جنگل های بلوط شهرستان خلخال آلوده به آفت بید دم قهوه ای شدند
جنگل های بلوط شهرستان خلخال آلوده به آفت بید دم قهوه ای شدند

محمد خداپرست روز یکشنبه گفت: برابر بازدید میدانی از جنگل های بلوط این روستاها بدلیل تخریب های زیستگاهی و تغییرات اقلیمی به آفت بید دم قهوه ای مبتلا شده اند.او افزود: فعالیت برگ خواری این آفت باعث تضعیف برخی از درختان بلوط شده که می تواند موجب نابودی درختان مذکور شود.خداپرست تشریح کرد: با توجه […]

محمد خداپرست روز یکشنبه گفت: برابر بازدید میدانی از جنگل های بلوط این روستاها بدلیل تخریب های زیستگاهی و تغییرات اقلیمی به آفت بید دم قهوه ای مبتلا شده اند.
او افزود: فعالیت برگ خواری این آفت باعث تضعیف برخی از درختان بلوط شده که می تواند موجب نابودی درختان مذکور شود.
خداپرست تشریح کرد: با توجه به اینکه آفت بید دم قهوه ای در کشور تحت کنترل بوده از متولیان جنگل و مرتع شهرستان خلخال درخواست می شود به کنترل این آفت در منطقه بپردازند.
وی با اشاره به اینکه با هدف حفاظت از تنوع زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست مخالف هر گونه مبارزه شیمیایی است افزود: این حشره بیش از ۱۰ گونه کنترل گر طبیعی دارد که کارشناسان دستگاه های متولی می توانند نسبت به تهیه و معرفی آن جهت مبارزه بیولوژیکی با این آفت اقدام کنند.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل ، خداپرست گفت: یکی از بهترین روش های کنترل مکانیکی این حشره جمع آوری توده های تار ابریشم شکلی است که لاروها برای زمستان گذرانی می تنند و با این روش جمعیت بید دم قهوه ای بطور محسوس کاهش می یابد.
شهرستان خلخال در ۱۱۵ کیلومتری جنوب اردبیل دارای ۲۵۷ هزار هکتار جنگل و مرتع است که از این میزان ۴۵ هزار هکتار را جنگل های قد کوتاه ارس و بنه تشکیل می دهند و جنگل درختان قد کوتاه خلخال با گونه های کمیاب ارس و بنه ذخیره گاه ژنتیکی بسیار مناسبی برای تولید و پرورش این نوع درختان است.
شهرستان خلخال با برخورداری از بیش از ۴۵ هزار هکتار جنگل بیش از ۸۵ درصد از جنگل های استان اردبیل را به خود اختصاص داده و بیش از ۲۱ درصد از مراتع حاصلخیز این استان نیز در این شهرستان واقع شده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۸/۶۰۱۶