ایران از نظر بیابان‌زایی در وضعیت بحرانی قرار دارد
ایران از نظر بیابان‌زایی در وضعیت بحرانی قرار دارد

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، فرهاد سرداری  ظهر چهارشنبه در حاشیه نشست بررسی مناطق بیابانی زنجان در جمع خبرنگاران افزود: شرایط اقلیمی دهه گذشته کشور و استفاده نادرست از منابع آب سبب شده که استان‌هایی که در گذشته جزو استان‌های بیابانی نبودند، کم‌کم شرایط بیابانی پیدا می‌کنند.  وی اظهار کرد: ایران از […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، فرهاد سرداری  ظهر چهارشنبه در حاشیه نشست بررسی مناطق بیابانی زنجان در جمع خبرنگاران افزود: شرایط اقلیمی دهه گذشته کشور و استفاده نادرست از منابع آب سبب شده که استان‌هایی که در گذشته جزو استان‌های بیابانی نبودند، کم‌کم شرایط بیابانی پیدا می‌کنند. 

وی اظهار کرد: ایران از نظر بیابان‌زایی در وضعیت بحرانی قرار دارد. کشورهای بین عرض‌های ۳۰ تا ۶۰ درجه شمالی کره زمین که شامل کشورهایی چون عراق، سوریه، چین، مغولستان و افغانستان که کمربند خشک نامیده می‌شود، با مشکل بیابان‌زایی مواجه هستند. 

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: گرد و غبار از معضلات اصلی محیط زیست است که از مصادیق بارز این معضل، بیابان‌زایی است و بسیاری از کشورها از جمله عراق و سوریه به دلیل شرایطی که دارند، اقدامی برای پیشگیری نمی‌کنند.

سرداری افزود:  در استان زنجان طرحی تهیه شده که در آن مناطق و قلمروهای بیابانی استان توسط مرکز تحقیقات، مشخص شده و در حال حاضر استان زنجان در مرحله ریسک قرار گرفته است. 

وی تصریح کرد: بیابان‌زایی کاهش توان تولید بیولوژیک است و این اتفاق در اکثر نقاط کشور ما به ویژه در عرصه‌های منابع‌طبیعی رخ می‌دهد. از کیفیت مراتع بسیاری از مناطق کشور کاسته شده و این مناطق به سوی بیابانی شدن می‌روند. 

مدیرکل دفتر بیابان سازمان جنگل ها و مراتع گفت:  همه مناطق جنوب البرز و شرق زاگرس مستعد بیابانی شدن هستند واستان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، تهران، بوشهر، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان و قزوین از همان ابتدا جزو بیابان‌های اولیه هستند و استان‌هایی که نزدیک کوه‌های البرز و زاگرس هستند، حالت اکوتن بیابانی دارند.

سرداری ابراز کرد: در مدیریت بیابان دو نوع مدیریت وجود دارد مدیریت بحران  و مدیریت ریسک که در بهترین حالت در زمانی که ریسک بیابان‌زایی شدن است، مدیریت ریسک کرده و از بیابان‌زایی جلوگیری کرد.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده در استان زنجان ۳۸ درصد از اراضی استان زنجان در ریسک بیابانی شدن هستند و راه های پیشگیری از بیابان‌زایی در استان زنجان آغاز می شود.

مدیرکل دفتر بیابان سازمان جنگل ها و مراتع گفت: پیشنهاد ما به اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان، استفاده از مدل ترسیب کربن است تا منابع مدیریت شده و شرایط بدتری پیش نیاید.

وی افزود:  مدل ترسیب کربن در ۲۰ استان بیابانی کشور انجام می‌شود و بیشترین میزان رسیک بیابانی شدن در استان زنجان در شهرستان زنجان است.