۱۳ درصد محصولات کشاورزی زنجان در قالب محصول سالم تولید می شوند
۱۳ درصد محصولات کشاورزی زنجان در قالب محصول سالم تولید می شوند

اکبر کرامتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان سلامت محصولات کشاورزی در سه رده طبیعی، سالم و ارگانیک دسته بندی می شوند.وی یادآورشد: محصولات طبیعی شامل تولیداتی است که در مناطق دور افتاده و بدون دسترسی به امکانات و سموم و مواد شمیایی تولید می شوند.کرامتی اظهار کرد: محصولات سالم […]

اکبر کرامتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان سلامت محصولات کشاورزی در سه رده طبیعی، سالم و ارگانیک دسته بندی می شوند.
وی یادآورشد: محصولات طبیعی شامل تولیداتی است که در مناطق دور افتاده و بدون دسترسی به امکانات و سموم و مواد شمیایی تولید می شوند.
کرامتی اظهار کرد: محصولات سالم تولیداتی هستند که حداکثر مجاز انواع سموم و مواد شیمیایی در آنها به کار رفته است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: محصولات ارگانیک تولیداتی هستند که در آنها از هیچ نوع مواد سمی و شیمیایی استفاده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در استان زنجان محصول ارگانیک تولید نمی شود اما میزان محصولات طبیعی باغی و زراعی قابل توجه است.
کرامتی ادامه داد: از زمان قطع یارانه سموم، سازمان جهاد کشاورزی اقدام به هزینه کرد این یارانه ها برای به کار گیری کارشناسان شبکه مراقبت و انتقال دانش فنی به مزارع به منظور تولید محصول سالم کرده است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: برای تولید محصول سالم، هر کشاورز که خواهان تولید داوطلبانه این محصولات باشد، کد ۱۶ رقمی دریافت می کند و مزرعه یا باغ وی تحت نظارت کارشناسان گیاه پزشکی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: پس از برداشت، در صورتی که حد مجاز میزان سموم در محصول رعایت شده و آزمایش های استاندارد موید آن باشد، کشاورز موفق به دریافت نشان استاندارد می شود.
کرامتی ابراز کرد: طی سه سال گذشته برای محصولات مختلف استان این نشان دریافت شده است و هم اکنون یک هزار و ۶۰۰نفر از کشاورزان زنجانی موفق به دریافت کد ۱۶ رقمی شده اند.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: به علت هزینه بر بودن کارهای آزمایشگاهی برای دریافت نشان استاندارد، فقط ۶ محصول موفق به دریافت این نشان شده اند.
وی تاکید کرد: برای تولید انبوه هشت محصول سالم و دارای نشان استاندارد در سال جاری برنامه ریزی شده است.
۳۰۰۱/۶۰۸۵
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی