زنجان و ازمیر ترکیه در آستانه خواهرخواندگی
زنجان و ازمیر ترکیه در آستانه خواهرخواندگی

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، توسعه روابط تجاری، صنعتی، اقتصادی و استقبال سرمایه گذاران کشورهای مختلف دنیا در ایران پس از برجام رونق قابل توجهی دارد.زنجان نیز از این مهم بی بهره نمانده و پس از برجام سرمایه گذاران زیادی از کشورهای مختلف دنیا با استاندار زنجان و بخش های خصوصی […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، توسعه روابط تجاری، صنعتی، اقتصادی و استقبال سرمایه گذاران کشورهای مختلف دنیا در ایران پس از برجام رونق قابل توجهی دارد.
زنجان نیز از این مهم بی بهره نمانده و پس از برجام سرمایه گذاران زیادی از کشورهای مختلف دنیا با استاندار زنجان و بخش های خصوصی دیدارها و گفت و گوهایی را داشته اند.
** سرمایه گذاری ۶۱۰ میلیون دلاری خارجی در زنجان
استاندار زنجان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود ؛ ثبت سرمایه گذاری ۶۱۰ میلیون دلاری خارجی، گسترش مراوده های بین المللی با کشورهای اروپایی، افزایش صادرات ثبت شده در گمرک و ارتقای امنیت بخشی از ثمرات برجام در این استان است.
اما طی روزجاری/ دوشنبه/ معاون استاندار ازمیر ترکیه و هیات همراه با اعضای اتاق بازرگانی زنجان گفت و گوهایی برای توسعه روابط تجاری، اقتصادی و توسعه صادرات از زنجان به استان ازمیر و رفع مشکلات تجار و بازرگانان این ۲ استان داشتند.
در این میان پیشنهاد قرارداد خواهرخواندگی زنجان با ازمیر از سوی نایب رئیس شورای مشترک ایران و ترکیه مطرح و معاون استاندار استان ازمیر گفت: این مساله با استاندار در میان گذاشته خواهد شد که امید می رود به نتیجه برسیم.
محمد انصاری اوغلو تاکید کرد: در فرصت مناسبی قول می دهم در ازمیر با سه بانک دولتی ترکیه در این مورد مشکلات تبادل پولی تجار استان های ازمیر و زنجان جلساتی داشته باشیم و نتیجه آن نیز اعلام خواهد شد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و نایب رئیس شورای مشترک ایران و ترکیه گفت: زنجان با ترابوزان ترکیه قرارداد خواهرخواندگی دارد و پیشنهاد می شود این قرارداد نیز با ازمیر نیز منعقد شود.
علی یگانه بر ایجاد اتاق مشترکی در اتاق بازرگانی زنجان و ازمیر تاکید کرد و یادآورشد: با ایجاد این اتاق بخش خصوصی می تواند موانع موجود بر سر راه توسعه روابط تجاری اقتصادی را بردارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات بانکی بین تجار استان های ازمیر و زنجان از طریق صرافی ها رفع می شود.
** ظرفیت های زنجان بسترساز توسعه روابط زنجان – ازمیر
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان گفت: این استان به لحاظ کشاورزی ، صنعتی و معدنی و آی تی ظرفیت های قابل توجهی دارد که می تواند بستر سازی بیشتر روابط متقابل زنجان – ازمیر باشد.
فرامرز نیک سرشت ادامه داد: برای تعریف نقشه راه و روشن کردن افق نیازمند شناخت اولیه است که با پیش قدم شدن مسئولان استان ازمیر ترکیه این مساله محقق می شود.
وی اظهار امیدواری کرد: بعد از به دست آوردن داده های اطلاعاتی و شناخت اولیه مسئولان دولتی، بستر ساز همکاری های بخش خصوصی ایران و ترکیه باشند.
** ۷۰ درصد محصولا زنحان به ترکیه صادر می شود
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: طی سال گذشته ارزش صادرات این استان ۳۵۴ میلیون دلار بود که بیش از ۷۰ درصد از آن به کشور ترکیه بوده است.
مهدی رنگ رونا خاطرنشان کرد: مشتریان محصولات و کالاهای زنجان در شهر ازمیر هستند.
وی به روابط بانکی بین ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: هرچند در کشور ترکیه ۲ بانک کمک هایی را برای مراودات دارند با توجه به اینکه ارتباطات مستقیمی وجود ندارد تجار ازمیر و زنجان در نقل و انتقال پولی با مشکلاتی روبرو هستند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان ادامه داد: اگر ازمیر پایلوت صادارتی زنجان تعریف شود کمکی برای افتتاح حساب هایی برای تجار زنجانی و از سوی دیگر هم به عنوان شرکت ترک و شعبه شرکت ایرانی در ازمیرخواهد داشت.
۷۳۲۵/۸۰۶۸
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش