تردد لندرور در مسیر شابیل به دامنه کوه سبلان محدود می شود
تردد لندرور در مسیر شابیل به دامنه کوه سبلان محدود می شود

ولی ملکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشگین شهر با اشاره به حادثه چپ شدن ۲ دستگاه خودرو لندرور در مسیر شابیل تا پناهگاه سبلان در هفته گذشته افزود: بیشتر رانندگان خودروهای لندرور که در منطقه تردد کرده و کوهنوردان را تا مناطق بالادست جابجا می کنند کسانی هستند […]

ولی ملکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشگین شهر با اشاره به حادثه چپ شدن ۲ دستگاه خودرو لندرور در مسیر شابیل تا پناهگاه سبلان در هفته گذشته افزود: بیشتر رانندگان خودروهای لندرور که در منطقه تردد کرده و کوهنوردان را تا مناطق بالادست جابجا می کنند کسانی هستند که یا سابقه رانندگی در مناطق صعب العبور و کوهستانی را ندارند و یا اینکه از تجربه لازم برای رانندگی در این منطقه برخوردار نیستند.
وی با بیان اینکه متاسفانه افرادی که در رانندگی مبتدی هستند، پشت فرمان این خودروها می نشینند، گفت: این در حالی است که جاده های کوهستانی شرایط خاص خود را دارد و رانندگانی که در این محور رانندگی می کنند باید مهارت لازم را داشته باشند.
وی افزود: جاده شابیل آماده شده و کوهنوردانی که از این منطقه به سبلان صعود می کنند می توانند از این مسیر استفاده کنند.
ملکی در زمینه مخالفت محیط زیست با آسفالت شدن این جاده و همچنین صحبت هایی که درباره مسدود شدن این محور ذکر می شود، گفت: منطقه سبلان منطقه ای کوهستانی و گردشگری و دارای ، طبیعت سنتی و بکر است و مسیری است که کوهنوردان از آن برای صعود به کوه استفاده می کنند و اگر مسیر آسفالت شود ارزش واقعی و طبیعی بودن خود را از دست می دهد.
ملکی در زمینه استفاده از اسب و قاطر در این مسیر برای جابجایی کوهنوردانی که قصد صعود به سبلان را دارند، گفت: استفاده از چهارپا از قدیم الایام در این منطقه رایج بوده و اگر برای کوهنوردی که می خواهد قسمتی از دامنه کوه را با اسب برود اسب پیش بینی شود، اشکالی ندارد.
پنجشنبه و جمعه گذشته در اثر واژگون شدن ۲ دستگاه خودرو لندرور در مسیر پناهگاه سبلان ۱۰ کوهنورد از اهالی قم و صومعه سرا مصدوم شده و توسط امدادگران هلال احمر به بیمارستان منتقل شدند.
قله سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر در استان اردبیل واقع شده و هر سال در فصل های مختلف میزبان انبوه کوهنوردانی است که از سراسر کشور به دومین کوه مرتفع کشور صعود کرده و از زیبایی های آن لذت می برند.
سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کوهنورد از مناطق مختلف کشور و برخی از کشورهای خارجی به قله ۴۸۱۱ متری سبلان صعود می کنند.
تعدادی از کوهنوردان به دلیل نا آشنایی به مسیر رفت و برگشت به قله سبلان دچار حوادث مختلفی می شوند که در برخی از موارد حتی منجر به قطع عضو یا فوت شخص کوهنورد نیز می شود.
قله سبلان در جنوب مشگین شهر واقع شده و دارای سه پناهگاه در اضلاع مختلف است.
شهرستان مشگین شهر در ۹۵ کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: جواد دهقانی ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
۷۱۱۷/۶۰۱۸