استاندار خوزستان: طرح انتقال آب ناقص است و اجرا نمی شود/ مجوز استانی خودروهای اروند حداقل تا ۴ سال دیگر اعتبار دارد/ ارائه پیشنهاد برای تغییر ساختار استانداری خوزستان / حل مشکلات آب و برق خوزستان تا ۴
استاندار خوزستان: طرح انتقال آب ناقص است و اجرا نمی شود/ مجوز استانی خودروهای اروند حداقل تا ۴ سال دیگر اعتبار دارد/ ارائه پیشنهاد برای تغییر ساختار استانداری خوزستان / حل مشکلات آب و برق خوزستان تا ۴

عصرایران – خوزستان استان خبرسازی است. خوزستان منبع تولید بیش از ۸۰ درصد نفت کشور با طبیعت جلگه‌ای مناسب کاشت انواع محصولات کشاورزی است. کارون پُر آب ترین و کرخه طولانی ترین رودخانه کشور، اروند رود، جراحی و دز در این استان قرار دارند. استان علاوه بر تعدد منابع طبیعی سرشار از تنوع قومی و […]

عصرایران – خوزستان استان خبرسازی است. خوزستان منبع تولید بیش از ۸۰ درصد نفت کشور با طبیعت جلگه‌ای مناسب کاشت انواع محصولات کشاورزی است. کارون پُر آب ترین و کرخه طولانی ترین رودخانه کشور، اروند رود، جراحی و دز در این استان قرار دارند. استان علاوه بر تعدد منابع طبیعی سرشار از تنوع قومی و دینی است.

خوزستان با وجود منابع و امکانات سرشار، همواره با مشکلات و مسائل مختلفی روبه رو است مشکلاتی از جنس خوزستان.

 غلامرضا شریعتی (۴۵ ساله) یکی از جوان ترین استانداران دولت اول روحانی است. شریعتی دکترای ژنتیک دارد. او از پایین ترین تا بالاترین سمت های استانی را در خوزستان تجربه کرده است و هم اکنون در راس مدیریت استان قرار دارد.

او همزمان با فعالیت دانشگاهی و علمی در دانشگاه جندی شاپور، در دوره اصلاحات معاونت سیاسی امنیتی استانداری خوزستان را برعهده داشت و برای مدتی هم سرپرست استانداری بود. وی از فعالان ارشد اصلاح طلب در استان خوزستان به شمار می آید که خرداد ۱۳۹۵ پس از برکناری مقتدایی از استانداری، به عنوان استاندار جدید معرفی شد و آغاز به کار کرد.

  استاندار خوزستان: طرح انتقال آب ناقص است و اجرا نمی شود/ مجوز استانی خودروهای اروند حداقل تا 4 سال دیگر اعتبار دارد/ ارائه پیشنهاد برای تغییر ساختار استانداری خوزستان / حل مشکلات آب و برق خوزستان تا 4 سال آینده

استاندار خوزستان در مصاحبه با عصرایران تاکید کرد که طرح های جدید انتقال آب کارون به مناطق مرکزی ایران (تونل بهشت آباد) تایید سازمان محیط زیست را ندارد و به دلایل مختلف از جمله هزینه بالا اجرا نخواهد شد.

او همچنین تاکید کرد مجوز رفت و آمد استانی خودروهای منطقه آزاد اروند تا اطلاع بعدی و حداقل تا ۴ سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی از پیشنهاد خود برای اصلاح ساختار استانداری برای خوزستان و پذیرش آن از سوی رئیس جمهور خبر داد.
شریعتی خدمات خوزستان را ملی و به یک هواپیما تشبیه کرد که هزینه های نگهداری آن نیز باید در همین سطح باشد. استاندار همچنین وعده داد مشکلات مربوط به آب و برق خوزستان تا حداکثر ۴ سال آینده حل شوند.

