سرعت گیرهای درد سر ساز
سرعت گیرهای درد سر ساز

ابراهیم کمالی مرد میانسالی که ۲۰ سال است در مسیر اردبیل – سرعین ، اردبیل – نیر و گاهی سراب مسافرکشی می کند می گوید: با اینکه جاده و محل سرعت گیرها را چشم بسته می داند ولی باز بر اثر حواس پرتی اسیر سرعت گیرهایی می شود که به اعتقاد وی غیر استاندارد در […]

ابراهیم کمالی مرد میانسالی که ۲۰ سال است در مسیر اردبیل – سرعین ، اردبیل – نیر و گاهی سراب مسافرکشی می کند می گوید: با اینکه جاده و محل سرعت گیرها را چشم بسته می داند ولی باز بر اثر حواس پرتی اسیر سرعت گیرهایی می شود که به اعتقاد وی غیر استاندارد در جاده ها تعبیه شده است.
می گوید: همیشه موقع نزدیک شدن به سرعت گیرها وضعیت زیربندی ماشین جلوی چشمم آمده و هرآن منتظرم که قطعه و گوشه ای از خودرو کنده شده و ماشین زمین گیر شود.
وی می افزاید: سرعت گیرهای طویل و پهن در جاده های استان در کمین خودروها نشسته اند، آنها به زعم طراحانشان ایجاد شده اند تا جلوی تصادف را بگیرند اما بیشتر مواقع نه تنها مانع تصاف نیستند که خود عامل سانحه بوده و دستکم اگر اینگونه نیز نباشد باعث استهلاک شدید خودرو و افزودن هزینه برای رانندگان می شوند.
کمالی معتقد است که اغلب سرعت گیرها در جاده ای استان اردبیل غیر ضروری هستند و بهتر است تا این سرعت گیرها از جاده برچیده شوند.
قدرت پناهی راننده ای که در میدان وحدت اردبیل منتظر مسافر در مسیر اردبیل – مغان است چندان دلخوشی از کارش نداشته و در باره جاده و سرعت گیرها نیز به کنایه می گوید: جاده یا قتلگاه؟
او ادامه می دهد: در سه ماه اخیر سه مورد تصادف شدید در این جاده بوقوع پیوسته و هر سه نیز ناشی از سرعت گیرها بوده است، بیشتر از همه هم رانندگان ناآشنا از این وضعیت متحمل خسارت جانی و یا مالی می شوند.
پناهی که لیسانس حسابداری دارد و بدلیل بیکاری به مسافرکشی به شهرستان پارس آباد مشغول است ،می گوید:هزینه های زندگی بسیار بالاست هرچه درمی آورم، خرج خودرو می شود مخصوصا با سرعت گیرهایی که دمار از روزگار زیربندی خودرو درآورده و هر بار برای تعمیر باید درآمد چند روزت را صرف آن کنی.
در این میان تعداد قابل توجهی از مسئولان و کارشناسان نیز از وضعیت جاده ها و سرعت گیرها گله مند بوده و بر برچیده شدن سرعت گیرهای غیر استاندارد در سطح شهر و جاده ها تاکید می کنند.
مسئولان مربوطه در استان اردبیل چندی پیش در شورای ترافیک مصوب کردند تا سرعت گیرهای غیر ضرور در جاده های استان برچیده شوند هرچند هنوز این تصمیم به طور کامل شکل عملیاتی به خود نگرفته است.
سلیمان فهیمی معاون امور عمرانی استاندار اردبیل که سه ماه پیش در جلسه شورای ترافیک استان بر حذف سرعت گیر ها تاکید کرده بود به ایرنا گفت: حذف سرعت گیرها در شورای ترافیک مصوب شده وباید اجرایی شود.
علی رحمتی مدیرکل راهداری و حمل ونقل استان اردبیل نیز گفت: در آخرین جلسه ایی که با حضور معاون امور عمرانی استاندار اردبیل در مورد حذف سرعت گیرها برگزار شد قرار بر این شد تا سرعت گیرهایی که درجاده ها ضرورتی ندارند جمع آوری شود.
وی افزود: در این باره باید بازدیدی در جاده ها به همراه نماینده دفتر امور عمرانی استانداری اردبیل ، راهنمایی و رانندگی و راهداری انجام شود تا تصمیم جدی برای جمع آوری غیر ضروری سرعت گیرها عملیاتی شود.
رحمتی معتقد است برای این منظورنیاز است تا گروهی کارشناس به جاده های استان اعزام شده و سرعت گیرهای غیر استاندارد را شناسایی و سپس اقدام به برچیده شدن آنها شود.
این در حالی است که حجت فتاحی رئیس پلیس راه استان اردبیل با حذف سریع سرعت گیرها مخالف بوده و هنوز با توجه به وضعیت جاده های استان وجود آنها را در جلوگیری از تصادف های رانندگی ضروری می داند.
وی گفت: تاکنون تعدادی از سرعت گیرها که غیر ضروری بود درجاده ها جمع آوری شده اند ولی اینکه همه آنها از جاده ها جمع آوری شوند مقدور نیست.
وی با بیان اینکه ایجاد سرعت گیرها در جاده ها انتخاب بد و بدتربرای جلوگیری از تصادف ها است افزود: با توجه به اینکه ایمنی جاده ها در استان ضعیف است به ناچار و برای جلوگیری از ترافیک و تصادف های جاده ای اقدام به ایجاد سرعت گیرها شده است.
فتاحی معتقد است اکثر جاده ها برای عابران پیاده خطر ناک وناایمن است، در جاده های استان زیر گذر و پل عابر پیاده به اندازه کافی ایجاد نشده و سرعت گیرها نیز بیشتر برای این منظور در مکان های خاص ایجاد شده است.
رئیس پلیس راه استان اردبیل تاکید کرد:هر زمان ایمنی جاده ها استاندارد شوند و دوربین های هوشمند هم در جاده ها ایجاد شد درآن صورت می توان به جمع آوری سرعت گیرها اقدام کرد.
فتاحی اضافه کرد: در شورای ترافیک مصوب شده بود که سرعت گیرهای غیر ضروری در جاده ها برچیده شود و برای استاندارد سازی آنها هم بررسی ها و بازدیدی به عمل آید که براساس این مصوبه برخی از سرعت گیرهای غیر ضروری جمع آوری شد و هم اکنون انچه وجود دارد ضروری می باشد.
طول راه‌های استان اردبیل بیش از ۶ هزار و ۳۷۱ کیلومتر شامل بزرگراه، راه اصلی، فرعی، روستایی می باشد.
گزارش :یعقوب شاددل** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
۷۱۱۰/۶۰۱۶