حذف ۹۸ درصدی جوش شیرین از آرد نانوایی ها در اردبیل
حذف ۹۸ درصدی جوش شیرین از آرد نانوایی ها در اردبیل

حسین وطن دوست روز پنجشنبه در نشست تخصصی افزایش کیفیت نان با متخصصین و کارشناسان جهاد کشاورزی اردبیل افزود: این امر مورد تایید مرکز بهداشت شهرستان و معاونت غذا و داروی دانشگاه اردبیل نیز قرار گرفته است. وی از جمله کارهای ارزشمند دیگر را حذف صف طولانی در جلوی نانوایی ها دانست که این کار […]

حسین وطن دوست روز پنجشنبه در نشست تخصصی افزایش کیفیت نان با متخصصین و کارشناسان جهاد کشاورزی اردبیل افزود: این امر مورد تایید مرکز بهداشت شهرستان و معاونت غذا و داروی دانشگاه اردبیل نیز قرار گرفته است.
وی از جمله کارهای ارزشمند دیگر را حذف صف طولانی در جلوی نانوایی ها دانست که این کار از طریق گسترش نانوایی های چند منظوره صورت گرفت تا مردم بتوانند با توجه به سلایق و علایق خود نان مورد نیاز خود را تهیه کنند.
وطن دوست افزود: در حال حاضر نیز تلاش تمام مسوولان بر این موضوع قرار گرفته تا بتوانند با افزایش کیفیت پخت و عمل آوری نان با تقویت نانوایی ها و افزایش مهارت زمینه رضایت مردم را فراهم و میزان ضایعات آن را به حداقل برسانند.
معاون برنامه ریزی فرمانداری اردبیل ادامه داد: در برنامه افزایش کیفیت نان با افزایش میزان سبوس گندم سعی در افزایش ارزش غذایی آن و همچنین تغییر فرهنگ مصرف از گندم بدون سبوس به گندم سبوس دار را داریم که این کار برای جلوگیری از ابتلاء به انواع بیماری های گوارشی می شود و از طرف دیگر با افزایش ارزش غذایی آن قدم موثری در جهت تغذیه اصولی و عدم ابتلاء به سوء تغذیه برداشته می شود.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، وی اظهار کرد: کارگروه آرد و نان اردبیل قرار است سند راهبردی ارتقای کیفیت گندم را تدوین و به مرحله اجرا بگذارد.
وی از مسوولان نمایندگان دستگاههای اجرایی شهرستان ها و مشارکت اساتید و محققان دانشگاهها و بویژه دانشکده کشاورزی محقق اردبیلی و سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی برای تحقق این امر کمک خواست.
نان از لحاظ وجود عناصر غذایی و تامین کننده انرژی و پروتئین بسیار مهم می باشد و از نظر اقتصادی نیز دولت بالاترین یارانه را به آرد و گندم نان اختصاص داده است.
طبق نظر کارشناسان مجرب ۲۰ تا ۲۵ درصد ضایعات نان داریم که مصرف بی رویه آن میلیاردها ریال به بودجه کشور تاثیر سوء می گذارد و با توجه به اینکه ضایعات نان که معمولا غیر بهداشتی نگهداشته می شود به دام ها خورانده می شود و به تبع آن شیر غیربهداشتی تولید و از آن استفاده می شود که سموم حاصل از نان های خشک شده قارچ زده در شیر تولیدی دام ها وارد شده و مشکلات فرآوانی در انسان ایجاد می کند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۸/۶۰۱۶