متن کامل این مصاحبه که در دفتر نمایندگی استاندازی خوزستان در تهران انجام شد به این شرح است: 

* در اولین جلسه ای که سال ۹۵ به هیات دولت رفتید بحثی را برای مشکلات خوزستان مطرح کردید و گفتید؛ «که دولت باید خوزستان را به عنوان قلب خودش بداند و مشکلات را فقط مشکلات خوزستان نبیند» به نظر شما این اتفاق افتاده است؟

– در آن سال که من به هیات دولت رفتم در مصاحبه ای گفتم ؛ “خوزستان استانی است که مسائل ملی آن بیش از مسائل محلی آن است و به عبارتی یک ابر استان است” خوزستان استانی است که دومین سهم را در تولید ناخالص ملی دارد و جزء استان هایی است که بیشترین ارز آوری را دارد چرا که بیش از هفتاد درصد تولید نفت کشور (خشکی) از خوزستان است. به همین علت مسائل این استان ملی است و در نتیجه پروژه های آن نیز ملی است مانند سد های عظیم که در خوزستان ساخته شده است که بیش از ۱۶ میلیارد متر مکعب در پشت سد های استان خوزستان قابل استحصال است. همچنین تولید برق زیادی در این استان انجام می شود و نیروگاه های خوزستان بیش از ۱۴ هزار مگا وات برق تولید می کنند، در صورتی که پیک مصرف برق در استان، ۸ هزار مگاوات می باشد.

*چرا استانی که در اکثر بخش ها نقش اول را دارد همزمان به صورت نسبی نیز در کمبود ها و کاستی ها نیز در جایگاه اول است؟

– دقیقا همین طور است. این موارد را به بیشترین تولیدات محصولات کشاورزی نیز اضافه کنید. بنابراین تولید خوزستان در صنعت، بنادر و صادرات و واردات کالا و کشاورزی و … همگی ملی است و بطور کلی خدمات خوزستان ملی است. من حتی در حضور رییس جمهور، خدمات خوزستان را به یک هواپیما تشبیه کردم به همین دلیل هزینه های نگهداری در این استان نیز باید مانند هواپیما باشد و ما نمی توانیم با هزینه نگهداری پیکان یک هواپیما به آسمان بفرستیم چرا که در این صورت شش ماه بعد این هواپیما زمین گیر می شود. وقتی تولید خوزستان و خدمات خوزستان ملی است، باید خدمتی هم که به خوزستان می شود و اقدامات زیرساختی به صورت ملی باشد.

من فکر می کنم که دولت یازدهم حداقل در یک سالی که من در این مقام بوده ام به مسائل این استان یک نگاه ملی داشته است. طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که دولت یک و نیم میلیارد دلار به آن اختصاص داد یک عزم و ورود ملی به مسائل خوزستان بود. مصوبه دولت در تاریخ ۱۵ فروردین امسال برای زیر ساخت ها و مشکلات خوزستان یک عظم ملی به حساب می آید. به تعبیری دولت یازدهم تا الان نشان داده است که استدلال ما را مبنی بر ملی بودن مسائل، خدمات و مشکلات استان خوزستان پذیرفته است. به همین علت یک اراده ای در دولت و در کل نظام از مقام معظم رهبری و دولت در  این جهت است که؛ « زیرساخت های استان خوزستان به صورت یک مسئله ملی پیگری شود و مشکلات آن سریعتر حل شود».

*وقتی شما از این طرح ها صحبت می کنید حس خوبی به آدم دست می دهد که اتفاق مهمی در حال رخ دادن است. اما سوالی که مطرح می شود: مردم در این استان برای دستیابی به نیازهای اولیه مانند برق و آب مشکل دارند و حتی نسبت به استان های همجوار مانند بوشهر در وضعیت مناسبی قرار ندارند. برای مثال در بحث جاده نیز استان خوزستان بعد از سیستان و بلوچستان و خراسان از استان های پر تلفات در حوادث جاده ای به حساب می آید.  این یک تناقض است که خوزستان پر آب است اما آب مصرفی ندارد، پر برق است اما برق مصرفی ندارد.

این استدلال ها را برای دولت و رییس جمهور محترم توضیح دادیم، ایشان هم متاثر شد و هم دستورات لازم برای رفع این مشکلات داد. رییس جمهور در شورای اداری استان نیز فرمودند، که ما پروژه های فاینانس را به دلایل خاص خودش در کشور قبول نمی کنیم چرا که گارانتی های خاص دولت را لازم دارد مگر آنکه پروژه ها با گارانتی های خصوصی باشد. اما ما، برای استان خوزستان این گارانتی را می دهیم و همین مجوز باعث شد که این مصوبات شکل بگیرد و بهبود یابد. به همین دلیل مسائل مربوط به آب شرب، فاضلاب، برق ، ریزگرد ها، فاز دوم پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری و احیای کارون از جمله برنامه هایی است که دولت خودش را موظف کرده است که در ۴ سال آینده آن ها رابه انجام برساند.

استاندار خوزستان: طرح انتقال آب ناقص است و اجرا نمی شود/ مجوز استانی خودروهای اروند حداقل تا 4 سال دیگر اعتبار دارد/ ارائه پیشنهاد برای تغییر ساختار استانداری خوزستان / حل مشکلات آب و برق خوزستان تا 4 سال آینده

 *برای مثال می شود یک زمانبندی اعلام شود که به مردم بگوییم که قرار است در این تاریخ مشکل آب یا برق به طور کامل حل شود؟

برنامه دولت برای این پروژه ها بین سه تا ۴ سال است.

 *یعنی ما تا پایان دولت دوازدهم مشکل آب و برق را در خوزستان شاهد نیستیم؟

بله برنامه به این شکل است. البته در بحث برق هم موضوع تولید و هم انتقال مطرح است و متاسفانه مصرف برق در سال جاری به دلیل افزایش گرما به شدت افزایش یافته است. ما در هر سال بین ۵ تا ۷ درصد افزایش مصرف برق را شاهد بودیم که امسال شاهد افزایش ۱۱ تا ۱۴ درصدی هستیم. البته این موضوع مدیریت شده است و قطع برق چندانی نداشته ایم. موضوع قطع برق تنها در استان خوزستان نیست و در تهران نیز این مسئله در سال جاری مشکل ساز شده است.

تهران با وجود ۱۳ میلیون نفر جمعیت نزدیک به هشت هزار و هشتصد مگا وات برق مصرف می کند، در حالی که بر اساس آمار در پیک مصرف خوزستان هشت هزار و چهل مگا وات برق مصرف شده است، درحالی که جمعیت خوزستان ۵ میلیون نفر است و همچنین برای برخی صنایع محدودیت گذاشته ایم و برای مثال ۱۳۰ مگا وات از برق فولاد خوزستان را کم کرده ایم و همچنین ساعت کاری ادارات نیز به همین دلیل کم شده است اما باز هم میزان مصرف بسیار بالا است. انشاالله با مصوبه دولت بتوانیم این مشکلات را حل کنیم. در همین راستا یک مصوبه دیگری در دولت تصویب شده است که برای پست های برق خوزستان از پست های AIS یا همان پست های برق رو باز استفاده نشود و بجای آن از پست های برق GIS باشد که در مواجهه با ریزگردها دچار مشکل نشویم. در همین راستا روزگذشته دو پست GIS در اهواز کلنگ زنی کردیم و این پروژه شروع شده است.

*موضوع مهم دیگر وضعیت محیط زیست خوزستان است که مطلوب نیست.  وضعیت محیط زیستی خوزستان، هم به لحاظ کارون و هم سد سازی ها و انتقال آب کارون نگرانی هایی ایجاد کرده است. این پیش بینی بین مردم از بیست سال پیش بارها مطرح شده است. این سوالی است که بارها مطرح شده و جواب دقیقی به آن داده نمی شود؛ آیا آب کارون منتقل می شود؟ اگر منتقل می شود در بحث کشاورزی و محیط زیستی چه تضمینی برای عدم وقوع مشکلات بیشتر وجود دارد؟ همچنین اگر این انتقال برای آب شرب است مقدار آن چقدر است؟

