قیمت پایین میوه‌های هسته‌دار باغداران را ناامید می‌‌کند
قیمت پایین میوه‌های هسته‌دار باغداران را ناامید می‌‌کند

سیدهادی بهادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ارومیه در خصوص مشکلات باغداران ارومیه، گفت: با توجه به تولید بالای محصولات باغی در ارومیه و قیمت پایین این محصولات طی نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی برای بازاریابی میوه‌های هسته‌دار تولیدی آذربایجان غربی و امکان صادرات این محصولات به کشورهای روسیه و عراق مشکلات مربوطه […]

سیدهادی بهادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ارومیه در خصوص مشکلات باغداران ارومیه، گفت: با توجه به تولید بالای محصولات باغی در ارومیه و قیمت پایین این محصولات طی نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی برای بازاریابی میوه‌های هسته‌دار تولیدی آذربایجان غربی و امکان صادرات این محصولات به کشورهای روسیه و عراق مشکلات مربوطه تشریح شده است.

وی تصریح کرد: باید مسئولان به فکر خرید و صادرات محصولات کشاورزی باشند تا قبل از آن‌ که صدای مردم بلند شود به فکر چاره باشند و کار موثری انجام دهند اما با این وجود ما به عنوان نماینده مردم پیگیر مشکلات و دغدغه آن‌ها باشیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس عنوان کرد: متأسفانه اخبار ناخوشایندی از بازار میوه در ارومیه به گوش می‌رسد و بهترین میوه‌ها مانند هلو، شلیل، گلابی و نظایر آن با قیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری می‌شود که این پایین بودن قیمت باعث ایجاد ناامیدی در باغداران شده است.

وی به انتظار مردم آذربایجان غربی برای بازاریابی بین‌المللی و صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و بیان کرد: مردم آذربایجان غربی انتظار دارند تا اقدامات لازم برای بازاریابی بین‌المللی جهت صادرات، به خصوص به کشورهای عراق و روسیه که خواهان محصولات کشاورزی هستند؛ از سوی مسئولان انجام شود.  

بهادری افزود: وزیر کشاورزی نیز طی دستوری جهت حل مشکلات باغداران ارومیه اعلام کرده است برای صادرات به روسیه مشکل خاصی وجود ندارد، باید برای این مورد اقدامات آتی صورت گیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی به کشور عراق برخی مشکلات وجود دارد که بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی و رفع این مشکلات و ایجاد تمهیدات لازم جهت صادرات به عراق اقدامات لازم صورت گیرد و در صورت نیاز رایزنی‌های بین دو کشور عمل شود.

گفتی است براساس پیش‌بینی‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی سطح زیرکشت محصولات تابستانه در سال ۹۶ برای محصول زردآلو ۴ هزار و ۳۲۷ هکتار و مجصول تولیدی آن ۲۷ هزار و ۳۳۳ می‌باشد که رتبه چهارم را دارا است، برای محصول هلو با رتبه چهارم تولید در کشور سطح زیر کشت ۵ هزار و ۸۵۶ هکتار و محصول تولیدی این رقم ۶۶ هزار و ۴۹۹ تن است.

شلیل نیز با رتبه چهارم در کشور در باغات آذربایجان غربی در ۳ هزار و ۹۶۸ هکتار کشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود ۴۰ هزار و ۴۵ تن محصول برداشت شود و آلو نیز در ۳ هزار و ۹۰۵ هکتار کشت می‌شود که محصول تولیدی آن نیز ۲۸ هزار و ۷۹۶ تن خواهد بود که مقام چهارم کشوری را دارا می‌باشد.

همچنین براساس آمار اعلامی سطح زیرکشت آلبالو با مقام هفتم کشوری یک هزار و ۱۱۲ هکتار و محصول تولیدی آن ۶ هزار و ۸۱ تن بوده و سیب تابستانه نیز در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت شده و ۲۸ هزار تن محصول برداشت شده است.

لازم به ذکر است کل سطح زیرکشت محصولات هسته‌دار آذربایجان غربی ۲۱ هزار و ۳۶۸ هکتار بوده و کل محصول تولیدی ۱۸۱ هزار و ۵۴۱ تن خواهد بود.