سند تاریخی تورک‌نشینی کرکوک عراق + سند
سند تاریخی تورک‌نشینی کرکوک عراق + سند

به گزارش اویاقلیق، کرکوک با توجه به وضعیت استراتژیکی که دارد در زمان امپراتوری عثمانی دارای اهمیت فوق بوده است. هر چند که بر تصرف این منطقه همیشه بین دو قدرت طرف ایران و طرف عثمانی رقابت بوده است. ولی این منطقه برای مدت طولانی تحت حاکمیت عثمانی و در اواخر دوران عثمانی به‌عنوان سنجاق […]

به گزارش اویاقلیق، کرکوک با توجه به وضعیت استراتژیکی که دارد در زمان امپراتوری عثمانی دارای اهمیت فوق بوده است. هر چند که بر تصرف این منطقه همیشه بین دو قدرت طرف ایران و طرف عثمانی رقابت بوده است. ولی این منطقه برای مدت طولانی تحت حاکمیت عثمانی و در اواخر دوران عثمانی به‌عنوان سنجاق کرکوک در ولایت موصل قرار داشته است. در این بین در دولت عثمانی سالنامه هایی منتشر می‌گشت که حاوی وقایع و احوال منطقه مورد نظر را در یک سال نشان می‌داد. به طوری که امروزه این منابع از مهم‌ترین منابع بررسی جغرافیایی انسانی و تاریخ در مطالعات علوم انسانی مخصوصاً در زمینه جغرافیا و تاریخ محسوب می‌گردد.[۱] در سالنامه ۱۳۲۵ هجری قمری با نام «موصول ولایتی» در صفحه ۲۱۲ و ۲۱۳ در قسمت «کرکوک سنجاغنه دائر معلومات (معلوماتی راجع به سنجاق کرکوک)» درباره جغرافیایی انسانی کرکوک چنین نوشته:

«…شهر دارای ۲۶۵۱۰ مسلمان، ۴۳۲ کلدانی و ۴۶۳ موسوی مرد و اگر به این یک همان اندازه خانم و تقریباً ۳ هزار (از ۳ هزار کمتر نیست) خارجی اضافه گردد، جمعیت کلی آن ۵۷۸۱۰ می‌شود… مردم شهر عموماً تورک هستند و به زبان تورکی صحبت می کنند و به صورت غرباء نیز تعداد زیادی عرب و کرد و تعداد کمی ایرانی نیز در آن هست…» (سند اصلی در زیر در قسمتی که زیرشان خط کشیده شده ، آورده شده است).

مرتضی فیروزی (پژوهشگر جغرافیا و تاریخ)