سرمایه اجتماعی  در ایران پایین است
سرمایه اجتماعی  در ایران پایین است

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، مهدی رفیعی بعد از ظهر سه شنبه در سمینار آموزشی آشنایی با افکار عمومی که با مشارکت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری زنجان و  جهاددانشگاهی استان زنجان، گفت:نباید در اعلام نظرسنجی‌ها مردم را نامحرم دانست، بلکه باید نتایج نظرسنجی‌ها به آنان ارائه شود. وی اظهار کرد: […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، مهدی رفیعی بعد از ظهر سه شنبه در سمینار آموزشی آشنایی با افکار عمومی که با مشارکت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری زنجان و  جهاددانشگاهی استان زنجان، گفت:نباید در اعلام نظرسنجی‌ها مردم را نامحرم دانست، بلکه باید نتایج نظرسنجی‌ها به آنان ارائه شود.

وی اظهار کرد: باید در ارائه این نتایج خط قرمزها را رعایت کرد که یکی از این تجربیات موفق در این رابطه این بود که نتایج نظرسنجی در مورد انتخابات اخیر به دست آمد برای اولین‌بار بین مردم منتشر شد که بازخوردهای خوبی را هم داشت.

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گفت:  در ایران سرمایه اجتماعی پایین است و دلیل این مهم پایین بودن اعتماد اجتماعی است.

رفیعی تاکید کرد: اعتماد نهادی نیز در ایران وضعیت مناسبی ندارد و این مهم سبب می‌شود که از همراهی مردم بهره کمی برد.
 
وی تصریح کرد: باید نقاط ضعف و قوت را شناخت و بر روی آن کار کرد که در این میان  نقش روابط‌عمومی‌ها حائز اهمیت است و روابط‌عمومی‌ها باید بتوانند از آمارهایی که توسط مراکز ‌افکارسنجی ارائه می‌شود استفاده مناسب را داشته باشند و  بر اساس نظرسنجی‌ها در این مرکز میزان مشارکت ۷۲ درصد بود  که پس از انتخابات میزان مشارکت ۷۳ درصد بوده است.

رفیعی افزود: انجام نظرسنجی‌ها پاسخ‌گو نیست و مردم در نظرسنجی‌ها حقایق رابیان نمی کنند به همین دلیل نظرسنجی‌ها مبتنی بر واقعیت نیست.

 معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، گفت:  میزان سرمایه اجتماعی در ایران به دلیل پایین بودن اعتماد، پایین است.

در ادامه این مراسم آقا زاده گفت: سیاست‌ها مبتنی بر ارزش‌ها، علایق و منافعی است که داریم و ارزش‌ها و علایق و منافع هستند که تعیین می‌کنند در یک شرایط مشخص چه تصمیمی در رابطه با اقدامات پیش‌رو باید گرفته شود. 

وی اظهار کرد: باید بدانیم که افراد، خانواده‌ها، سازمان‌ها و دولت‌هاو سازمان ها دارای سیاست‌هایی هستند.

عضو هیئت علمی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران گفت: کم‌توجهی به آمار سبب می‌شود که تضعیف مراکز آماری و نظرسنجی، تدوین سیاست‌های ضعیف، اتخاذ تصمیم‌های ناآگاهانه، ناتوانی در نظارت بر اجرای سیاست‌ها اتفاق بیافتد.
 
آقا زاده تاکید کرد: علم آمار و مراکز پژوهشی و نظرسنجی، درگیرحل مشکلات پیچیده‌ای می‌شود که تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران با آن مواجه خواهند شد.