استان زنجان دچار تغییر اقلیم شده است
استان زنجان دچار تغییر اقلیم شده است

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، صفی‌الله کرامتی ظهر دوشنبه در جلسه کمیته بحران شهرستان زنجان با بیان اینکه افزایش تعداد روزهای بادی، از علایم تغییر اقلیم استان زنجان محسوب می‌شود، افزود: افزایش تعداد روزهای بادی است که از تعداد ۶۵ روز گذشته، به تعداد ۲۰۰ روز رسیده است و این […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، صفی‌الله کرامتی ظهر دوشنبه در جلسه کمیته بحران شهرستان زنجان با بیان اینکه افزایش تعداد روزهای بادی، از علایم تغییر اقلیم استان زنجان محسوب می‌شود، افزود: افزایش تعداد روزهای بادی است که از تعداد ۶۵ روز گذشته، به تعداد ۲۰۰ روز رسیده است و این نشان از این امر دارد که استان دچار یک تغییر اقلیم شده و این امر در خشکسالی و خشک شدن مزارع کشاورزی بی‌تاثیر نیست.

وی در ادامه به روند موجود در زمینه آتش سوزی مراتع استان، ادامه داد: دوره زمانی آتش‌سوزی مراتع در استان از سال ۹۴ افزایش یافته است، گفت: در استان زنجان آتش‌سوزی مراتع رواج یافته است، به‌طوری ‌که این زمان که سابق بر این در تیرماه شروع می‌شد اما امسال به ۱۰ خردادماه افزایش یافته و پیش از زمان موعد این آتش‌سوزی‌ها شروع شده است.

کرامتی با بیان اینکه بیشتر حوادث آتش‌سوزی که در استان صورت می‌گیرد عمدی بوده یا ناشی از سهل‌انگاری افراد است، گفت: به طور کلی می‌توان اذعان داشت اکثر این حوادث توسط انسان صورت می‌گیرد و طبیعی نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: برخی از روستاییان برای اینکه مراتع را به زمین‌های زراعی تبدیل کنند این مراتع را آتش زده و باعث می‌شوند که علاوه‌بر از بین رفتن مراتع طبیعی خاک دچار فرسایش بشود، می‌تواند پیامدهای بعدی را به دنبال داشته باشد.

کرامتی افزود: در زمینه اطفای حریق، دستگاه‌ها به صورت مطلوب عمل می‌کنند و با هم هماهنگی و همکاری دارند. همچنین امسال تعداد این حوادث بالا رفته است، به‌طوری ‌که شهرستان طارم در رتبه اول این آتش‌سوزی‌ها و زنجان در رتبه بعدی قرار گرفته است.

وی افزود: تجهیزات خوبی برای منابع طبیعی استان خریداری شده که این تجهیزات شامل تجهیزات مکانیکی و اطفای حریق است که می‌تواند در زمان مناسب به درستی به کار گرفته شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان در ادامه وضعیت موجود در زمینه مصرف آب را نگران کننده عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی و در زمین‌های کشاورزی هدر می‌رود و حفر چاه‌های غیرمجاز از این مشکلات محسوب می‌شود که زمینه‌ساز بروز بحران آب است.