حمایت از طرح های نیترات زدایی برای بهبود کیفیت آب
حمایت از طرح های نیترات زدایی برای بهبود کیفیت آب

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا ؛ علیرضا جزء قاسمی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: معضل نیترات جهانی است و نمود آن در کشور با توجه به برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی بیشتر شده است.وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر معضل نیترات جدی تر […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا ؛ علیرضا جزء قاسمی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: معضل نیترات جهانی است و نمود آن در کشور با توجه به برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی بیشتر شده است.
وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر معضل نیترات جدی تر از همیشه در حال وقوع است، یادآورشد: استان زنجان مناطقی دارد که بدلیل استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی میزان نیترات موجود در آب بسیار افزایش یافته است.
جزء قاسمی با بیان اینکه از طرح های کاربردی نیترات زدایی در این استان حمایت می شود، تاکید کرد: طرح هایی که ارائه می شوند باید دارای قابلیت عملیاتی، کم هزینه و راندمان بالا باشد تا مورد حمایت شرکت آبفای قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت آب خط قرمز شرکت آبفا محسوب می شود ، اظهار کرد: اما استفاده از کود های شیمیایی و برداشت های بی رویه از منابع زیر زمینی میزان نیترات آب را نگران کننده کرده است.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، یکی از منابع عمده آلودگی آب آشامیدنی، نیترات ها هستند. آلودگی نیترات برای ادامه حیات گیاهان که یک منبع اولیه محسوب می شود ، زمانی رخ می دهد که این ترکیب بیشتر از مقدار جذب شده به وسیله گیاهان در خاک وجود داشته باشد.
این مازاد نیترات بوسیله آبیاری، بارش باران یا ذوب شدن برف و یخ از خاک ها و صخره ها عبور و در نهایت به آب های زیرزمینی می رسد.
متاسفانه مقادیر بالای نیترات در آب آشامیدنی یکی از دلایل بیماری تغییر هموگلوبین در کودکان زیر ۶ ماه و البته بروز دیگر بیمار ی های میکروبی در همه سنین است.
۷۳۲۵/۸۰۶۸
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش