گلدان سلجوقی از چنگ قاچاقچیان درآمد
گلدان سلجوقی از چنگ قاچاقچیان درآمد

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، سرهنگ ابوالفضل مرادی افزود: پس از گزارش رسیده مبنی بر حمل اشیاء تاریخی فرهنگی، توسط یک دستگاه زانتیای مشکی که از کردستان عازم زنجان بود با همکاری ناجا در محور حلب-زنجان این […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، سرهنگ ابوالفضل مرادی افزود: پس از گزارش رسیده مبنی بر حمل اشیاء تاریخی فرهنگی، توسط یک دستگاه زانتیای مشکی که از کردستان عازم زنجان بود با همکاری ناجا در محور حلب-زنجان این خودرو متوقف گردید و یک اثر ارزشمند متعلق به دوران سلجوقی به اضافه برخی اشیاء معاصر از آن به دست آمد.

وی ادامه داد: گلدان سلجوقی از جنس برنج است که نقوش اسلیمی و حیوانی پرکار با ترصیع نقره دارد.

مرادی افزود: بنا بر اظهارات کارشناسان میراث فرهنگی زنجان این گلدان چند وجهی دوره سلجوقی قریب به یک هزار سال قدمت داشته و گره هایی در محل اتصال وجوه وجود دارد که این ظرف را تبدیل به یک اثر منحصر به فرد کرده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان گفت:  به عقیده آنان شاید اتلاق کلمه گلدان چندان مناسب این ظرف نباشد اما قطعا کتیبه های پر کار روی ظرف می توانند کارکرد صحیح آن را مشخص کنند.

حضور صنعتگران ۱۶ استان در جشنواره اقوام ایرانی در زنجان

جانشین معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی زنجان گفت: ۴۰ غرفه صنایع دستی از ۱۶ استان در سومین جشنواره اقوام و فرهنگ ایرانی حضور دارند. 

 الناز خدایی فرد اظهار کرد: ۱۶ استان با ۴۰ غرفه صنایع دستی در جشنواره اقوام و فرهنگ ایرانی، صنایع دستی و سوغات محلی استان زنجان حضور دارند.

وی ادامه داد: استانهای اردبیل، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، مازندران، همدان، هرمزگان، کردستان، قم، گیلان، تهران، بوشهر و زنجان با صنایع دستی خود در این جشنواره حضور دارند.

گفتنی است گروه های آئینی بلوچ، کرد ، آذری و نیز گروه بازی‌های بومی و محلی زنجان در سومین جشنواره اقوام و فرهنگ ایرانی، صنایع دستی و سوغات محلی استان زنجان به اجرا خواهند پرداخت.