کاهش ۳۶ کیلومتری مساحت دریاچه ارومیه در ۲ هفته گذشته
کاهش ۳۶ کیلومتری مساحت دریاچه ارومیه در ۲ هفته گذشته

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مساحت دریاچه ارومیه به یکهزار و ۶۹۸ کیلومتر رسیده است، گفت: مساحت نگین آبی آذربایجان در ۲ هفته گذشته حدود ۳۶ کیلومتر کاهش یافته است. فرهاد سرخوش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، تراز دریاچه ارومیه را یکهزار و ۲۷۰ متر و […]

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مساحت دریاچه ارومیه به یکهزار و ۶۹۸ کیلومتر رسیده است، گفت: مساحت نگین آبی آذربایجان در ۲ هفته گذشته حدود ۳۶ کیلومتر کاهش یافته است.

فرهاد سرخوش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، تراز دریاچه ارومیه را یکهزار و ۲۷۰ متر و ۲۵ سانتی متر اعلام کرد که این تراز نسبت به ۲ هفته گذشته سه سانتی متر دیگر کاهش یافته است.

وی علت اصلی کاهش تراز دریاچه ارومیه در سه ماه گذشته را تبخیر بالای آب و کاهش ۳۶ درصدی بارندگی ها دانست و گفت: حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری با بارش ۲۰۵ میلی متر، یکی از کم بارش ترین حوضه های آبریز کشور به ثبت رسیده و این امر در احیا دریاچه تاثیر نامطلوب گذاشته است.

روند کاهش تراز دریاچه ارومیه با آغاز فصل پاییز کند شده و به نظر می رسد با آغاز فصل بارش ها و کاهش تبخیر آب، تراز دریاچه ارومیه روز به روز افزایش یابد.

سرخوش با اعلام اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره ای سیراب می شود، گفت: پس از اردیبهشت سال جاری، آب به دریاچه ارومیه وارد نشده است زیرا رهاسازی آب سدها از آذرماه هرسال آغاز می شود.

سرخوش گفت: دریاچه ارومیه یک حوزه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این خشکسالی، اگر طرح های احیای دریاچه ارومیه به موقع اجرا نمی شد، اکنون دریاچه ارومیه وجود نداشت.

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، تراز فعلی دریاچه ارومیه با کمترین تراز ثبت شده برای آن تنها ۲۱ سانتی متر فاصله دارد و بعید به نظر می رسد طی سال جاری رکورد جدیدی در کاهش تراز آن تجربه شود.

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و حتی بر روی دمای هوا و وزشن بادهای نمکی تاثیرگذار گذاشته است.