کمبود اعتبار موجب تاخیر در افتتاح برج آبگیر سد یامچی شد
کمبود اعتبار موجب تاخیر در افتتاح برج آبگیر سد یامچی شد

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار ایرنا اصغر سلیمان زاده روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع ، مجاری و تاسیسات آبی استان با اشاره به اقدامات لازم برای تامین آب شرب اردبیل در دراز مدت توجه به اجرای پروژه های آبرسانی و تصفیه آب از سد یامچی ، تامین اعتبار و […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار ایرنا اصغر سلیمان زاده روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع ، مجاری و تاسیسات آبی استان با اشاره به اقدامات لازم برای تامین آب شرب اردبیل در دراز مدت توجه به اجرای پروژه های آبرسانی و تصفیه آب از سد یامچی ، تامین اعتبار و جذب فاینانس خارجی را ضروری دانست.
نماینده مجری طرح های آبرسانی شرکت آب منطقه اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به شکایت های مردمی در خصوص کیفیت پایین آب شرب اردبیل گفت: سد یامچی برای مصارف کشاورزی تعیین شده که برداشت آب شرب از این سد به دلیل نبود منابع دیگر آبی مشکلاتی مانند بوی بد را به دنبال داشته است.
جبرائیل رمضانی افزود: وجود لایه بندی در فصول گرم سال و برداشت آب از این لایه ها نیز از دیگر دلایل افت کیفیت آب شرب اردبیل است.
وی با اشاره به اینکه تخلیه فاضلاب های روستایی و شهری شهرهای بالادست از جمله شهرستان نیر از دیگر علل افت کیفیت آب سد یامچی می باشد بیان کرد: نبود سیستم برج آبگیری در مخزن سد نیز از دیگر مشکلات موجود در این سد می باشد که باید برای بهبود آن اقدامات لازم صورت گیرد.
رمضانی به اقدامات انجام گرفته در چند سال گذشته برای رفع بوی نامطبوع آب شرب اردبیل اشاره کرد و از راه اندازی چهار برج شناور برروی این سد برای برداشت آب از لایه های سطحی خبرداد.
وی گفت: هزینه بالای نگهداری این برج ها و کاهش دبی آب نیز استفاده از این امکانات را با مشکل مواجه کرده است.
وی از اجرای ایستگاه پمپاژ آب در سد یامچی خبر داد وافزود: این طرح از سال ۹۲ آغاز شده و تا مهرماه سال ۹۷ به بهره برداری می رسد و با اجرای این طرح آب سد به صورت زیرزمینی به تصفیه خانه وارد می شود.
جعفر فهیمی معاون امور عمرانی استاندار اردبیل نیز گفت : در بررسی افق چشم انداز سی ساله مدیریت آب شرب اردبیل باید جمعیت متناسب و استاندارد بررسی شود.
وی بیان کرد: اگر افق چشم انداز جمعیت بر اساس آمارهای کنونی محاسبه می شود، باید روند افزایش جمعیت نیز در طول سالیان آینده در نظر گرفته شود.
وی مدیریت تامین آب شرب شهری و روستایی را ضروری دانست و گفت: توجه به ایمنی اقدامات انجام شده در خصوص حفاظت از آب های زیر زمینی و بارندگی ها نیز ازجمله مواردی است که باید به آن توجه شود.
فهیمی افزود: اگر بنا باشد از قزل اوزن نیز برای آب شرب اردبیل بهره برداری شود ، می توان درخصوص افزایش سهیمه ان نیز رایزنی هایی انجام داد.
معاون امور عمرانی استاندار اردبیل همچنین انجام مطالعات لازم درخصوص بهره برداری ازآب نئور و سد سقزچی را یادآوری کرد و افزود: با بررسی کیفیت آب و نحوه انتقال آن به مناطق شهری وروستایی می توان از تمام ظرفیت های آبی موجود در استان بهره گیری کرد.
خبرنگار: مینا میرقاسمی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
۳۰۰۶/۶۰۱۶