شهر یری؛ اعجاز تمدن بشری
شهر یری؛ اعجاز تمدن بشری

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با سفر به استان اردبیل و نزدیک شدن به مشکین شهر با منطقه باستانی و تاریخی مواجه می‌شویم که امروزه با عنوان شهر یری شناخته می‌شود. این منطقه تاریخی قدمتی ۷ هزار ساله داشته و وسعت آن بالغ بر […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با سفر به استان اردبیل و نزدیک شدن به مشکین شهر با منطقه باستانی و تاریخی مواجه می‌شویم که امروزه با عنوان شهر یری شناخته می‌شود. این منطقه تاریخی قدمتی ۷ هزار ساله داشته و وسعت آن بالغ بر ۴۰۰ هکتار است.

شهر یری؛ اعجاز تمدن بشری

 بنابراین گزارش، شهر یری از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشاتپه تشکیل شده و محل مناسبی برای نگهداری از ۲۸۰ سنگ‌افراشت باستانی است. این سنگ‌افراشت‌ها با ارتفاع متفاوت ۷۰ تا ۳۶۰ سانتی‌متری نقوش شبیه به اشکال انسان را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. البته امروزه سنگ‌افراشت‌های شهر یری با فرسایش و تخریب زیادی روبه‌رو شده‌اند.

شهر یری؛ اعجاز تمدن بشری

شایان ذکر است؛ قدمت قلعه و معبد شهر یری به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. بنابر آنچه در فصل سوم حفاری‌های این منطقه باستانی مشخص شده قلعه شهر یری در دوره اورارتوییان آتش گرفته و متروک شده است. در این فصل تعداد زیادی ظروف سفالی، اشیای زرین مانند آویز، دکمه‌های زینتی و پلاک‌های طلایی و مفرغی کشف شد.

شهر یری؛ اعجاز تمدن بشری

یادآور می‌شود؛ هم‌اکنون ۸۰ درصد آنچه در منطقه باستانی شهر یری وجود داشته تخریب شده است. این شهر در شهریور ماه سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده بود.

شهر یری؛ اعجاز تمدن بشری

 خاطرنشان می شود؛ شهر یری امروزه کاربری موزه‌ای پیدا کرده است.