در بحث انتقال آب کارون در گذشته تونل کوهرنگ یک و دو احداث شده بودند و تونل کوهرنگ سه  نیز در سه سال پیش به اتمام رسیده ولی سد آن هنوز احداث نشده است. مصوبه ای برای طرح بهشت آباد است اما هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

*آیا مصوبه هیات دولت را درباره بحث انتقال آب را تایید می کنید؟

آن نامه مصوبه نبود بلکه مقرره بود. یعنی مقرر شده بود که یکسری موضوعات تصمیم گیری شود. مصوبه همیشه به امضای معاون اول رییس  جمهور می رسد اما این نامه به امضای دبیر هیات دولت بوده است. در آن نامه نوشته شده بود که مقرر شد و در نتیجه مقرره ضمانت اجرایی ندارد. طرح بهشت آباد نیز اجرا نشد و حتی تونل آن نیز اجرا نشده است.

*در خبر دیگری گفته شده بود که؛ تونل بهشت آباد از سمت شرقی آن عملیاتش آغاز شده است. آیا صحت دارد؟

خیر ما چنین اطلاعاتی نداریم.

*پس شما می گویید که بر اساس اطلاعات شما چنین تونلی احداث نشده است. مصوبه برای طرح تونل بهشت آباد در چه وضعیتی است؟

مصوب شده است اما یک هزینه سرسام آوری می خواهد . حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان پول برای این طرح نیاز است.

استاندار خوزستان: طرح انتقال آب ناقص است و اجرا نمی شود/ مجوز استانی خودروهای اروند حداقل تا 4 سال دیگر اعتبار دارد/ ارائه پیشنهاد برای تغییر ساختار استانداری خوزستان / حل مشکلات آب و برق خوزستان تا 4 سال آینده

*یعنی این پروژه متوقف نشده است و اگر از نظر بودجه ای دولت بتواند آن را تامین کند طرح به اجرا گذاشته می شود؟

البته در این طرح آقای رییس جمهور دستور داده اند که تنها در حد آب شرب باید اجرا شود. ما نیز تاکید کردیم که در همین حد اجرا شود. ما دستور رییس جمهور را مطاع هستیم.

*آیا مشخص شده است که میزان این آب شرب چقدر است؟ چرا که ممکن است آب شرب یک شهر باشد یا یک استان یا چند استان.

این موضوع نیز محل بحث میان دوستان در استان های دیگر است اما از نظر ما این میزان مشخص است.

*این موضوع برای آب شرب خود خوزستان ایجاد مشکل نمی کند؟

خیر.

*برای مصارف کشاورزی یا صنعتی خوزستان  چطور؟ می خواهم بدانم آیا عظمی وجود دارد که این مصوبه لغو شود؟

بالاخره بحث آب یک بحث ملی است و تصمیمات خاص خودش را دارد. اما برای آب شرب خوزستان مشکلی ایجاد نمی کند. اینکه انتقال آب از نظر محیط زیستی مشکل ایجاد می کند یا خیر بحث دیگری است. در طرح بهشت آباد نیز سازمان محیط زیست کشور، مجوز محیط زیستی آن را نداده است.

*بنابراین این طرح نقص دارد؟

بله از نظر محیط زیستی نقص دارد.

*آیا در صورت اجرای این طرح برای مسائل کشاورزی و صنعتی خوزستان مشکل ایجاد می شود یا خیر؟

برای کشاورزی و صنعت باید دید که پیش بینی مشکل به چه معنا است. برای مثال یک میلیون و صد و پنجاه هزار هکتار زمین زیر کشت در استان خوزستان داریم حال اگر این آب منتقل نشود این رقم به یک میلیون و دویست هزار هکتار می رسد. بنابراین از نظر حجم کشاورزی اتفاقی برای استان خوزستان رخ نخواهد داد.

