اتمام پروازهای حج در ۱۱ فرودگاه کشور و برگشت ۶۳هزار حاجی/ پروازهای ایرلاین سعودی پایان یافت
اتمام پروازهای حج در ۱۱ فرودگاه کشور و برگشت ۶۳هزار حاجی/ پروازهای ایرلاین سعودی پایان یافت

سیدمحمود رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌با بیان اینکه پروازهای برگشت حجاج از عربستان به ایران روز‌ 14 شهریورماه با انجام اولین پرواز به فرودگاه اردبیل آغاز شد، افزود:‌ ‌تا ساعت ۲۴ روز گذشته، تعداد ۶۳هزار نفر از حجاج در قالب‌ 227 پرواز به کشور برگشتند‌. مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها اضافه کرد: […]

سیدمحمود رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌با بیان اینکه پروازهای برگشت حجاج از عربستان به ایران روز‌ 14 شهریورماه با انجام اولین پرواز به فرودگاه اردبیل آغاز شد، افزود:‌ ‌تا ساعت ۲۴ روز گذشته، تعداد ۶۳هزار نفر از حجاج در قالب‌ 227 پرواز به کشور برگشتند‌.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها اضافه کرد: در عملیات بازگشت حجاج تاکنون ۲۲۷ پرواز انجام شده است که ۱۷۱ پرواز آن توسط ایران‌ایر و ۵۶ پرواز آن توسط ایرلاین سعودی بوده است.

وی بیان کرد:‌ در فرودگاه‌‌های اردبیل، ارومیه، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، تبریز، رشت، شیراز، کرمان، یزد، مشهد و همدان عملیات پروازی حج امسال به پایان رسید، همچنین در فرودگاه بیرجند هنوز پروازهای برگشت آغاز نشده است.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها اظهار داشت: تاکنون ۱۲۵ پرواز از مبدأ مدینه و ۱۰۲ پرواز از مبدأ جده به فرودگاه‌‌های کشور داشته‌ایم و ۳۰ هزار حاجی از جده و حدود ۳۳ هزار حاجی از مدینه به کشور اعزام شده‌اند.

رضوی بیان کرد: نظیر پروازهای رفتِ حج، پرواز فرودگاه‌های تبریز، شهید هاشمی‌نژاد مشهد و ارومیه توسط ایرلاین سعودی انجام شد و بقیه پروازها توسط ایران‌ایر انجام می‌شود.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها یادآور شد: طبق برنامه عملیات بازگشت حجاج تا روز پنجم مهرماه ادامه دارد،اما پیش‌بینی می‌شود با تغییر اندک، در هفته اول مهرماه، کل پروازهای برگشت حجاج به پایان برسد.‌ 

رضوی با اشاره به اینکه استقبال‌کنندگان از حجاج تلاش کنند در جمعیت‌های کوچک برای استقبال از حاجی خود به فرودگاه بیایند، گفت: استقبال‌کنندگان حتما قبل از حضور در فرودگاه، از به‌موقع بودن پروازهای حاجیان خود از طریق ارتباط با اطلاعات پرواز فرودگاه‌ها مطلع شوند تا در فرودگاه سرگردان نمانند.

‌به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از فارس ‌امسال ۸۶ هزار و ۲۴۰ زائر ایرانی عازم سرزمین وحی شدند؛ حدود ۶۸ هزار زائر ایرانی توسط پروازهای ایران‌ایر و حدود ۱۸ هزار زائر توسط هواپیمایی سعودی عازم عربستان‌ شدند که سهم فرودگاه امام خمینی (ره ) حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ زائر ‌بود.

در پروازهایِ رفت حج امسال، ابتدا ۳ پیش‌پرواز از تاریخ‌ 5 مردادماه ۹۶ تا ۸ مرداد انجام شد و دست‌‌اندرکاران حج به عربستان اعزام شدند، پروازهای حجاج امسال از هشتم مردادماه ۹۶ آغاز شد و تا ‌چهارم شهریورماه‌ ادامه داشت و در این مدتِ ۲۸ روز، تعداد ۸۶ هزار و ۴۰۰ زائر در قالب ۳۲۸ پرواز به خانه خدا اعزام شدند.

بر اساس این گزارش در عملیات اعزام حجاج ۱۷۴ پرواز به مدینه و ۱۵۴ پرواز به جده انجام شد،‌ سهم‌ایران‌ایر در اعزام حجاج ۲۶۱ پرواز و سهم ایرلاین سعودی ۶۷ پرواز بود.

‌در سال‌های قبل سهم دو ایرلاین سعودی و ایران‌ایر در جابه‌جایی زوار ایرانی هر کدام ۵۰ درصد بود اما با عقب‌نشینی ایرلاین سعودی هما همه تلاش خود را کرده است که حجاج را با آرامش و در اسرع وقت جابه‌جا کند. 

‌در عملیات اعزام حجاج، امسال ۲۰ فرودگاه پرواز داشتند که بیشترین پروازها در فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه گرگان انجام شد.

‌پروازهای امسال حجاج از ۳ فرودگاه تبریز، مشهد و اهواز توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام شد و ایران‌ایر مسئولیت انتقال حجاج از ۱۷ فرودگاه دیگر را بر عهده داشت.

‌پرواز فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، اردبیل، ارومیه، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، همدان و یزد توسط ایران‌ایر انجام شد.

‌‌زائران استان‌های تهران، البرز، قزوین، سمنان، مرکزی، قم، لرستان و کاشان از فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام شدند.

در عملیات حج امسال ۱۰ هزار و ۴۰۰ زائر از فرودگاه مشهد، ۷هزار زائر از‌ گرگان، ۶‌هزار و ۴۰۰ زائر از اصفهان، ۵ هزار نفر از فرودگاه اهواز‌، ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از شیراز‌، ۳۵۰۰ زائر از ساری، ۳۴۰۰ نفر از همدان، ۳۲۴۰ نفر از تبریز، ۲۹۰۰ زائر از کرمان، ۲۷۰۰ نفر از ارومیه، ۲۴۰۰ نفر از یزد، ۲۱۰۰ زائر‌ از فرودگاه زاهدان، ۱۶۰۰ حاجی از فرودگاه بندر عباس‌، ۱۶۰۰ نفر از ‌فرودگاه بیرجند، ۱۳۰۰ نفر از کرمانشاه‌، ۱۱۰۰ نفر از زنجان، ۱۰۶۰ حاجی از ‌بوشهر، ۸۱۰ زائر از رشت ۸۱۰ نفر و ۷۹۵ حاجی از فرودگاه اردبیل عازم بیت الله الحرام شدند.