رشد ۱۲ درصدی آمار گردشگران خارجی بازدید کننده از گنبد سلطانیه زنجان
رشد ۱۲ درصدی آمار گردشگران خارجی بازدید کننده از گنبد سلطانیه زنجان

میرموسی انیران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۶ ماهه اول امسال ۸۸ هزار و ۸۵۱ گردشگر داخلی از گنبد تاریخی سلطانیه بازدید کردند که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۷۸ هزار و ۳۰۶ نفر ایرانی بود که در مجموع ۱۳درصد رشد نشان می دهد.وی یادآوری کرد: با […]

میرموسی انیران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۶ ماهه اول امسال ۸۸ هزار و ۸۵۱ گردشگر داخلی از گنبد تاریخی سلطانیه بازدید کردند که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۷۸ هزار و ۳۰۶ نفر ایرانی بود که در مجموع ۱۳درصد رشد نشان می دهد.
وی یادآوری کرد: با وجود تمهیدات اتخاذ شده شمار گردشگران داخلی و خارجی از گنبد سلطانیه طبق انتظارات نبود و افزایش آن، به اقدامات بیشتری نیاز دارد.
انیران افزود: بررسی ها بیانگر آن است که طی مدت یاد شده گردشگران داخلی و خارجی از خدمات ارائه شده در گنبد سلطانیه رضایت نسبی داشتند و تلاش می شود این مهم با توجه به برنامه ریزی ها در سال مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: بر این اساس بودجه تخصیصی میراث جهانی گنبد سلطانیه در مقایسه با چند سال گذشته رشد چهار برابری را نشان می دهد و این در حالی است که اعتبارات ابلاغی از مهر امسال خواهد بود.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: با بودجه تخصیصی سال گذشته نیز اقداماتی برای توسعه و ارائه خدمات بهینه به بازدیدکنندگان انجام گرفت که نمونه عینی آن خوانا سازی ضلع جنوبی ارگ سلطانیه با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیون تومان بودکه این مهم به معرفی بیشتر آن به مخاطبان منجر می شود.
وی ابراز کرد: نبود اطلاع رسانی مناسب به گردشگران از جمله نواقص مهم این حوزه به شمار می رفت که بر این اساس نسبت به راه اندازی سیستم اطلاع رسانی با عنوان QR Code ،’ کیو آر کد’ اقدام شد و طی هفته آینده نیز به صورت رسمی افتتاح می شود.
انیران افزود: این سیستم این امکان را به مخاطب و گردشگر می دهد که در صورت داشتن گوشی همراه با سیستم عامل اندورید، با فعال سازی اینترنت و بارکدها اطلاعات کامل گنبد تاریخی سلطانیه را مکتوب مشاهده و مطالعه کنند.
وی ابراز کرد: استفاده از این نوع سیستم، زمینه انتقال و دسترسی دیگران را نیز به این اطلاعات فراهم می کند و به نوبه خود به جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی منجر می شود.
به گفته وی، اطلاعات سایت پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه به ۲ زبان انگلیسی و فارسی به روز رسانی شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، سالانه حدود ۱۴۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از گنبد جهانی سلطانیه بازدید می کنند.
گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود.
این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد خشتی جهان بشمار می آید.
شهرستان سلطانیه با ۲ بخش و ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.
۷۳۲۰/۶۰۸۵
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویارفیعی