سطح باغ های گردو در خلخال افزایش می یابد
سطح باغ های گردو در خلخال افزایش می یابد

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا ، هادی ذبیحی روز پنجشنبه در دوره آموزشی سرشاخه کاری گردو افزود: یک هزار و ۴۵۰ هکتار از باغ های گردوی این شهرستان بارور و ۸۰۰ هکتار نیز غیربارور هستند.وی گفت: میانگین تولید گردوی خلخال در هر هکتار یک تن است که با میانگین تولید جهانی […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا ، هادی ذبیحی روز پنجشنبه در دوره آموزشی سرشاخه کاری گردو افزود: یک هزار و ۴۵۰ هکتار از باغ های گردوی این شهرستان بارور و ۸۰۰ هکتار نیز غیربارور هستند.
وی گفت: میانگین تولید گردوی خلخال در هر هکتار یک تن است که با میانگین تولید جهانی این محصول که سه تا چهار تن در هکتار می باشد فاصله زیادی دارد و از این رو مدیریت جهاد کشاورزی برای افزایش راندمان تولید در کنار ارتقای دانش باغداران گردو اقدام به برگزاری دوره های آموزشی سرشاخه کاری درختان گردو کرده است.
ذبیحی اظهار کرد: طرح سرشاخه کاری درختان گردوی سنتی همراه با توزیع نهال های اصلاح شده و با تولید محصول بیشتر و با کیفیت امسال برای نخستین بار در استان اردبیل در باغ های گردوی خلخال اجرا شده که با توسعه این طرح در سطح کل باغ های گردو در آینده نزدیک باغداران گردو از مزایای این طرح بهره مند شده و میانگین تولید گردوی این شهرستان از لحاظ کمی و کیفی بمراتب افزایش خواهد یافت.
وی معرفی ارقام مقاوم در مقابل سرمای دیررس بهاره و اصلاح باغ های گردو با کاشت نهال ارقام اصلاح شده دیر گل ده و دیر برگ ده برای پیشگیری از وارد شدن خسارات ناشی از سرمازدگی باغ های گردو را از برنامه های این اداره ذکر کرد.
وی گفت: کیفیت پایین محصول و کاشت درختان بذری همراه با تولید غیریکنواخت و مقاومت پایین درختان بومی در مقابل سرمازدگی موجب کاهش میانگین تولید این محصول در این شهرستان شده و مدیریت جهاد کشاورزی خلخال برای پیشگیری از وارد شدن خسارت سالانه به گردوکاران همراه با افزایش کیفیت محصول و ارتقای درآمد گردوکاران برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی را در دستور کار خود قرار داده است.
خلخال در ۱۱۵ کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد. بطور میانگین سالانه یک هزار و ۴۵۰ تن محصول گردو از سطح باغ های گردوی خلخال برداشت و روانه بازار مصرف می شود.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
۷۱۱۹/۶۰۱۸