۹۶۲۶ دانش آموز بازمانده از تحصیل در زنجان
۹۶۲۶ دانش آموز بازمانده از تحصیل در زنجان

۹ هزار و ۶۲۶ دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف در سطح استان زنجان از تحصیل باقی مانده یا از ادامه آن انصراف داده اند. ۱۹۳ دانش آموز در مقاطع ابتدایی، یک هزار و ۸۹۷ دانش آموز در مقطع اول متوسطه و هفت هزار و ۵۳۶ دانش آموز در مقطع دوم متوسطه در سطح استان […]

۹ هزار و ۶۲۶ دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف در سطح استان زنجان از تحصیل باقی مانده یا از ادامه آن انصراف داده اند.

۱۹۳ دانش آموز در مقاطع ابتدایی، یک هزار و ۸۹۷ دانش آموز در مقطع اول متوسطه و هفت هزار و ۵۳۶ دانش آموز در مقطع دوم متوسطه در سطح استان زنجان از تحصیل بازمانده اند یا از ادامه آن انصراف داده اند و ۱۶۳ هزار و ۱۴۲ دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.

این آمار در حالی است که نرخ بیسوادی جامعه ۱۰ تا ۴۹ ساله استان زنجان به ۴٫۹ درصد می رسد.

منظور از کودک بازمانده از تحصیل، آن گروه سنی از جمعیت است که در سنین مدرسه یعنی بین ۶ تا ۱۸ سال باید در طول سال تحصیلی در چرخه‏ آموزشی کشور حضور داشته باشد، اما به هر دلیلی وارد چرخه‏ آموزش نشده‏ یا بعد از مدت کوتاهی از آن خارج شده‏اند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نرخ پوشش تحصیلی این دوره آموزشی را ۹۹٫۸ درصد اعلام می کند و می گوید: هم اکنون تمام روستاها و شهرهای این استان مدرسه و معلم دارند و هیچ منطقه ای فاقد این امکانات نیست.

اصغر بیات تعداد بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی این استان را پایین تر از متوسط کشوری بیان می کند و از تحت پوشش تحصیل بودن کودکان واجد شرایط این استان در مقطع ابتدایی خبر می دهد.

وی با بیان اینکه استان زنجان در نرخ پوشش تحصیلی ابتدایی رتبه دوم سطح کشور را دارد، از رفع تمام موانع تحصیل کودکان و مشکلات مربوط به مدرسه و تامین نیازهای آن خبر می دهد.
بیات به سخنان خود این جمله را هم اضافه می کند که زنجان بیش از ۵۰ مدرسه زیر پنج نفر دانش آموز را دارد که همه در روستاها هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان می گوید با دادن طرح سرویس رایگان مدارس روستایی، آن دسته از دانش آموزان روستایی که تعداد آن نزدیک ۲ تا سه نفر هستند را به روستاهای همجوار منتقل می کنیم.

دوره ابتدایی زنجان ۹۶ هزار و ۶۰۰ دانش آموز دارد و فقط ۱۹۳ نفر از آنان از تحصیل باز مانده اند، جمله ای که بیات می گوید و اضافه می کند: اغلب این بازماندگان دانش آموزان استثنایی هستند که هنوز موفق به تامین مدارس و معلمان متخصص برای آنان نشده ایم.

یکی از دلایل بازماندن کودکان موانع اقتصادی هست، اما در حد امکان از طریق انجمن اولیا و مربیان یا نهادهای حمایتی برای رفع موانع مالی آنان تلاش شده است، تا به این طریق احتمال بازماندگی از تحصیل از این طریق به حداقل برسد، سخنی که معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان آن را مطرح می کند.

۳۹ هزار و ۹۷۶ دانش آموز در مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی ۹۵-۹۶، مشغول به تحصیل بودند و پوشش تحصیلی در این سال به ۹۵٫۴۷ درصد می رسید، جمله ای که معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان می گوید.

محمود شهبازی می افزاید: سال تحصیلی ۹۴- ۹۵، پوشش تحصیلی مقطع اول متوسطه ۹۴٫۹ درصد بود.

یک هزار و ۸۹۷ نفر بازمانده از تحصیل در مقطع اول متوسطه، در دختران به علت ازدواج زودهنگام و در پسران برای اشتغال، موضوعی که شهبازی به سخنان خود اضافه می کند.

وی ادامه می دهد: دلایل دیگری که می توان به عنوان مانع تحصیل این دانش آموزان مطرح کرد، رابطه تنگاتنگ میان فقر فرهنگی و فقر مالی و بی انگیزگی برای ادامه تحصیل است.

شهبازی می گوید: این بازماندگی از تحصیل هیچ ارتباطی به امکانات آموزش و پرورش ندارد و با اقداماتی که انجام داده ایم هیچ منطقه ای نیست که مدرسه نداشته یا به مدارس شبانه روزی دسترسی نداشته باشد و همه این اقدامات برای جلوگیری از خروج دانش آموز از چرخه تحصیل است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اظهار می کند: حتی دانش آموزانی که برای تحصیل ثبت نام نکرده بودند را شناسایی و مشاور یا معلم اعزام کرده ایم تا زمینه تحصیل آنان را فراهم کند.

وی نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان در دوره دوم متوسطه را ۷۷٫۹ درصد و تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل را ۲۶ هزار و ۵۶۶ نفر اعلام می کند، در حالی که هفت هزار و ۵۳۶ نفر از چرخه آموزش فاصله گرفته اند.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش به تمام سخنان همکاران خود اضافه می کند: نرخ با سوادی زنجانی های ۱۰ تا ۴۹ ساله ۹۵٫۱ درصد و نرخ بی سوادی ۴٫۹ درصد است.

هادی احمدنیا مهمترین علت های بازماندن از تحصیل را علل فردی و فرهنگی می داند و می گوید: دختر بچه ها پیش از سن مناسب، وادار به ازدواج در سنین قانونی می شوند و پسران از همان کودکی باید مشغول به کار باشند.

وی تاکید می کند: تا زمانی که ممانعت از تحصیل کودکان به طور قانونی جرم تلقی نشود، همچنان باید شاهد آماری حاکی از بی سوادی یا بازماندگی از تحصیل بود.

احمدنیا می گوید: ما بیکار ننشسته ایم و آموزش دهندگان خود را بر اساس اطلاعات ثبتی کشور، سراغ افراد بی سواد می فرستیم و دعوت به سواد آموزی می کنیم، اما موفقیت این کار وابسته به استقبال خود افراد است.

وی ادامه داد: در مجموع نرخ با سوادی کل جمعیت استان با احتساب تمام زنجانی ها، ۸۴٫۸ درصد است.

استان زنجان یک میلیون و ۵۷ هزار و ۴۶۱ نفر بر اساس آخرین سرشماری جمعیت دارد.