کاهش نرخ تورم زنجان در تیرماه امسال
کاهش نرخ تورم زنجان در تیرماه امسال

حسین امیدمقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تورم به عنوان یکی ازشاخص‌های کلان اقتصادی محسوب می‌شود که از اساسی‌ترین وظایف و اهداف دولت‌ها، کنترل آن است و مقادیر این شاخص از بررسی مستمر تغییرات قیمت کالاها و خدمات در دوره‌های زمانی ماهانه و سالانه و در سطوح استان‌ها و کشور محاسبه می‌شود. این […]

حسین امیدمقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تورم به عنوان یکی ازشاخص‌های کلان اقتصادی محسوب می‌شود که از اساسی‌ترین وظایف و اهداف دولت‌ها، کنترل آن است و مقادیر این شاخص از بررسی مستمر تغییرات قیمت کالاها و خدمات در دوره‌های زمانی ماهانه و سالانه و در سطوح استان‌ها و کشور محاسبه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش اعلام شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم استان زنجان در تیرماه امسال، (درصد تغییر دوازده ماه منتهی به تیرماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل) معادل ۹٫۳ درصد بوده که نسبت به ماه گذشته سه‌دهم درصد کاهش یافته است. نرخ تورم کشور در همین ماه معادل ۷٫۶ درصد بوده است که نسبت به ماه گذشته ۲ دهم درصد افزایش یافته است.

امیدمقدم خاطرنشان کرد: بررسی روند نرخ تورم طی یک سال اخیر (تیرماه پارسال تا تیرماه امسال) نشان می‌دهد این نرخ در استان تا خردادماه امسال با شیب ملایم در حال افزایش بوده و در تیرماه برخلاف روند یازده ماه اخیر، نرخ تورم استان کاهش یافته است و بر اساس نرخ تورم استان در تیرماه پارسال معادل ۷ درصد بوده که در تیرماه امسال به ۹٫۳ درصد افزایش یافته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، یادآور شد: بررسی نرخ تورم استان و مقایسه با کشور در طی یک سال اخیر نشان می‌دهد که در تیرماه سال گذشته نرخ تورم استان معادل ۲ درصد پایین‌تر از نرخ تورم کشور بوده و از روند افزایشی نرخ تورم استان این فاصله کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: آذرماه سال گذشته نرخ تورم استان نسبت به کشور بیشتر شده به نحوی که در خردادماه امسال نرخ تورم استان معادل ۲٫۲ درصد بیشتر از نرخ تورم کشور بوده است و با این حال از تیرماه امسال مجددا روند کاهشی نرخ تورم استان شروع شده به نحوی که نرخ تورم استان در تیرماه امسال نسبت به ماه قبل از آن ۳ دهم درصد کاهش یافته است.

این مسئول با بیان اینکه نرخ تورم در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در استان ۳ دهم درصد کاهش داشته است، گفت: ۳ دهم درصد کاهش نسبت به خردادماه امسال برابر با ۱۳٫۷ درصد بوده که این نرخ در کشور با ۶ دهم درصد افزایش نسبت به خردادماه امسال معادل ۱۱ درصد شده است.
انتهای پیام