشیه پل میربها انجام گرفت و به بهره برداری رسید و طی آن آلاچیق هایی برای استقرار مسافران و گردشگران در حاشیه زنجانرود ساخته شد.
از دیگر پروژه عمرانی مهم زنجان، پروژه گاوازنگ زنجان است که در شمال شهر واقع شده و بناست در سه مرحله از ناحیه پایین دانشگاه تحصیلات تکمیلی تا کاسپین، از کنار کاسپین تا سد گاوازنگ و در مقابل همان سمت از کنار شرکت نفت تا بالای ایل داغی اجرا می شود.
مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان در همین رابطه گفت: هم اکنون اجرای زیر ساخت های مورد نیاز برای آماده سازی این پروژه در قالب بسته های سرمایه گذاری به بخش خصوص در دست اجراست.
نیازی از اختصاص ۴۰ میلیاردریال اعتبار طی سال جاری برای اجرای این پروژه خبر داد و به ورود یک سرمایه گذار برای احداث هتل پنج ستاره در کنار سد گاوازنگ اشاره کرد.
وی احداث محور فرهنگی در مسیر گاوازنگ و مقابل دانشگاه تحصیلی را برنامه ای برای ایجاد تفرجگاه و پیاده راه مناسب برای شهروندان زنجانی و گردشگران برشمرد.
نیازی در نهایت به پروژه پر سر و صدا و ۲۹ ساله زنجان سبزه میدان در وسط شهر اشاره کرد و گفت: برای احداث مرحله نخست این پروژه به تازگی طی فراخوانی پیمانکار پروژه انتخاب شده است.
اجرای طرح سبزه میدان در سال ۶۷ به تصویب شورای مدیریت شهر رسید اما عملیات اجرای آن بطور رسمی شهریور سال ۹۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد و آخرین پیمانکار این طرح شرکت کهن دژ میلاد بود که قرارداد همکاری آن با شهرداری لغو شد.
این پروژه ۹ هکتاری در دل شهر زنجان برای احداث به حداقل پنج هزار میلیاردریال اعتبار دارد، طرحی که در دل آن بافت تجاری، اداری، تفریحی و پارکینگی پیش بینی شده و با احداث آن، بافت شهر، جلوه جدیدی به خود می گیرد.
زنجان گرفتار اپیدمی تاخیر در اجرای طرحهای عمرانی است که این هفت پروژه نمونه بارزی از آنها بشمار می رود و شاید بهانه نبود یا کمبود اعتبار دلیل اصلی برای این تاخیر باشد.
۳۰۰۱/۸۰۶۸
خبرنگار : مینا افشاری *** انتشار : اسماعیل جهانبخش