انبارنفت کشور در پیچ وخم وعده‌ها/طرح ۱۶ساله در ایستگاه آخر جاماند
انبارنفت کشور در پیچ وخم وعده‌ها/طرح ۱۶ساله در ایستگاه آخر جاماند

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی – انبار مرکزی نفت ارومیه در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار، در ۲۰ کیلومتری ارومیه در قالب ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور با در نظر گرفتن همه قوانین و ایمنی‌های پدافند غیر عامل در دست احداث بوده که طی یک و نیم دهه اخیر با مشکلات اعتباری زیادی […]

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی – انبار مرکزی نفت ارومیه در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار، در ۲۰ کیلومتری ارومیه در قالب ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور با در نظر گرفتن همه قوانین و ایمنی‌های پدافند غیر عامل در دست احداث بوده که طی یک و نیم دهه اخیر با مشکلات اعتباری زیادی دسته و پنجه نرم کرده است.

معارض ملکی، نبود و عدم تخصیص به موقع اعتبارات به همراه مشکلات پیمانکاری در بیش از ۱۶ سال گذشته موجب شده این طرح نیز گرفتار تأخیر و وعده‌های بی تحقق مسئولان در استان شود.

بر اساس اعلام مسئولان قبلی شرکت نفت ارومیه، انبار مرکزی نفت ارومیه در سال ۸۰ به تصویب رسید و شش سال با تأخیر در سال ۸۶ عملیات اجرایی‌اش آغاز شد اما مدیرفعلی شرکت نفت ارومیه عنوان می‌کند سال ۸۹ تازه زمین مورد نظر تحویل داده شده است.

از این تناقض گویی ها بگذریم به گفته مسئولان قبلی شرکت پخش فرآورده‌های نقتی ارومیه تأخیر و خلف وعده‌ها در این طرح هیچ ارتباطی به استان ندارد چرا که کارفرمای این انبار شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.

ورشکستگی پیمانکار، اعمال تغییرات در طرح از سوی کارفرما و مشکلات پیش روی موجب شده است این طرح به سرانجام نرسیده و روند اجرای آن با کندی مواجه باشد.

بر اساس خبر درج شده در سایت استانداری آذربایجان غربی در تاریخ ۱۴ شهریور ماه سال ۸۹ به نقل از یکی از خبرگزاری‌ها علی اصغر توفیقی مدیر عامل سه دوره قبل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه اعلام کرده بود: طرح انبار مرکزی نفت از طرحهای وزارت نفت برای اجرا در اوایل دهه ۸۰ بود.

انبار مرکزی نفت ارومیه امسال به ایستگاه افتتاح می‌رسد

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت اجرای پروژه انبار مرکزی نفت ارومیه گفت: عملیات اجرایی بزرگترین انبار نفت شمالغرب کشور در حال اجراست و هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

روند کند تخصیص اعتبارات، مشکلات پیمانکاری و وجود معارض ملکی سبب شده است این طرح با تأخیر عملیات اجرایی را پشت سر بگذارداحمد مجرد با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه انبار مرکزی نفت ارومیه از سال ۸۹ آغاز شده است اظهار داشت: روند کند تخصیص اعتبارات، مشکلات پیمانکاری و وجود معارض ملکی سبب شده است این طرح با تأخیر عملیات اجرایی را پشت سر بگذارد.

وی ادامه داد: کارفرمای این طرح شرکت پخش فرآورده‌های نفت ایران است و پیمانکار باید این طرح را تحویل شرکت نفت ایران دهد و شرکت پخش فرآورده‌های نفت ارومیه به عنوان بهره بردار از این انبار استفاده می‌کند اما در راستای تسریع در روند اجرا پیگیری و نامه نگاری های زیادی صورت گرفته است.

مجرد با بیان اینکه تاپایان سال ۹۵ برای عملیات اجرایی این طرح ۴۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است عنوان کرد: با توجه به تسریع در روند اجرایی پیش بینی می‌شود تاپایان امسال شاهد بهره برداری از این طرح باشیم.

