وقوع ۴ زلزله بیش از ۴ ریشتر در استان‌های فارس و کرمان
وقوع ۴ زلزله بیش از ۴ ریشتر در استان‌های فارس و کرمان

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار ایسنا، گسل‌ها نقاط ضعیفی از پوسته زمین را تشکیل می‌دهند که رها شدن انرژی متمرکز در زمین را از این نقاط امکان‌پذیر می‌سازند. از این رو گسل‌ها در لرزه خیزی مناطق مختلف تأثیر بسزایی دارند. بنا به گفته محققان، ایران در کمربند زلزله زمین قرار دارد از این رو هر […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار ایسنا، گسل‌ها نقاط ضعیفی از پوسته زمین را تشکیل می‌دهند که رها شدن انرژی متمرکز در زمین را از این نقاط امکان‌پذیر می‌سازند. از این رو گسل‌ها در لرزه خیزی مناطق مختلف تأثیر بسزایی دارند. بنا به گفته محققان، ایران در کمربند زلزله زمین قرار دارد از این رو هر روزه شاهد رخدادهای لرزه‌ای در مناطق مختلف کشور هستیم.

بررسی زلزله‌های هفته گذشته نشان می‌دهد در هجدک استان کرمان دو زلزله ۳ و ۳٫۸ و دو زلزله دو ریشتری رخ داده است. در استان فارس نیز دو زلزله ۳٫۴ ریشتری در فاریاب و ۳٫۱ ریشتری در ایج به ثبت رسید.

شرح زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۵ مهر

در هجدک کرمان زلزله ۳ ریشتری به ثبت رسید. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری بوده که در کانون ۴۱ کیلومتری هجدک، ۴۴ کیلومتری شهداد و ۵۱ کیلومتری چترود استان کرمان رخ داده است.

در هجدک استان کرمان زلزله دو، زهان استان خراسان جنوبی زلزله ۲٫۷، گمیش تپه استان گلستان زلزله ۲٫۵، سالند استان خوزستان زلزله‌های ۲٫۵ و ۲٫۲ و ۲٫۱، سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲٫۳، سیس استان آذربایجان شرقی زلزله ۲٫۴، تازه‌آباد استان کرمانشاه زلزله ۲٫۵، انبار الوم استان گلستان زلزله ۲٫۴ و در شهروز استان خراسان رضوی زلزله ۲٫۳ ریشتری رخ داده است.

یکشنبه ۱۶ مهر

زلزله شوقان استان خراسان شمالی با بزرگای ۲٫۷، بروجرد استان لرستان زلزله ۲٫۳، خلخال استان اردبیل با بزرگای دو ریشتر از جمله رخدادهای لرزه‌ای روز ۱۶ مهر بوده است.

در رویدر استان هرمزگان نیز زلزله ۳٫۱ ریشتری رخ داد که عمق آن در ۱۹ کیلومتری و کانون آن در ۲۵ کیلومتری رویدر و  27 کیلومتری فین استان هرمزگان و ۳۵ کیلومتری درز استان فارس گزارش شده است.

زلزله‌های رویان استان مازندران با بزرگای ۲٫۱، ایج استان فارس با بزرگای ۲٫۶، بخشایش استان آذربایجان شرقی با بزرگای ۲٫۱، کلاردشت استان مازندران با بزرگای ۲٫۷ و فیروزآباد استان فارس با بزرگای ۲٫۹ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای روز ۱۶ مهر بوده است.

علاوه بر آن در جاجرم استان خراسان شمالی زلزله ۳٫۳ ریشتری گزارش شد. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری و در پنج کیلومتری جاجرم، ۱۱ کیلومتری گرمه و ۴۱ کیلومتری سنخواست استان خراسان شمالی بوده است.

ازگله استان کرمانشاه نیز با زلزله ۳٫۱ ریشتر لرزید. این زلزله در عمق ۱۰کیلومتری و کانون آن در ۱۶ کیلومتری ازگله استان کرمانشاه، ۲۷ کیلومتری Halubcah عراق و ۲۸ کیلومتری تازه آباد استان کرمانشاه گزارش شده است.