*منظور شما این است که در صورت انتقال آب مقداری از توسعه کشاورزی استان خوزستان کاسته می شود؟

بالاخره مقداری جزیی از این توسعه کاسته می شود. به هر حال کل آب مربوط به تونل بهشت آباد ۵۸۰ میلیون متر مکعب در سال است، که موضوع مهمی است. ادعای ما این است که برای مصرف شرب همان ۳۴۰ میلیون متر مکعب کافی است و باید ۲۴۰ میلیون متر مکعب کاهش یابد اما برخی نظرهای کارشناسی بر همان رقم ۵۸۰ میلیون متر مکعب تاکید می کنند.
آورد آب رودخانه کارون، قبل از خشکسالی بالای بیست میلیارد متر مکعب بود و الان به ۱۵ میلیارد متر مکعب رسیده است. در حال حاضر کل آبی که منتقل می شود نزدیک به هشتصد و پنجاه میلیون متر مکعب است که به استان های مختلفی مانند اصفهان، یزد و کرمان منتقل می شود.

*این موارد نیز برای مصرف شرب است یا مصارف دیگری هم در بر می گیرد؟

به هر حال برخی پروژه ها در این استان ها از قبل طراحی شده  و بر اساس آن مصرف ایجاد شده است. آقای روحانی دستور داده اند که از این به بعد انتقال آب باید تنها در حد شرب صورت بگیرد.
این طرح بهشت آباد اگر اجرا شود برای مصارف صنعتی استان خوزستان نیز مشکلاتی ایجاد می کند؟

بحث ما همان است و فرقی نمی کند. قرار بر این است که تنها ۵۸۰ میلیون متر مکعب و تنها برای مصارف شرب در این طرح انتقال داده شود، که ما حداکثر با ۳۴۰ میلیون متر مکعب آن موافق هستیم.

*پیش بینی شما این است که در دولت آینده این طرح اجرا می شود؟

 پیش بینی من این است که فعلا در دولت با توجه به هزینه بالا، قابل انجام نمی باشد.

موضوع دیگر این است که ما پرتی آب زیاد داریم و سالانه سه  میلیارد متر مکعب آب، از ما به دریا می رود.این یک موضوع طبیعی است و در تمام دنیا برای رودخانه های بزرگ امری بدیهی به حساب می آید.
با یک نگاه کارشناسی و سدسازی ها  قرار است مدیریت کنیم تا حق آب مشخص شود.

* با این حجم آب این رقم پرتی آب به حساب نمی آید و این روند طبیعی یک رودخانه است

چرا بیش از حد متعارف و در شرایط کنونی این رقم پرتی آب به حساب می آید. بالاخره آب به دریا رفتن طبیعی است.

*این موضوع برای دریاچه ارومیه هم مطرح شده بود و مشکل ساز شد

تفاوت زیادی بین دریا و دریاچه ارومیه وجود دارد. بحث ما این است که این رقم به دریا ریخته می شود اما یکسری از مردم، آب برای خوردن ندارند. در چنین شرایطی باید چکار کرد. اگر این انتقال آب شرب انجام نشود دیگر مناطق استان های دیگر بیابان می شود و همه به خوزستان مهاجرت می کنند و مشکلات زیادتر می شود. به عبارتی با این مسیر کلی از مناطق ایران بیابان می شود و با مهاجرت کلی از زمین های کشاورزی باید محل سکونت شود. بالاخره ما باید یکسری تصمیماتی بگیریم که معقول باشد. البته معتقدیم که حق آب استان و تالاب ها نباید از بین برود.
بحث بر سر آب شرب نیست. برخی از استان ها مصرف صنعتی زیادی دارند. برای مثال صنایع فولاد در استان اصفهان را در نظر بگیرید.

مصرف آب صنعتی نسبت به مصرف کشاروزی به ذات پایین است. ما بالای  94 درصد از مصرف آب برای کشاورزی است و چقدر آب تبخیر می شود و پرتی آب داریم.

* در حال حاضر کشاورزان خوزستانی هم مشکل تامین آب دارند، شما در سفرهای خود می بینید که همه کشاورزان نسبت به آب گلایه دارند.

بله درست است، اما اگر در خوزستان گلایه وجود دارد در استان اصفهان وضعیت بحرانی است. بالاخره ایران وارد یک تغییر اقلیمی و خشکسالی شده است، اما ما خودمان را با این شرایط جدید وفق نداده ایم. ما باید فرهنگ سازی کنیم و تجهیزاتمان را صنعتی کنیم. در اروپا با آن همه بارندگی، تمام کشاورزی به صورت قطره ای و بارانی انجام می شود.

در بحث پرتی آب به دریا حرف من این است که بر اساس اصول علمی باید میزان آب ورودی به دریا کنترل شود و باقی آب برای مصارف شرب و .. استفاده شود.

*اگر آمارهای روزانه سازمان محیط زیست را بررسی کنیم، همیشه آلوده ترین شهر ایران اهواز است.

همیشه درست نیست. در چند سال اخیر تعداد روزهای پاک ما افزایش یافته است.

*بهتر است اینطور بگویم که در اکثر مواقع بالاترین سطح آلودگی هوا مربوط به اهواز است. برای آلودگی هوا یکی بحث مشعل هاست، بحث سوزاندن نیشکر است

در بحث فلرهای نفتی وزارت نفت قراردای بسته است برای جمع آوری آنها، تا از آن استفاده بهینه شود تا برای خوراک پتروشیمی استفاده شود. اخیرا رییس جمهور نیز دستور وِیژه ای بعد از نامه من داده اند که سریعا اقدام شود تا فلرها جمع آوری شود.

* فکر می کنید تا کی این اتفاق بیفتد؟

فکر می کنم در یک پروسه هفت ساله همه این فلر ها جمع آوری شود.

در خصوص سوزاندن نیشکر، برای دو واحد که نزدیک اهواز است در کمیسیون شورای بحران تصویب شد که ۵۰ درصد نیشکر سبز چیده شود تا به سوزاندن نرسد. در حال حاضر ۲۰ درصد است و ما گفتیم یکباره ۵۰ درصد شود. همچنین مجوز کارخانه کاغذ سازی داده شده است تا به کاغذ تبدیل شود و آنها را نسوزانند. شورای اقتصاد این موضوع را مصوب کرده است و طرح آماده است تا با دریافت فایننس به اجرا گذاشته شود. زمین هم تحویل آنها داده شده است.

* آیا برنامه ای برای توقف کامل این موضوع است؟

بعد از اجرای کارخانه کاغذ سازی این مشکل حل می شود.

*زمان آن را هم مشخص است؟      
                                                                                                
این موضوع به ستاد اجرایی بستگی دارد، مقرر شده است که در اسرع وقت صورت گیرد.

* اگر این مصوبه ای که در مجلس مبنی بر ممنوعیت سوزاندن زمین های کشاورزی تصویب شده است به تایید شورای نگهبان برسد، این کار تخلف به حساب می آید؟

در موضوع نیشکر، زمین ها را نمی سوزانند بلکه آنها را جمع می کنند و در مکانی می سوزانند. یعنی زمین کشاورزی سوزانده نمی شود. این مصوبه مربوط به زمین هایی مانند کاشت گندم است که می سوزانند تا زمین بارور شود.

*در مورد هورالعظیم  هم دولت کارهای مثبتی انجام داده است و تصاویر ماهواره ای نیز این موضوع را نشان می دهد. در کنار دریاچه ارومیه نیز این پروژه ای بود که به خوبی اجرا شد. اما دو نکته مطرح می شود. گفته می شود که بخشی از آبی که وارد این تالاب ها می شود آب شیرین نیست بلکه پساب های نیشکر است و حتی نماینده شادگان می گفت که ورود این پساب ها به تالاب شادگان باعث مرگ و میر دام ها نیز شده است.

قطعا مقداری از آبی که وارد می شود پساب کشاورزی است. این موضوع در گذشته هم بوده است.

