به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار ایسنا، پوراسکندر در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل که شامگاه یکشنبه در استانداری اردبیل تشکیل شد، درخواست صدور ابلاغ فرمانداران و بخشداران به عنوان رؤسای شورای پشتیبانی سوادآموزی در سال‌جاری و درخواست افزایش مراکز یادگیری محلی سوادآموزی از دو مرکز به پنج مرکز را […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار ایسنا، پوراسکندر در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل که شامگاه یکشنبه در استانداری اردبیل تشکیل شد، درخواست صدور ابلاغ فرمانداران و بخشداران به عنوان رؤسای شورای پشتیبانی سوادآموزی در سال‌جاری و درخواست افزایش مراکز یادگیری محلی سوادآموزی از دو مرکز به پنج مرکز را از اهم موضوعات مورد بحث در حوزه سوادآموزی اعلام کرد. 

وی اظهار کرد: از سال ۹۲ و به دنبال تجمیع نهضت سوادآموزی، کارکنان این حوزه در بدنه آموزش و پرورش پخش و بعد از آن فعالیت‌های سوادآموزی در استان کم رنگ شد که به دنبال آن در سال ۹۳ طیفی از افرادی که در بخش سوادآموزی فعال بودند، وارد عمل شدند که به نظر می‌رسد این تجمیع حوزه سوادآموزی در استان را اندکی با رکود مواجه کرد. 

رئیس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش استان فعالیت‌های این حوزه را از سال ۹۲ تاکنون یادآور شد و تصریح کرد: حجم تحت پوشش ما در اسفند سال ۹۳، ۷۱ درصد،‌ در سال ۹۴ حجم کلی سوادآموزی ۱۰۶٫۴ درصد و سال ۹۵، ۱۰۱٫۳۷ درصد بود. 

پوراسکندر تشکیل شورای پشتیبانی سوادآموزی استان را با استناد به بند سه مصوبه ۱۴۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد و گفت: سالیان سال است جلسات این شورا با کم و کاستی برگزار می‌شود اما به نظر می‌رسد نیازمند فعالسازی این شورای پشتیبانی هستیم که امیدوارم با ابلاغ دستور از سوی استانداری به فرمانداران و بخشداران جلسات این شورا در راستای ارتقا شاخص‌های باسوادی و سوادآموزی در استان به طور مستمر تشکیل شود.
 
وی به تشکیل مرکز یادگیری‌های محلی در قالب طرح آزمایشی نهضت سوادآموزی اشاره کرد و افزود: سال گذشته در دو ناحیه این مراکز با تلفیق سواد با مهارت‌های اساسی زندگی و حرفه‌آموزی تشکیل شد که ما در این مرکز علاوه بر سوادآموزی، مهارت‌های اصلی زندگی را نیز آموزش می‌دادیم و در کنار آن طرح ICDL نیز با هدف آموزش مقدماتی رایانه برای سوادآموزان اجرایی شد. 

پوراسکندر در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: این عمل در دو ناحیه اجرایی شد که قصد داریم سه مرکز یادگیری محلی را نیز در ناحیه یک، مرکز پارس‌آباد و مرکز مشگین‌شهر نیز راه‌اندازی کنیم تا در سال‌های آینده نیز این مراکز یادگیری تداوم داشته باشند. 
وی وضعیت آماری سواد استان براساس سرشماری سال ۹۵ را یادآور شد و اضافه کرد: جمعیت استان در سرشماری سال گذشته یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۴۲۰ نفر بود که از این رقم ۶۸٫۲ دهم درصد شهری و ۳۱٫۸ دهم درصد روستایی هستند. 

پوراسکندر ادامه داد: از این میان جمعیت بیسواد استان بر دو گروه سنی شش سال و بالاتر و ۱۰ الی ۴۹ سال احصا شده که کل جمعیت بیسواد در گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال ۵۷ هزار و ۲۲۲ نفر است که ۳۸ هزار و ۷۴۷ نفر زنان و ۱۸ هزار و ۹۱ نفر را مردان تشکیل می‌دهند. 

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل در حوزه بیسوادی متأسفانه در جایگاه پایین کشوری قرار دارد، اظهار کرد: اردبیل در بین چهار استان آخر کشور در بحث سوادآموزی است که انتظار می‌رود با فعال شدن شورای پشتیبانی سوادآموزی و حمایت همه‌جانبه مسؤولان این رقم رشد قابل توجه داشته باشد. 

پوراسکندر با اشاره به اینکه انتظارات ما در اداره سوادآموزی از استاندار و مسؤولان ذیربط بسیار بالاست، تصریح کرد: استمرار همکاری صدا و سیما در تبلیغ و ترویج سوادآموزی، اهتمام در انسداد کامل مبادی ورودی بیسوادی و جذب اولیای بیسواد، همکاری ادارات استان در توسعه برنامه‌های سوادآموزی، عملیاتی کردن توافقنامه‌های اجرایی ادارات، فعالسازی شورای پشتیبانی سوادآموزی استان و مناطق و ارائه آمار و اطلاعات کامل سرشماری سال ۹۵ از سوی سازمان برنامه و بودجه مهمترین مطالبه و انتظار ما از مسؤولان استانی است.
 
وی با اشاره به اینکه تحت پوشش قرار دادن تمام افراد بیسواد در استان با احتساب اینکه سالانه بیش از هشت هزار نفر نیز به این آمار افزوده می‌شود، کاری مشکل است، گفت: تا ریشه‌کنی کامل بیسوادی در استان باید تمام سعی خود را به کار گیریم. 

رئیس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش استان اردبیل سیاست‌های مدون‌ شده از سوی اداره سوادآموزی در سال‌جاری را یادآور شد و افزود: جذب ۹ هزار و ۱۰۰ نفر از بیسوادان، جذب و ثبت‌نام باقی‌مانده اولیای بیسواد دانش‌آموزان بالغ بر چهار هزار نفر، مشارکت در انسداد مبادی ورودی بیسوادی، توانمندسازی نیروی انسانی شاغل و آموزش‌دهندگان مؤسسات، توسعه کمی و کیفی مراکز یادگیری محلی از دو مرکز یادگیری به پنج مرکز و کیفیت‌گرایی در تمامی امور از طریق تقویت، نظارت و ارزشیابی برنامه‌هایی است که ما امسال در حوزه سوادآموزی دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام