لزوم ایجاد و تثبیت اشتغال برای مرزنشینان آذربایجان غربی
لزوم ایجاد و تثبیت اشتغال برای مرزنشینان آذربایجان غربی

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، اسمعیل کریم زاده در جلسه پیگیری اجرایی کردن طرح جامع استفاده از ظرفیت های تولید و اشتغال پایدار در مناطق مرزی از طریق توسعه باغات در اراضی شیب دار که با حضور مسئول هماهنگی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد باغات مثمر در اراضی شیبدار و […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، اسمعیل کریم زاده در جلسه پیگیری اجرایی کردن طرح جامع استفاده از ظرفیت های تولید و اشتغال پایدار در مناطق مرزی از طریق توسعه باغات در اراضی شیب دار که با حضور مسئول هماهنگی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد باغات مثمر در اراضی شیبدار و هیات همراه در جهاد کشاورزی استان برگزار شد، افزود: احیا و توسعه اراضی مرزی در جهت ایجاد و تثبیت اشتغال برای مرزنشینان و استفاده از توان این افراد برای تولید با وجود مرزی بودن آذربایجان غربی، باعث بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان و کاهش شغل کوله بری در استان می شود.

کریم زاده بیان کرد: با توسعه باغات در اراضی شیب دار، دیم در شهرستان پیرانشهر در دو مقطع در سطح بیش از ۱۴۰۰ هکتار از اراضی احیا و برای کوله بران ساکن در این شهرستان مرزی اشتغالزایی شده است.

وی تصریح کرد: در این استان پتانسیل های خوبی جهت توسعه باغات در اراضی شیب دار دیم و اراضی آبی خارج از حوزه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد که از ۱۷ شهرستان استان ، به غیر از ۹ شهرستان واقع شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حدود ۷ شهرستان با توجه به میزان پراکنش و بارندگی مناسب سالانه امکان اجرای این طرح وجود دارد.

کریم زاده افزود: در سالهای گذشته در سطح ۲۱ هزار هکتار ازاراضی آبی و ۱۵ هزار هکتار ازاراضی شیب دار واقع در شهرستانهای مستعد استان عملیات شناسایی و استعدادیابی اجرای این طرح انجام و مطالعه شده است.

وی تصریح کرد: در شهرستان های سردشت، اشنویه، پلدشت، خوی، ماکو و پیرانشهر و چند دهستان شهرستان ارومیه که دارای بارندگی بیش از ۴۰۰ میلی متر در سال هستند این طرح قابلیت اجرایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه از سال ۹۴ طرح مهار رودخانه های مرزی در استان های مرزی کشور آغاز شده و قرار است در قالب یک طرح چهارساله اتمام یابد، اظهار کرد: از محل اعتبارات مهار رودخانه های مرزی استان تا پایان سال ۹۷ در حدود ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار از اراضی استان به سیستمهای نوین آبیاری تجهیز می شود.

کریم زاده گفت: جهت استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده در تجهیز اراضی، نظام های بهره برداری با حضور تشکل های کشاورزی جهت بهره برداری مدرن از این اراضی ایجاد شده است که در قالب کشت صنعت های کوچک مقیاس و شرکتهای سهامی زراعی به کشاورزان واگذار می شود که با تجهیز ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار از اراضی مرزی استان علاوه بر افزایش راندمان آبیاری با مهار آبهای مرزی ، بستر های لازم برای تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و افزایش تولید و اشتغال فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از تخریب اراضی و پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده بهینه از آب با هدف افزایش بهره‌وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

 انتهای پیام