*نه پساب کشاورزی بلکه پساب نیشکراست

نیشکر هم جزیی از کشاورزی است.

* این پساب را کشاورزان معمولی ایجاد نمی کنند. پساب نیشکر ضد کشاورزی است یعنی آلودگی آب ایجاد می کند.

پساب در هر صورت برای هر محصولی وجود دارد. شما بجای نیشکر اگر گندم هم بکارید با پساب ایجاد می شود. پساب یعنی شوری و نمک زمین که در آب حل می شود. یعنی آب وارد زمین زهکشی شده می شود و وقتی خارج می شود نام پساب می گیرد حال شما چه گندم بکارید یا نیشکر فرقی نمی کند.

بحث اول این است که شما هیچ وقت چنین حجمی از زمین زیر کشت نداشته اید. آورد آب رودخانه کرخه و کارون بیش از این بوده است و زمین های زیر کشت آبی نیز کمتر از این بوده است و در نتیجه این پساب ها خودش را نشان نمی داده است. پس مشکل کشت نیشکر نیست. این مشکل به دلیل کاهش آب و افزایش زمین زیر کشت بوجود آمده است.

برای این کار می توانیم مجوز زمین زیر کشت را نصف کنیم و آب را به تالاب بفرستیم اما درآمد مردم کاهش پیدا می کند. اما ما راه دیگری انتخاب کردیم و برای تالاب حق آب در نظر گرفتیم.

* این حق آب قرار است که در سالهای آینده افزایش یابد ؟

بله بر اساس فرمول های وزارت نیرو این کار انجام خواهد شد. درحال حاضر شما ۵۰ متر مکعب بر ثانیه آب به سمت تالاب هورالعظیم در عراق می فرستید. شما اگر آب تالاب هورالعظیم را بچشید شور نیست و واقعا آب کرخه است و ما مجوز برای ماهیگیری می دهیم و حدود سیصد نفر در آنجا از راه ماهیگیر ارتزاق می کنند. به حمد الله هشتاد درصد آب آن تامین شده و ما نفت را هم موظف کردیم که باید حفاری در خشکی را کنسل کنند و قرار بر این است باقی منطقه آن نیز به زیر آب برود.

*شما در مورد مسائل مختلف خوزستان توضیحاتی دادید و راه حل ها را نیز گفتید. برخی می گویند برای حل مشکلات خوزستان باید مثلا استان را به دو استان کوچکتر تقسیم کنیم. برخی نیز ایده ایجاد استان ویژه مثل فرمانداری ویژه را مطرح می کنند. به نظر شما این ایده ها تا چه اندازه عملی هستند؟

بله  این ایده ها می تواند کارساز باشد. وقتی استان خوزستان یک استان بزرگ و پر پتانسیل با موقعیت های مختلف کشاورزی، بندر، نفت گاز، پتروشیمی، رودخانه و … دارد به نظر من برای بهتر اداره کردن آن لازم است که یک ساختار اداری جدید و خاص برای آن طراحی شود. به طور عادی اداره کردن این استان مانند استان های دیگر بسیار سخت است. من پیشنهاد داده ام که بهتر است ساختار اداری ویژه برای این استان طراحی شود.

*ما یکسری استان ها را داریم که به دلیل بافت جمعیتی، زبانی و نژادی رقابت های درون استانی را دارند که باعث هدرروی انرژی و پتانسیل استان می شود

بله درست است. من یکسری پیشنهادات به آقای رییس جمهور دادم و ایشان نیز پذیرفتند. قرار بر این است که ساختار اداره خوزستان بهتر است که تغییر کند و اصلاح شود. چرا که خوزستان بسیار پهناور است و پتانسیل و مشکلات خاص خود را دارد.

*پیشنهاد شما چیست؟

یعنی باید متخصصین طراحی ساختار اداری باید متناسب با مشکلات و پتانسیل های این استان ساختار اداری جدیدی طراحی کنند. قرار نیست که یک ساختار اداری برای استانداری نوشته شود و بگویند که تمام سی و یک استان از این ساختار تبعیت کنند. به هر حال برخی استان ها به دلیل شرایط ویژه باید ساختارشان تغییر کند.

