«حسین معصومی» در گفت‌وگو با ایسنا، به‌مناسبت روز ملی بیماری سل، اظهار کرد: هم‌اکنون روند ابتلا به سل در استان و در سطح کشور رو به کاهش است و با توجه به این‌که در سال ۱۳۴۳ وضعیت ابتلا به بیماری سل ۱۴۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر بود این روند اکنون به ۱۴ مورد  […]

«حسین معصومی» در گفت‌وگو با ایسنا، به‌مناسبت روز ملی بیماری سل، اظهار کرد: هم‌اکنون روند ابتلا به سل در استان و در سطح کشور رو به کاهش است و با توجه به این‌که در سال ۱۳۴۳ وضعیت ابتلا به بیماری سل ۱۴۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر بود این روند اکنون به ۱۴ مورد  در هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته است و این مهم با همت مسئولان این حوزه توانسته است یک کاهش ۱۰ برابری داشته باشد.

وی ادامه داد: این روند همچنان در حال کاهش است و در برخی کشورها نظیر کشورهای آفریقای جنوبی که به دلیل ابتلای به بیماری اچ .آی.وی آمار ابتلا به این بیماری بالا است. همچنین کشورهای افغانستان و پاکستان که آمار بالایی در زمینه ابتلا به این بیماری دارند و هنوز این بیماری در این کشورها ریشه‌کن نشده است، مشاهده می‌شود اما خوشبختانه روند ابتلا در ایران رو به کاهش است و همین امر با همت و تلاش شبانه‌روز مسئولان این حوزه صورت گرفته است.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان افزود: هم‌اکنون تلاش ما در جهت شناسایی بیماران و کنترل و درمان بیماری آن‌ها است، چون این بیماری یک بیماری واگیردار است و از همین‌رو فرد مبتلا به این بیماری می‌تواند زمینه انتقال به افراد دیگر را فراهم کند.

معصومی افزود: نمونه‌گیری در زمینه بیماری سل در همه مراکز بهداشتی، پایگاه‌های سلامت و مراکز درمانی به صورت رایگان صورت می‌گیرد و در صورتی که این بیماری در مراحل ابتدایی این بیماری تشخیص داده شود و دوره درمان اصولی و مرتب باشد، فرد به صورت کامل درمان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همواره توصیه بر این است که افرادی که بیش از دو هفته سرفه می‌کنند به مراکز درمانی مراجعه کنند تا با یک آزمایش ساده خلط، وضعیت آن‌ها مشخص شود. همچنین به دلیل اهمیت ویژه این بیماری، این آزمایش به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

این مسئول در خصوص علایم این بیماری نیز گفت: سرفه بیش از دو هفته، وجود خلط به ویژه خلط خونی، درد قفسه سینه، کاهش وزن و تعریق شبانه، از جمله علایم ابتلا به سل ریوی است و بیشترین آمار مربوط به همین نوع از سل است که در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از بیماران مبتلا به سل به نوع سل ریوی مبتلا شده و تنها ۱۵ درصد دیگر به نوع دیگر سل مبتلا می‌شوند.

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، روز جهانی سل، ۲۴ مارس هر سال، برای ایجاد آگاهی عمومی درباره‌  سل تعیین شده است. امروز سل همچنان به عنوان یک بیماری اپیدمیک در خیلی از کشورهای جهان، به ویژه کشورهای در حال توسعه باقی مانده و سالانه موجب مرگ ۱.۵ میلیون نفر می‌شود.

انتهای پیام