آل هاشم مردی برای تمام فصول؟!!
آل هاشم مردی برای تمام فصول؟!!

یادداشت میهمان/ رحمت مهدوی: سید محمدعلی آل ‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به تازگی با حکم مقام معظم رهبری راهی یکی از استانهای استراتژیک کشور، آذربایجان شرقی، شده و مسئولیت خطیر امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی را پذیرفته است. استانی که بیشترین نمایندگان مجلس شواری اسلامی را بعد […]

یادداشت میهمان/ رحمت مهدوی: سید محمدعلی آل ‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به تازگی با حکم مقام معظم رهبری راهی یکی از استانهای استراتژیک کشور، آذربایجان شرقی، شده و مسئولیت خطیر امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی را پذیرفته است. استانی که بیشترین نمایندگان مجلس شواری اسلامی را بعد از استان تهران دارد، انتخاب استاندار آن همواره با حساسیت‌های ویژه‌ای همراه بوده و یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

با نگاهی به رویکردهای اکثر ائمه جماعات استان‌های استراتژیک کشور در باب مسائل مختلف، امری که در اذهان پر‌رنگ می‌نماید، نگاه‌های فرهنگی، دینی و امنیتی آن‌ها به مسائل کشور و استان‌ها است، اما به نظر می‌رسد جناب حجت‌الاسلام و‌المسلمین آقای آل‌ هاشم، مردی برای تمام فصول خواهد بود و سعی در جبران کاستی‌های دیگر مسولان استان را دارد. بر همین اساس است که وی در جلسه معارفه خود در قامت یک استاندار صحبت می‌نماید و با صلابت از احاطه خود بر وضعیت شهرک‌های صنعتی و ناحیه‌های صنعتی سخن می‌راند و چندی بعد از شهرک صنعتی سلیمی آذربایجان شرقی بازدید می‌نماید.

به نظر می‌رسد وی مسائل اقتصادی را بر مسائل امنیتی در اولویت قرار داده و نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در فضای پسابرجام نگرانی بیشتری دارد و در اشاره به مباحث مختلف استان بر حوزه صنعتی و اقتصادی بیشتر از هر امر دیگری توجه می‌نماید و حتی این حوزه را بر مباحث امنیتی استان در اولویت قرار می‌دهد. بر همین اساس است که در سخنرانی جلسه معارفه خود ابتدا به مسائل اقتصادی اشاره می‌کند: «به مسائل اقتصادی استان اشراف و شناخت خوبی از وضعیت امنیتی استان دارم و با فرصت‌های بین‌المللی استان آشنا هستم». اهمیت مسائل اقتصادی در نزد وی تا جایی است که وی نسبت به وضعیت کارخانه‌های بزرگ استان گلایه دارد و در نحوه واگذاری آن‌ها بدون توجه به اهلیت خریداران این کارخانه‌ها گلایه‌هایی را مطرح می‌نماید.

نگاه جامع و دقیق وی صرفا به معضلات اقتصادی محدود نمی‌شود و با رصد دقیق مسائل سیاسی، علاوه بر پیگیری مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم انتظارات دیگر مردم استان و منطقه را که متعلق به حوزه سیاسی است در دیدار با رئیس دفتر ریاست‌جمهوری مطرح می‌‌نماید. مردم خطه آذربایجان در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری با تلاش نمایندگان‌شان به طور متوسط ۷۰ درصد آرای خود را نزد دولت تدبیر و امید به امانت گذاشته‌اند و بعد از این انتخابات خواسته اکثریت خطه مردم آذربایجان از نمایندگان منطقه مطالباتی همچون انتخاب دو یا سه وزیر آذربایجانی در کابینه دولت دوازدهم است. در عمل اما این اتفاق نمی‌افتد و منتخبین آن‌ها در قوه مقننه اعم از چپ یا راست نمی‌توانند نسبت به پیگیری این مطالبه فراتر از مصاحبه و نقد به دولت، رویکرد دیگری را اتخاذ نمایند و تمام تلاش خود را وقف زیر ذره‌بین گذاشتن ژن‌های وزیرهای کابینه دولت دوازدهم می‌کنند. در این قضیه نیز نماینده ولی فقیه با تکیه بر مطالبات عموم مردم در منطقه با صراحت و عینیت بیشتری این خواسته را از رئیس دفتر رئیس‌جمهور مطالبه می‌نماید و به طور مشخص سخن از اختصاص وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزیر نیرو به منطقه آذربایجان می‌نماید و تاکید می‌کند که این یک مطالبه عمومی از سوی مردم آذربایجان است. امید است این نوع نگاه آل‌هاشم به مسائل مختلف مورد توجه ائمه جماعات سایر مناطق کشور قرار گیرد و آن‌ها همان‌طور که در مباحث امنیتی، فرهنگی و دینی از خود جدیت نشان می‌دهند، در پیگیری مطالبات مردم همچون مسائل اقتصادی و سیاسی نیز به حد کافی تلاش نمایند. البته در شرایط فعلی کشور نیز بهتر است در انتخاب دیگر نماینده قدرت حاکمه در استان‌ها، یعنی استاندار نیز چهره‌های تکنوکرات و صنعتی بر چهره‌های امنیتی و سیاسی در اولویت قرار گیرند.

در پایان باید اشاره کرد برخی از مردم منطقه انتظار دارند نماینده محترم ولی فقیه در استان در مسائل دیگر همچون مسائل زیست محیطی نیز پیش‌قدم شده و با گزارشی مبسوط و جامع از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و ذکر آسیب‌های معنوی، مادی، جانی، زیست محیطی، گردشگری و…. و تقدیم آن به مقام معظم رهبری تقاضای ورود ایشان به این مسئله مهم و حیاتی را داشته باشد تا بلکه با توجه و عنایات ویژه ایشان به این امر جلوی بی‌تدبیری‌ها در حل موانع احیای دریاچه ارومیه از میان برداشته شود. البته باید اشاره کرد عنایات ویژه ایشان نیز نباید به برگزاری همایش‌ها، کنفرانس و … منتهی شود چراکه در حال حاضر نیز نسبت به چنین مراسم‌ها و نشست‌ها، انتقادهای فراوانی است و مردم منطقه تدابیر عملی را راه‌حل نجات دریاچه ارومیه می‌دانند.