*در بحث آموزش به زبان مادری یکی از وعده های روحانی در سال ۹۲ بود. چه کارهایی در این راستا صورت گرفته است؟

در آموزش پیش دبستانی این کار به صورت کامل در استان انجام شده است و ما از رتبه ۱۸ به رتبه اول ارتقا پیدا کردیم.

در مورد آموزش به زبان مادری یا آموزش زبان مادری آیا طرحی وجود دارد؟

بالاخره آقای رییس جمهور به وعده های خود پایبند است و در جهت آن اقدام می کند. ما تلاش کرده ایم که توسعه فضا های اجتماعی مانند سازمان های مردم نهاد را گسترش دهیم. موسسات فرهنگی و هنری به صورت ویژه گسترش پیدا کرده است.

همچنین توسعه زیرساخت ها برای رسیدن به توسعه پایدار در دستور کار قرار گرفته است. توسعه آب و فاضلاب، شبکه برق، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و احیای کارون از جمله کارهای است که در حال انجام است.

*یک نظر وجود دارد که گفته می شود که بسیاری از سازمانهایی که در خوزستان فعالیت می کنند انقدر سازمانهای بزرگی هستند که معمولا مدیران استانی توان رودرویی با این سازمان ها را به ویژه در بخش محیط زیست ندارند.

این حرف درستی نیست و نهادهای حاکمیتی هیچ مشکلی در خصوص حل مشکلات محیط زیستی ندارند. درست است که ما سازمان ها و ابر سازمانهای زیادی در استان داریم اما هم با استانداری هماهنگ هستند و هم نهادهای حاکمیتی امکان فعالیت خود را دارند.

در طرح های استانی ما بحث آب شرب استان را پیگیری کرده ایم و در حال حل شدن است. در سه پروژه غدیر، آب شمال شرق و جنوب شرق در حال تامین است. آب شمال شرق برای دشت ایذه، باغ ملک، رامهرمز است و آب جنوب شرق نیز برای بهبهان، امیدیه، آقاجری، ماهشر، هندیجان و چمران خواهد بود.

دستور تدوین سند امنیت آب استان را نیز صادر کرده ایم. یعنی اینکه میزان آبی که لازم است برای مصارف کشاورزی، صنایع ، شرب و همچنین استانداردهای مصرف، الگوی کشت و … در این سند بررسی می شود. در این سند مشخص می شود که امنیت آب استان با این مقدار تامین می شود و نمی شود بیش از آن برداشت کرد.

*در خصوص شهرهای جنگ زده اعتبارات خاص این شهر ها قطع شده است آیا برنامه ای برای بازگشت  این اعتبارات وجود دارد؟

در برنامه پنج ساله ششم بندی اضافه شده است که این اعتبارات احیا شده است.

*در برخی از شهر ها به نظر می رسد که هنوز وضعیت جنگی باقی مانده است. برای مثال سوسنگرد این کاملا مشهود است و وقتی از اهواز به سمت سوسنگرد می رویم همچنان ایست و بازرسی های متعد د نیروهای مسلح به صورت وضعیت جنگی دیده می شود.

خیر درست نیست. تنها یک ایست و بازرسی وجود دارد.

*در برخی از این شهرها همچنان خرابی های جنگ باقی مانده است. عکس های آن هر ساله در سالگرد آزادسازی خرمشهر منتشر می شود.

به هر حال یکسری از این مناطق برای آثار جنگ باید باقی بماند. این یک برنامه است. در بسیاری از مناطق این چنین نیز مناطق آزاد شده اند و در نتیجه با افزایش درآمد آنها این خرابی ها نیز ترمیم می شود.

*در بحث مجوز خودروها در ۴ سال آینده باقی می ماند؟

بله پیش بینی ما این است که انشا الله باقی می ماند.