رویه ارایه تسهیلات بانکها به واحدهای تولیدی باید اصلاح شود
رویه ارایه تسهیلات بانکها به واحدهای تولیدی باید اصلاح شود

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان، اسدالله درویش امیری روز سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی بانک های استان زنجان افزود: دولت منابع و اعتبار مشخصی را به بانک ها ابلاغ کرده است و نمی توان شاهد عملکرد ضعیف بانک ها بود، در […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان، اسدالله درویش امیری روز سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی بانک های استان زنجان افزود: دولت منابع و اعتبار مشخصی را به بانک ها ابلاغ کرده است و نمی توان شاهد عملکرد ضعیف بانک ها بود، در صورت همکاری نکردن بانک ها در ارائه تسهیلات، با رعایت موازین، با این بانک ها برخورد خواهد شد.
وی همچنین از بانک هایی که وظایف خود را به درستی انجام داده اند، حمایت های لازم انجام خواهد گرفت که این موضوع باید مدنظر بدنه کارشناسی بانک ها باشد.
نماینده عالی دولت در استان زنجان خاطرنشان کرد: برای ایجاد تولید، اشتغال و رونق بخشیدن به فضای کسب و کار، باید در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و استفاده از منابع بانکی تلاش شود که در این میان، بانک ها باید با روند رو به رشد تری به پرداخت تسهیلات بپردازند.
وی به نقش و جایگاه بانک ها در پرداخت تسهیلات اشاره و یادآوری کرد: همه بانک های استان تعهد دارند بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده، بر تعهدات خود در پرداخت تسهیلات به منظور اشتغالزایی عمل کنند تا میزان مشارکت آنها در ایجاد اشتغال استان، مشخص شود.
درویش امیری با بیان اینکه دولت مکلف به ارائه گزارش از اقدامات انجام شده در زمینه طرح رونق اقتصادی به رهبر معظم انقلاب تا پایان سال جاری است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، باید وضعیت استان هم در حوزه تولید و اشتغال مشخص و در این رابطه میزان اشتغال ایجاد شده با تسهیلات بانک ها در بخش های مختلف در سطح استان بررسی و مشخص شود.
استاندار زنجان گفت: عملکرد تجمیع شده بانک ها در حوزه های مختلف باید ظرف مدت ۱۰ روز آینده به مدیریت عالی استان اعلام شود تا دستاوردهای آنها در راستای ایجاد تولید و اشتغال و همچنین رونق فضای کسب و کار استان مشخص گردد.
وی بر ضرورت تعامل میان بانک ها و دستگاه های اجرایی در پرداخت تسهیلات تاکید کرد و گفت: امیدواریم با همکاری بانک ها، شاهد رشد استان در ارائه و پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی باشیم تا از این طریق، زمینه های رشد تولید و افزایش اشتغال فراهم شود.
درویش امیری با اشاره به اینکه در ۶ ماهه اول سالجاری، ۳۱۲ طرح جهت دریافت تسهیلات به بانک های استان معرفی شده است، ادامه داد: از این میزان طرح معرفی شده و بر اساس آخرین آمارها، ۵۶ طرح تسهیلات دریافت کرده اند و ۴۶ طرح نیز در مرحله عقد قرارداد هستند که بدین ترتیب می توان گفت ۱۰۲ طرح از سوی بانک های استان جهت دریافت تسهیلات پذیرفته شده اند.
استاندار زنجان اظهار کرد: میزان تسهیلات ارائه شده از سوی بانک ها برای ۵۶ طرح، ۷۱۰ میلیارد ریال و برای ۴۶ طرح آماده قرارداد ، ۳۷۰ میلیارد ریال است.
وی افزود: در مجموع در ۶ ماهه نخست سالجاری، یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک های استان به طرح های مصوب پرداخت شده است که امیدواریم این پرداخت به طرح های دیگر، با سرعت بالایی دنبال شود.
استاندار زنجان با بیان اینکه از ۳۱۲ طرحی که از سوی دبیرخانه مربوطه به بانک ها ارجاع داده شده، ۴۲ طرح مورد پذیرش قرار نگرفته است، یادآور شد: هم اکنون ۱۶۸ طرح تولیدی معرفی شده برای دریافت تسهیلات، از سوی بانک های مربوطه در حال بررسی هستند و باید طی ۱۰ روز آینده، تعیین تکلیف و مشکلات آنها رفع شود.
وی یادآور شد: سال گذشته بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از منابع بانکی به بخش تولید در استان پرداخت شد و در ۶ ماهه اول سالجاری نیز سه هزار ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به صورت مستقیم از سوی بانک ها به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است.
استاندار زنجان در ستاد اقتصاد مقاومتی که ۱۷ مهر امسال برگزار شد، نارضایتی خود از عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید را ابراز کرد و خواستار تشکیل هرچه سریعتر جلسه شورای هماهنگی بانک های استان شد.
پیش از این دبیر شورای هماهنگی بانک های استان زنجان در شهریور سال جاری گفته بود که از این پس پرونده ها و تقاضاهای مربوط به نوسازی و بازسازی متقاضی پذیرفته و پس از بررسی، تسهیلات پرداخت می شود.
۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای نوسازی ۱۳۵ واحد تولیدی، صنعتی و معدنی در قالب طرح رونق تولید اختصاص یافته است.
تسهیلات طرح رونق ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برای کل کشور محسوب می شود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال آن برای سرمایه در گردش، ۱۰۰ میلیارد ریال برای طرح های نیمه تمام و ۱۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی پیش بینی شده است.
۳۰۰۱/۸۰۶۸
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار:اسماعیل جهانبخش