سلام دوباره راه آهن ارومیه به هفته دولت/ بازهم به وعده ها عمل نشد
سلام دوباره راه آهن ارومیه به هفته دولت/ بازهم به وعده ها عمل نشد

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی- پروژه راه‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در دست اجراست ولی با گذشت ۱۶ سال فرازوفرود هنوز به سرانجام نرسیده است. راه‌آهن مراغه – ارومیه ازجمله طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که شهر ارومیه را به راه‌آهن سراسری وصل […]

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی- پروژه راه‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در دست اجراست ولی با گذشت ۱۶ سال فرازوفرود هنوز به سرانجام نرسیده است.

راه‌آهن مراغه – ارومیه ازجمله طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که شهر ارومیه را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند، عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است.

این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، باوجود وعده‌های متعدد مسئولان هموار در این سالها درگیر مشکلات اعتباری و خلف وعده‌های پیمانکار بوده اما در آخرین وعده و بازدید رئیس تمام ماه‌های دولت‌های نهم، دهم و یازدهم مزین به وعده‌های رنگارنگ بهره برداری و اتمام سریعتر راه آهن ارومیه – مراغه است سازمان برنامه و بودجه کشور با تزریق اعتبارات ویژه مقرر شد، ایستگاه نقده دهه فجر سال ۹۵ و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود.

اما عدم تحقق وعده نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده و ارومیه موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد و شنیدن صدای سوت قطار برای این دیار به نیز در پیچ و خم تحقق نیافتن وعده‌های دولت عملی نشود.

تمام ماه‌های دولت‌های نهم، دهم و یازدهم مزین به وعده‌های رنگارنگ بهره برداری و اتمام سریعتر راه آهن ارومیه – مراغه است اما تاکنون هیچ کدام رنگ واقعیت پیدا نکرده است.

ارومیه هم مرز با سه کشور محروم از زیرساخت مهم و اقتصادی ریلی

ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است، حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است.

از آذربایجان غربی به دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.

موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به‌طوری‌که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متأسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است.

بی‌توجهی برخی مسئولان به‌ضرورت توسعه راه‌های استان به‌ویژه راه‌آهن مراغه – ارومیه و نیز اتمام طرح‌های نیمه‌تمام این حوزه از سال‌های گذشته تاکنون نه‌تنها موجب عقب‌ماندگی در اقتصاد استان شده بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان ازجمله سلب آسایش، تصادفات و … نیز می‌شود.

شهریور ماه امسال ایستگاه راه آهن ارومیه افتتاح می‌شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه روند طولانی اجرای این طرح ملی موجب گلایه و نارضایتی مردم شده است اما در سالهای اخیر با تزریق اعتبارات ویژه روند اجرای آن سرعت یافته و شهریور ماه امسال شاهد افتتاح آخرین بخش راه آهن ارومیه- مراغه یعنی ایستگاه ارومیه خواهیم بود.

هادی بهادری کمبود اعتبارات، خلف وعده‌های پیمانکاران و بی توجهی مسئولان در سالهای گذشته را یکی از مهمترین دلایل تأخیر راه آهن ارومیه – مراغه دانست و اظهارداشت: در بخش ایستگاه راه آهن برای راه دسترسی در دو نقطه دچار مشکل بودیم که در یک الی دو روز گذشته با بررسی و بازدیدهای به عمل آنده حل کردیم و هم اکنون پیمانکار با سرعت قابل قبولی در حال اجرای طرح است.

در هفته‌های آتی با تجهیز ایستگاه راه آهن ارومیه و محوطه سازی آن شاهد بهره برداری رسمی این طرح بزودی خواهیم بودوی با بیان اینکه تنها ۱۶ کیلومتر از ریل گذاری ایستگاه راه آهن ارومیه باقی مانده است که پیش بینی می‌شود طی روزهای آتی به اتمام برسد عنوان کرد: افتتاح اولیه ایستگاه ارومیه در شهریور ماه سالجاری انجام می‌شود.

بهادری خاطرنشان کرد: در هفته‌های آتی با تجهیز ایستگاه راه آهن ارومیه و محوطه سازی آن شاهد بهره برداری رسمی این طرح بزودی خواهیم بود.

نماینده مردم ارومیه با تاکید بر اینکه اتمام این طرح یکی از خواسته‌های اصلی مردم و مسئولان منطقه است گفت: افتتاح و اتمام راه آهن ارومیه- مراغه تحولی شگرف در توسعه و اقتصاد استان خواهد داشت.

ایستگاه راه آهن شهر ارومیه جانمایی شد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در خصوص آخرین وضعیت ایستگاه راه آهن ارومیه گفت: با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی ایستگاه راه آهن شهر ارومیه؛ آخرین ایستگاه طرح ملی ساخت راه آهن مراغه- ارومیه به منظور ترکیب حمل و نقل برون شهری و درون شهری جانمایی شد.

ابراهیم مبارک قدم در جریان آخرین بازدید از روند اجرای این طرح تصریح کرد: مطالعات و اجرای مکانیابی ایستگاه مرکزی مسافری راه آهن ارومیه در جوار ترمینال اتوبوس رانی فعلی شهر گامی در جهت تحقق توسعه شهری مبتی بر حمل و نقل همگانی بوده و با تفکر یکپارچه سازی امکانات و سیستمهای حمل و نقل عمومی برون شهری و درون شهری نزدیک به شهر ارومیه و توسعه منفصل آن (گلمان)، دسترسی به بزرگراه ارومیه- تبریز و سایر محورهای برون شهری همچون جاده سلماس و جاده مهاباد انتخاب شده است.

جانمایی ایستگاه راه آهن شهر ارومیه  محرکی برای تحرک و تغییر هویت در بافت سکونتگاه‌های غیرمجاز اطراف شهر استوی بر ارتقای حمل و نقل عمومی گامی برای رسیدن به شهر سالم و بدون ترافیک تاکید کرد و ادامه داد: جانمایی ایستگاه راه آهن شهر ارومیه را می‌توان محرکی برای تحرک و تغییر هویت در بافت سکونتگاه‌های غیرمجاز اطراف شهر دانست.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی بر تحقق اقتصاد خودگردان ایستگاه راه آهن شهر ارومیه تاکید کرد و گفت: ایستگاه راه آهن شهر ارومیه باید پاسخگوی همه نیازهای مسافران را باشد.

مبارک قدم با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید، اهتمام ویژه‌ای برای اتمام طرح راه آهن مراغه – ارومیه شد افزود: در این دولت علاوه بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاصی از بابت اسناد خزانه، ۴۰۰ میلیارد ریال نیز در بودجه سالانه برای اجرای این طرح تصویب شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برنامه ما برای ورود قطار به شهرستان در هفته دولت نهایی می‌شود.

تاکنون سه دولت اخیر به وعده خود برای شنیدن سوت قطار برای مردم آذربایجان غربی عمل نکرده اند باید منتظر ماندو دید شهریور امسال دولت دوازدهم می تواند این وعده را رنگ واقعیت ببخشد.