ثبت منطقه چهرآباد به‌عنوان ژئوپارک جهانی دور از انتظار نیست
ثبت منطقه چهرآباد به‌عنوان ژئوپارک جهانی دور از انتظار نیست

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، ابوالفضل عالی شامگاه دوشنبه در نخستین نشست علمی انجمن دوست‌داران تاریخ و فرهنگ زنجان با عنوان نویافته‌های باستان‌شناختی معدن نمک چهرآباد با همکاری موزه و دانشگاه بوخوم آلمان در سالن کتابخانه سهروردی زنجان برگزار شد، از امیدواری برای تداوم همکاری‌ها با دانشگاه آکسفورد و تکمیل […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، ابوالفضل عالی شامگاه دوشنبه در نخستین نشست علمی انجمن دوست‌داران تاریخ و فرهنگ زنجان با عنوان نویافته‌های باستان‌شناختی معدن نمک چهرآباد با همکاری موزه و دانشگاه بوخوم آلمان در سالن کتابخانه سهروردی زنجان برگزار شد، از امیدواری برای تداوم همکاری‌ها با دانشگاه آکسفورد و تکمیل مطالعات در زمینه منطقه چهرآباد خبر داد و افزود: یکی دیگر از امیدواری‌ها این است که بتوانیم این منطقه را به‌عنوان ژئوپارک جهانی به ثبت برسانیم.

وی، اولویت امروز پژوهش‌های انجام گرفته در منطقه چهرآباد را کشف منشا و ریشه جغرافیایی معدن‌کاران عنوان و تصریح کرد: همکاری‌ها با تیمی از دانشگاه بوخوم آلمان از سال ۸۹ آغاز و تصمیم بر این شد که پژوهش‌ها به صورت مشترک صورت گیرد که اولین اقدام مشترک در این زمینه، تهیه نقشه از معدن نمک چهرآباد است.

مسئول پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه یکی از اکتشافات مهم در معدن، تفکیک لایه‌های مختلف تاریخی بود که دوره اسلامی، ساسانی و هخامنشی را شامل می‌شود، ادامه داد: معدن چهرآباد پروژه بسیار بزرگی است و متخصصان چندین سال است که کار و مطالعه روی آن را شروع کرده‌اند. به عنوان مثال، مطالعات ژئوالکتریک در بخش‌های مختلف معدن و دره‌های اطراف آن برای بررسی وضعیت لایه‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد و نتایج اولیه نیز بسیار جالب توجه بوده است.

عالی ادامه داد: کاوش‌ها در بخشی از معدن که نزدیک به رودخانه چهرآباد است نشان می‌دهد که معدن‌کاران جایی را که به عنوان کمپ موقت درآورده بودند از آنجا برای استراحت استفاده می‌کردند. همچنین در آن نقطه یک کارگاه کوچک آهنگری نیز راه‌اندازی کرده بودند.

مسئول پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان، خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات پژوهشگران در معدن، بهره‌گیری از پژوهش‌های میان رشته‌ای است که مواردی از جمله استخوان‌شناسی، بافت شناسی، سی‌تی اسکن مومیایی شماره ۴، استخراج DNA، مطالعات ایزوتوپ کربن و نیتروژن در راستای شناسایی ریشه و منشاء مومیایی‌ها، انگل‌شناسی، جانورشناسی، گیاه‌شناسی و … را شامل می‌شود.