کارگاه آموزشی داستان نویسی در ارومیه ارومیه برگزار شد
کارگاه آموزشی داستان نویسی در ارومیه ارومیه برگزار شد

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، مدرس کارگاه آموزشی داستان نویسی برگرفته از داستانهای مولانا ظهر جمعه دراین کارگاه آموزشی اظهارداشت:محدود کردن مولانا در چهارچوب شاعری درست نیست و مولوی فراتر از این تعاریف است. سامک مختاری ادامه داد: برای حفظ در فرهنگ اسلامی باهمه عظمتش نظیری هست،برای فردوسی نیز همچنین […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، مدرس کارگاه آموزشی داستان نویسی برگرفته از داستانهای مولانا ظهر جمعه دراین کارگاه آموزشی اظهارداشت:محدود کردن مولانا در چهارچوب شاعری درست نیست و مولوی فراتر از این تعاریف است.

سامک مختاری ادامه داد: برای حفظ در فرهنگ اسلامی باهمه عظمتش نظیری هست،برای فردوسی نیز همچنین اما تنها کسی که بدون آغراق و تایید مطلق شبیهی وجود ندارد جلال الدین مولوی است.

مختاری اظهار کرد: مسئله‌ای که برای مولانا مهم بود دیدن مسائل و نحوه دید مولانا مولانا در مقابل رویدادها است که فضیلت اصلی انسان نیز دیدن است.

وی در ادامه به استنتاج نکات ارزشمند از حکایات بسیار ساده مولوی اشاره کرد و افزود: مولوی  یک حکایت بسیار ساده و مختصر را دستاویز می‌کند و از آن حکایت نکاتی پندآموز  را استنتاج می‌کند که حکایت شیر و نجبیران در اول حکایت مثنوی مثالی ساده از این استناج‌های وی می‌باشد.

مختاری خاطر نشان کرد: مولوی از نکات معمولی که همه ما می‌شنویم استفاده می‌کند و بانهایت درایت حکایات پندآموزی از این نکات معمولی و روزمره زندگی خلق می‌کند که این امر نیز نشان از هنر شاعر است.

وی در ادمه این کارگاه گفت: دومین ویژگی بارز اشعار مولوی استفاده به جا و هنرمندانه از کلمات عامیانه که در کوچه و بازار استفاده می‌شود که شهریار نیز در این عرصه مهارت بسیار زیادی داشت و به نقل برخی از بزرگان شهریار شاعر تمام وقت است یا در تعریفی دیگر شهریار را آخرین حلقه از زنجیره شاعران عارفانه‌ای مثل فردوسی،ثنایی و عطار می‌دانند و این سلسله به شهریار انتقال شده است.

مختاری افزود: حکایت‌های مثنوی از یک منظر و تقسیم بندی به حالت تقسیم می‌شود اولین دسته داستان‌هایی که همه شخصیت‌های آن انسان‌اند،دسته دوم نیز حکایت‌هایی است که شخصیت‌های آن حیوان‌هابوده و دسته سوم داستان‌ها و حکایاتی هستند که یک طرف انسان‌ها و طرف دیگر حیوانات هستند.

وی گفت: ویژگی بسیار مهم مثنوی تاثیر آن از قرآن است چراکه مولانا مستغرق در قرآن بوده است و ابیات بی‌نظیر مولانا در اشاره به داستان‌های قرآنی نشان از حضور ذهن مولانا در قرآن است.