بازخوانی هویت فرهنگی شهر در اولویت برنامه های شهرداری اردبیل است
بازخوانی هویت فرهنگی شهر در اولویت برنامه های شهرداری اردبیل است

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار ایرنا ؛ حمید لطف اللهیان ؛ پنجشنبه شب درآیین گشایش عمارت موزه شهرداری اردبیل افزود : هرچند شهروندان اردبیلی در دو سال قبل شاهد اجرای طرح های بزرگ عمران شهری در این شهر هستند ولی بر این باوریم طرحی که اکنون در مراسم آن قرار داریم […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار ایرنا ؛ حمید لطف اللهیان ؛ پنجشنبه شب درآیین گشایش عمارت موزه شهرداری اردبیل افزود : هرچند شهروندان اردبیلی در دو سال قبل شاهد اجرای طرح های بزرگ عمران شهری در این شهر هستند ولی بر این باوریم طرحی که اکنون در مراسم آن قرار داریم از لحاظ اهمیت فراتر از همه طرح های عمرانی است.
وی با اشاره به گوشه هایی از اقدام های عمرانی دو سال اخیر این شهرداری اظهار کرد : طرح ایجاد پل قدس بی سابقه ترین طرح در تاریخ اردبیل به لحاظ حجم عملیات و هزینه است و بهره برداری از آن تاثیر زیادی در رفع مشکل راه بندان و نیز آسانی تردد وسایل نقلیه در این میدان و گذرگاههای پیرامون ان خواهد داشت.
وی افزود : همچنین کارهای خوب و طرح های بزرگی در منطقه نمونه سیاحتی دریاچه شورابیل اردبیل در ماههای گذشته انجام و اجرا شده اند.
وی آسفالت گذرگاههای درون شهری را به عنوان کاری که خیلی زود مورد توجه شهروندان قرار می گیرد دانست و یادآوری کرد : شهرداری اردبیل در چهار ماه گذشته در این زمینه کارهای بزرگی را انجام داده و مقدار ۱۳۲ هزار تن آسفالت با اعتباری معادل یک هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال در سطح معابر این شهر ریخته است.
وی خاطرنشان کرد: این درحالیست که براساس اعلام رسمی ، میزان توزیع آسفالت در سطح کوچه ها و خیابانهای شهر تبریز که وسعت و جمعیت آن به مراتب بیشتر از اردبیل می باشد در این مدت ۱۲۵ هزار تن است ولی ما تمایل چندانی برای برگزاری مراسم به اینگونه مناسبت ها نداریم.
لطف اللهیان با اشاره به کاهش درآمدهای شهرداری اردبیل در چند سال اخیر تشریح کرد : میزان صدور پروانه در سال ۱۳۹۰ ازسوی این شهرداری یک میلیون و ۷۵۰ هزار متر مربع بود و این درحالیست که این میزان پارسال به ۶۵۰ هزار متر مربع کاهش یافته و این موضوع وضعیت نامساعد مالی این ارگان را نشان می دهد.
وی ادامه داد : با این حال مجموعه کارکنان شهرداری اردبیل همه تلاش خود را به کار گرفته تا به هر نحو ممکن ذره ای در ارایه خدمات به شهروندان شریف این شهر خللی ایجاد نشود و تا آنجا که امکان دارد طرح ها و پروژه های عمران شهری را طراحی و اجرا نماید.
وی بیان کرد : ماهیت کارهای فرهنگی به گونه ای هستند که نتایج آنها در دراز مدت برای مردم لمس می شوند ولی کارهایی مانند آسفالت گذرگاههای درونشهری ؛ ساخت پل ها و تقاطع های غیر همسطح ؛ گسترش فضاهای سبز و مانند آنها در نظر شهروندان جلوه می نماید.
وی افزود : ولی همچنان بر این باوریم اگر هویت تاریخی و فرهنگی یک شهر به تدریج به فراموشی سپرده شود و امکان انتقال آنها به نسل های کنونی وجود نداشته باشد در آینده ای نه چندان دور شاهد کاهش شدید مشارکت مردم با شهرداری در اجرا و نگهداری از پروژه ها و مبلمان شهری خواهیم شد.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار ایرن،ا ساختمان قدیم شهرداری اردبیل که در سال ۱۳۱۷ خورشیدی ساخته شده است در سال های اخیر به تدریج رو به تخریب و فرسودگی می رفت ولی شهرداری اردبیل در یک اقدام ابتکاری با بازسازی و مرمت عمارت آن را به یک موزه برای نمایش آثار و یادگارهای برجای مانده از پیشینه غنی تاریخ این شهر تبدیل نمود.
۱۷ غرفه در زمینه های مختلف ازجمله مشاهیر ؛ اولین های شهر ؛ فرهنگ و ادب ؛ طبابت ؛ عزاداری سنتی ؛ فرهنگ تعزیه و مانند آنها در این مکان دایر شده است.
بیوک جامعی ؛ از صاحبنظران تاریخ و فرهنگ اردبیل و نیز یکی از اعضای هیات امنای عمارت موزه شهرداری اردبیل در ادامه این مراسم از مردم خواست که هرگونه اشیاء ؛ آثار و یادگاری از پیشینه غنی این منطقه را که در کنج منازلشان نگهداری می نمایند به این مکان هدیه و یا با دریافت اسناد معتبر آنها را به شکل امانت تحویل نمایند.
وی ساخت ساختمان به منظور گسترش فضای اداری شهرداری اردبیل در دهه های گذشته بدون در نظر گرفتن تناسب فرهنگی و تاریخی در جنب این عمارت را یک کار نادرست دانست و افزود : این ساختمان جدید مانند یک وصله ناجور و نازیبا بر پیکر این عمارت زیبا دیده می شود.
جامعی ؛ همچنین تصریح کرد : در سال های نه چندان دور پیکر دهها بنای تاریخی مانند منزل ؛ حمام ؛ مدرسه و … در شهر اردبیل به تیغه بولدوزرها سپرده شده و از بین رفته اند و نیز در باغ ملی اردبیل که به عنوان یکی از سندهای هویت تاریخی این شهر محسوب می شد ساختمان استانداری و پاساژ بنا شد و در کنار سایر بی توجهی ها به بناها و آثار باستانی لطمه های جبران ناپذیر بر داشته های ارزشمند تاریخی این دیار وارد آمد.
۶۰۱۹/۶۰۱۶
خبرنگار : مسعود وسیله** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده