نبود بازار سیب و مشکلات رو به افزایش باغداران مشگین شهری
نبود بازار سیب و مشکلات رو به افزایش باغداران مشگین شهری

مشگین شهر در ۹۵ کیلومتری شمال غرب اردبیل کانون تولید سیب در استان می باشد و از ۳۲۰ هزار تن انواع محصولات باغی تولیدی در این شهرستان، بیشترین محصول تولیدی مربوط به سیب می باشد. تعدادی از باغداران مشگین شهری می گویند که محصول تولیدی آنها امسال در وضعیت نامطلوبی بوده و به فروش نمی […]

مشگین شهر در ۹۵ کیلومتری شمال غرب اردبیل کانون تولید سیب در استان می باشد و از ۳۲۰ هزار تن انواع محصولات باغی تولیدی در این شهرستان، بیشترین محصول تولیدی مربوط به سیب می باشد.
تعدادی از باغداران مشگین شهری می گویند که محصول تولیدی آنها امسال در وضعیت نامطلوبی بوده و به فروش نمی رود و آنها مجبورند محصولشان اگر مرغوب باشد را با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشند و در صورت داشتن محصول متوسط و با کیفیت نامناسب نیز برای جلوگیری از فاسد شدن و نبود انبار آن را با پرداخت هزینه از باغ خود دور کنند.
یک باغدار مشگین شهری که بسیاری از درختان سیب باغ ۱۶ هکتاری خود را بریده است گفت: این باغ یادگار پدر من بود اما به دلیل ضررو زیان ناشی از نبود بازار دیگر قادر به باغداری نیستم .
وی بیان کرد: سیب لبنانی تولیدی باغ من در حالی که در تهران به قیمت هر کیلو ۶ تا ۷ هزار تومان فروخته می شود به خاطر معیوب بودن چرخه عرضه در دم باغ هر کیلو از سوی دلالان ۳۰۰ تومان و در صورت تحویل در میادین میوه وتره بار به ۷۰۰ تومان فروخته می شود.
وی بیان کرد: این قیمت تنها هزینه سمی است که مصرف کرده ام حالا بماند انبوه هزینه های دیگری که برای تولید سیب هزینه شده است.
او اظهار کرد: بسیاری از باغداران مشگین شهر امسال به خاطر نبود بازار فروش ضرر و زیان فراوان دیده اند و بسیاری نیز در حال ورشکسته شدن هستند.
حمید یک باغدار دیگر مشگین شهری نیز گفت: که به خاطر وضعیت نامناسب بازار، تعدادی زیادی از باغداران درختان خود را بریده و در حال نابود کردن باغ های خود هستند.
باغداران مشگین شهری تاکید می کنند که در وضعیت فعلی تنها راه نجات و رفع مشکل آنها اقدام دولت در خرید تضمینی محصول ویا حمایت های دیگر می باشد وگر نه بسیاری از آنها متحمل ضررو زیان فراوان خواهند شد.
تداوم مشکل باغداران مشگین شهری باعث شد که آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه خواستار حمایت دولت و چاره اندیشی برای وضعیت نامناسب بازار سیب مشگین شهر شود.
آیت الله عاملی با اشاره به مرغوبیت سیب تولیدی در مشگین شهر گفت: دولت با جدیت مقدمات صادرات میوه مخصوصا سیب به کشورهای دیگر را فراهم نماید تا کشاورزان و تولید کنندگان بتوانند محصولات خود را به قیمت مطلوب عرضه کنند.
وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در باره عرضه محصول سیب تولیدی مشگین شهر از مسئولان خواست تا با درایت مشکل سیب کاران مشگین شهر را حل کنند.
این مشکلات در حالی است که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پخش تصاویر و فیلم های مربوبط به قطع درختان سیب در این شهرستان را یا تکذیب کرده و یا آنها را بزرگنمایی و اقدامی مغرضانه می دانند.
مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر گفت: اخیرا تصویری در فضای مجازی از قطع گسترده درختان سیب مشگین شهر پخش شد که پس از بررسی مشخص شد که این تصویر مربوط به یکی از کشورهای خارجی بوده است.
وی در باره برخی ادعاها درباره قیمت بسیار نازل سیب تولیدی مشگین شهر نیز گفت : این اخبار و ادعاها نیز درست نمی باشد،
سیب در حال حاضر در مشگین شهر از ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان قابل عرضه است و عرضه سیب به قیمت یکصد تومان مربوط به سیب های بی کیفیت ، میوه های باد ریز و پا درختی می باشد.
شهریار با بیان اینکه میوه های با کیفیت به قیمت مطلوب از کشاورزان خریداری می شود افزود: عرضه سیب به قیمت پایین مربوط به ضایعات است که توسط باغداران با رضایت و تمایل خودشان انجام می گیرد.
عدیل سروی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، حمایت دولت از باغداران را یادآور شد و گفت: امسال تعرفه صادرات به منظور حمایت از باغداران حذف شد و در حال حاضر میوه استان علاوه بر تامین نیاز داخل به خارج از کشور هم صادر می شود.
وی اضافه کرد: دولت از دغدغه تولید کنندگان به خوبی آگاه است و حمایت لازم از تولیدکنندکان صورت می گیرد.
گزارش : گیتی طالبی / سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۶/۶۰۱۸