ثبت جهانی کوه سبلان قطعی است/روند رو به رشد سفر به اردبیل
ثبت جهانی کوه سبلان قطعی است/روند رو به رشد سفر به اردبیل

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، کریم حاجی‌زاده بعدازظهر شنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: سبلان اولین اثر ترکیبی طبیعی و فرهنگی جهان بوده که در ردیف کوه‌های مقدس جهان پیش از این به ثبت رسیده است. وی افزود: به منظور ثبت جهانی این اثر ضروری است پرونده […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، کریم حاجی‌زاده بعدازظهر شنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: سبلان اولین اثر ترکیبی طبیعی و فرهنگی جهان بوده که در ردیف کوه‌های مقدس جهان پیش از این به ثبت رسیده است.

وی افزود: به منظور ثبت جهانی این اثر ضروری است پرونده ثبت تکمیل شود که حداقل یک سال زمان و سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان متذکر شد: در بودجه سال جاری اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استان و ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سازمان میراث فرهنگی پیش بینی شده و ما منتظر تخصیص اعتبار هستیم تا بتوانیم مطالعات را آغاز کنیم.

حاجی‌زاده با تأکید به اهمیت این اثر طبیعی ادامه داد: سبلان یکی از جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعی کشور و جهان قلمداد می‌شود.

وی با تأکید به اینکه در طول تابستان امسال اقلیم و طبیعت اردبیل از اهداف اصلی سفر گردشگران بوده است، اضافه کرد: بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان مهم‌ترین جاذبه برای مسافران خارجی بوده و برای مسافران داخلی نیز طبیعت و آب‌های گرم معدنی اصلی‌ترین جاذبه‌ها جهت سفر به اردبیل است.

به گفته حاجی‌زاده در تابستان امسال علاوه بر مرکز استان دو شهر سرعین و مشگین شهر نیز به عنوان اهداف اصلی سفر گردشگران بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص اینکه کدام اثر گردشگری استان امسال معرفی موفقیت‌آمیزی داشته است، بیان داشت: ما در معرفی پل معلق و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی موفق عمل کردیم.

مبنای شمارش گردشگر دوربین‌های ثبت تردد است

مدیرکل میراث فرهنگی استان همچنین در خصوص آمار گردشگران سفر کرده به استان افزود: تنها مبنای محاسبه آمار گردشگران دوربین‌های ثبت تردد خودروها متعلق به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه میانگین سرنشین هر خودرو سه نفر قلمداد شده و بر اساس آن تعداد مسافران محاسبه می‌شود، اضافه کرد: ما شاهد افزایش ملایم شیب سفر به اردبیل هستیم.

وی با اذعان به اینکه مرجع اعلام آمار مسافران خارجی نیز نیروی انتظامی است، اضافه کرد: مشاهده می‌شود که سفر گردشگران خارجی نیز به اردبیل رو به افزایش بوده و تنها در سه ماهه نخست سال جاری ۷۰۰ گردشگر اروپایی در یک هتل اقامت داشتند.