شوراهای شهرستان باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند
شوراهای شهرستان باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، سعید خدادادی ظهر سه شنبه در دیدار با اعضای شوراهای استان، افزود: طبق ماده ۱۰ مکرر قانون شوراها، شورای اسلامی شهرستان از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها و بخش های واقع در محدوده آن شهرستان که در مرحله ی اول با رأی اکثریت مطلق و در صورت […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، سعید خدادادی ظهر سه شنبه در دیدار با اعضای شوراهای استان، افزود: طبق ماده ۱۰ مکرر قانون شوراها، شورای اسلامی شهرستان از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها و بخش های واقع در محدوده آن شهرستان که در مرحله ی اول با رأی اکثریت مطلق و در صورت عدم احراز در مرحله ی دوم با رأی اکثریت نسبی هر یک از شوراهای مزبور انتخاب و معرفی شده اند، تشکیل می شود. 

وی اظهار کرد: در شوراهای شهرستان، از شورای هر بخش یک نفر و از شورای هر یک از شهرهای تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دو نفر و شهر تهران سه نفر عضویت خواهند داشت. 

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد اعضای شورای شهرستان حداقل پنج نفر است، خاطر نشان کرد: چنانچه تعداد شهرها و بخش های یک شهرستان کمتر از پنج نفر باشد، کسری تعداد به نسبت جمعیت هر بخش یا شهر، از شورای بخش یا شهر مربوط تأمین می شود و در هر صورت هر بخش یا شهر نباید بیش از دو نفر نماینده در شورای شهرستان داشته باشد، به استثنای شهرستان هایی که فقط یک بخش و یک شهر دارند. 

خدادادی یادآور شد: طبق ماده ۱۵ قانون شوراها، شوراهای فرادست به ترتیب، شورای بخش به فاصله یک ماه پس از تشکیل سه چهارم شوراهای روستاهای تابع بخش به دعوت بخشدار، شورای شهرستان به فاصله یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای شهر و بخش در محدوده آن شهرستان به دعوت فرماندار، شورای استان به فاصله یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای شهرستان های واقع در محدوده آن استان به دعوت استاندار و شورای عالی استان ها به فاصله یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای استان ها به دعوت وزیر کشور تشکیل می شود. 

 وی تصریح کرد: با عنایت به اینکه شوراهای پایه اعم از روستا و بخش و شهر همزمان با یکم شهریور سال جاری آغاز به کار کرده اند شوراهای شهرستان نیز باید آغاز به کار کرده و نماینده شورای استان را معرفی کنند.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان خاطر نشان کرد: تاکنون فقط شهرستان زنجان  شورای شهرستان را تشکیل داده و هیئت رییسه انتخاب کرده است.

خدادادی با تاکید بر لزوم تسلط اعضای شورا به مسایل حوزه انتخابیه خود گفت: افرادی که به عنوان نماینده شورای فرادست انتخاب می شوند باید نسبت به مسایل در سطح بالاتری اشرافیت داشته باشند چرا که تصمیم گیری های آن ها در شعاع وسیع تری خواهد بود.

وی شورای فرادست را عصاره ای از جامعه شورایی برشمرد و اظهار کرد: اعضای شوراهای فرادست باید تجربه، علم، کارایی و ارتباطات بیشتری داشته باشند تا بتوانند به نمایندگی از جامعه ای بزرگ درصدد احقاق حقوق مردم برآیند.