اتمام انبارمرکزی نفت ارومیه ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی با بیان اینکه اتمام و بهره برداری انبار مرکزی نفت ارومیه چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: زمین این طرح سال ۸۸ تحویل پیمانکار شده است اما به دلیل ورشکستگی پیمانکار با تأخیر در روند اجرایی آن بودیم که با برگزاری مجدد مناقصه و انتخاب پیمانکار جدید شاهد تسریع در روند اجرایی شدیم.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه با اشاره به سردسیر بودن آذربایجان غربی عنوان کرد: احداث و بهره برداری این طرح به دلیل سردسیر بودن منطقه و نیاز به ذخیره سازی مواد سوختی ضروری است.

مجرد اضافه کرد: اگر زمانی نیز بحث صادرات فرآورده‌های نفتی مطرح باشد به دلیل هم مرزی استان به سه کشور خارجی از جمله عراق و ترکیه می‌تواند به هاب صادراتی تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه با تاکید بر اینکه این انبار مرکزی بر اساس آخرین استانداردهای روز بین المللی احداث شده است گفت: در زمینه بحث ایمنی و ترافیک انبار مرکزی ارومیه نمونه مشابهی ندارد.

انبارمرکزی نفت ارومیه توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی احداث شده است

مجرد در خصوص ویژگی‌های این انبار نفت افزود: در این انبار طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور شامل دو مخزن با ظرفیت ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین، دو مخزن با ظرفیت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر، چهار مخزن با ظرفیت حدود ۴۵ میلیون لیتر نفت سفید و سه مخزن با ظرفیت حدود ۳۵ میلیون لیتر گازوییل، پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: مخازن نفت سفید این انبار نفت به صورت دو منظوره طراحی شده و برای ذخیره سازی بنزین و گازوییل نیز از آنها استفاده می‌شود و تمامی مراحل مهندسی، خرید، ساخت، نصب و راه اندازی این انبار نفت توسط پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی انجام شده است.

تمامی مراحل مهندسی، خرید، ساخت، نصب و راه اندازی این انبار نفت توسط پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی انجام شده استمجرد با بیان اینکه همزمان با انبار مرکزی نفت ارومیه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز ارومیه نیز در دست اجراست گفت: این خط لوله با قطر ۱۴ اینچ با پوشش پلی اتیلن به طول ۲۲۲ کیلومتر در دست اجرا بود که در حال حاضر به خاطر مشکلاتی هنوز متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارومیه اظهارداشت: همچنین خط لوله منشعب از این طرح به قطر ۱۰ اینچ حد فاصل سلماس، خوی نیز در دست اجراست که با اتمام آن این سیکل تکمیل می‌شود.

وی کاهش هزینه‌های حمل فرآورده‌های نفتی از مهمترین مزیت‌های اجرای این خط لوله‌های انتقال است که در صورت بهره برداری شاهد تحول عظیمی در حوزه نفت در منطقه شمالغرب کشور خواهیم بود.

انبار مرکزی نفت ارومیه آماده بهره برداری است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص دلایل تاخیر بهره برداری از انبار نفت مرکزی ارومیه گفت: روند کند تخصیص اعتبارات به دلیل مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین دلایل تاخیر طرح های عمرانی است که انبار مرکزی نفت ارومیه نیز جزو این طرح هاست.

هادی بهادری با بیان اینکه بر اساس آخرین بازدید صورت گرفته از این طرح مشکلات پیش روی آن حل شده و این طرح با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد آماده بهره برداری شده است.

وی اظهارداشت: این طرح در مقاطعی با مشکلات معارض ملکی و پیمانکاری مواجه بود که مشکل پیمانکاری آن حل شده ولی معارض ملکی هنوز ادامه دارد که امید می رود هر چه زودتر این مشکل نیز برطرف شود.

باید منتظر ماند و دید بزرگترین انبار نفت شمالغرب کشور در ارومیه بعد از گذشت ۱۶سال تصویب و وعده های متعدد مسئولان امسال آماده افتتاح و بهره برداری می شود یا خیر؟