دوشنبه ۱۷ مهر

در آرین شهر استان خراسان جنوبی زلزله دو، هجدک استان کرمان زلزله ۲٫۲، اردکان استان فارس زلزله ۲٫۶ و گمیش تپه استان گلستان زلزله ۲٫۳ ریشتری رخ داده است.

سه‌شنبه ۱۸ مهر

در خلخال استان اردبیل زلزله ۳٫۴ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید. این زلزله در ۷ کیلومتری خلخال، ۲۴ کیلومتری گیوی و ۲۴ کیلومتری کلور استان اردبیل رخ داده است.

زلزله نیک شهر سیستان و بلوچستان با بزرگای ۲٫۸، دهرم استان فارس با بزرگای ۲٫۵، قلعه تل استان خوزستان با بزرگای ۲٫۴، ارزوئیه استان کرمان با بزرگای ۲٫۲، گهواره استان کرمانشاه با بزرگای ۲٫۳، شهر بابک استان کرمان با بزرگای دو، بافق استان یزد با بزرگای ۲٫۱، صالح آباد استان ایلام با بزرگای ۲٫۳، بهاباد یزد با بزرگای ۲٫۳ از دیگر زلزله‌های روز ۱۸ مهر بوده است.

چهارشنبه ۱۹ مهر

تازه آباد استان کرمانشاه با زلزله ۲٫۱، کیاسر استان مازندران با زلزله ۲٫۷، سفید سنگ استان خراسان رضوی با زلزله دو، حصار گرمخانه استان خراسان شمالی با زلزله ۲٫۱، دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد با زلزله دو، جندق استان اصفهان با زلزله دو ، بافق استان یزد با زلزله دو، جبالبارز استان کرمان با زلزله ۲٫۴، میاندوآب استان آذربایجان غربی با زلزله ۲٫۲ و آرین شهر استان خراسان جنوبی با زلزله ۲ ریشتری لرزیدند.

زلزله ۳٫۸ ریشتری هجدک استان کرمان از جمله رخدادهای مهم روز ۱۹ مهر بوده است. این زلزله در عمق ۹ کیلومتری و کانون آن در ۳۷ کیلومتری هجدک، ۴۵ کیلومتری شهداد و ۴۷ کیلومتری چترود استان کرمان گزارش شده است.

در فاریاب استان کرمان نیز زلزله ۳٫۴ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسیده است. این زلزله در ۲۲ کیلومتری فاریاب استان کرمان و ۵۲ کیلومتری سرگز و ۵۷ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان رخ داده است.

پنچ‌شنبه ۲۰ مهر

در ایج استان فارس زلزله‌ای با بزرگای ۳٫۱ ریشتر به ثبت رسید. این زلزله در عمق ۲۸ کیلومتری و کانون آن در ۲۰ کیلومتری ایج، ۲۶ کیلومتری داراب و ۳۲ کیلومتری ششده استان فارس بوده است.

در مرودشت استان خوزستان زلزله ۲.۷، صیدون استان خوزستان زلزله ۲.۱، مهران استان ایلام زلزله ۲.۳، نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۸، سنگان استان خراسان ۲.۱ و ساغند استان یزد زلزله ۲ ریشتری رخ داده است.

بزمان استان سیستان و بلوچستان با زلزله ۴.۲ لرزید. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری و در ۲۲ کیلومتری بزمان، ۵۴ کیلومتری بمپور و ۶۱ کیلومتری ایرانشهر رخ داده است.

در فتوج استان سیستان و بلوجستان نیز زلزله ۳.۲ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید. این زلزله در ۲۰ کیلومترب فنوج، ۴۳ کیلومتری بنت و ۷۲ کیلومتری اسپکه استان سیستان و بلوچستان رخ داده است.

جمعه ۲۱ مهر

در سفید سنگ استان خراسان رضوی زلزله ۲.۳، راور استان کرمان زلزله ۲.۷، شوسف استان خراسان رضوی زلزله دو و هفتگل استان خوزستان زلزله ۲.۲ ریشتر گزارش شده است.

انتهای پیام